• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Sorteren niet mogelijk

Status
Niet open voor verdere reacties.

Het Hof

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
17 jul 2001
Ik heb een werkblad met data in Excel 2007, maar ik kan niet sorteren.
Het veld sorteren is grijs en ik kan hier dus niet op klikken.
Dit is ook al het geval als ik nog niks heb geselecteerd. In een ander bestand heb ik er geen last van. De werkmap is ook niet beveiligd. Wat wel opvalt is dat "Blad beveiligen" ook grijs is, daar kan ik dus ook niet bij.
Hoe komt dit en hoe kan ik dit oplossen? Alvast bedankt.

Laatst bewerkt:
Dat is niet echt een optie, zeker niet omdat andere werkbladen wel goed gaan.

Weliswaar werk ik niet met Excel2007, amar kun je een kopietje van het bestand uploaden, desnoods met maar 1 tabblad (het betreffende) ontdaan van gevoelige info?
Dan kunnen andere Excel2007-gebruikers het openen en er naar kijken.

Richard

Geen enkel probleem. Zie bijlage.

Edit: in dit stukje bestand is sorteren wel mogelijk. De fout zit dus ergens in het bestand, maar dan op een andere plaats dan deze twee regeltjes.

Ik heb alle inhoud verwijderd (van 12 werkbladen) en via CTRL + Z weer terug gezet en toen was het probleem opgelost. Misschien zijn er doorgewinterde excel-kenners die weten wat er gebeurd kan zijn??

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Edit: in dit stukje bestand is sorteren wel mogelijk. De fout zit dus ergens in het bestand, maar dan op een andere plaats dan deze twee regeltjes.

Wat is het nut van die bijlage dan? Waarom geen bijlage waaruit blijkt dat het sorteren onmogelijk is?

Omdat ik dat ook pas zag nadat ik dat bestandje geupload had. Ik kan niet het gehele bestand erop zetten omdat het om mijn financiële administratie gaat en het wat ver gaat om die hier op de site te zetten.

Maar niettemin kan een excel-kenner een conclusie trekken uit het gegeven, dat een stukje van een bestand wel de sorteerfunctie behoudt en de rest van het bestand niet.

Laatst bewerkt:
Ik kan niet het gehele bestand erop zetten omdat het om mijn financiële administratie gaat en het wat ver gaat om die hier op de site te zetten.

Daar heb je goed aan gedaan :thumb:

Maar niettemin kan een excel-kenner een conclusie trekken uit het gegeven, dat een stukje van een bestand wel de sorteerfunctie behoudt en de rest van het bestand niet.

Welke functionaliteiten gebruik je binnen dat Excel bestand?

Het is een heel simpel bestand. De eerste kolom is tekst, de tweede kolom zijn bedragen en die worden bij elkaar opgeteld. Er zitten dus geen ingewikkelde formules in. Het bestaat uit 12 werkbladen, voor elke maand één.

Ik heb er ook niet direct een verklaring voor. Ikzou er vooral niet te veel belang aan hechten, het gebeurt bij mij ook wel eens af en toe in Excel 2007 dat er iets niet geactiveerd is of zo. En iets daarna werkt het dan wel weer normaal.

Toch is er wel met het programma Excel iets gebeurd, want in geen enkel werkblad werkt de formule Som nog. Die moet ik overal opnieuw invoeren en dan doet die het weer.

En als je op F9 drukt werkt het dan wel?, of misschien staat de opmaak op tekst.

Nee. Zie bijgaand bestandje. Ik heb na het invoeren van de eerste twee rijen een autosum gemaakt en dat doet die. Als ik dan getallen toevoeg telt die niet verder op.

Bijlagen

Jouw bestandje werkt bij mij prima.

Wat je zou kunnen doen is een Analyse en herstel uitvoeren.
In 2003 zit die onder Menu Help.

In 2007: Klik op de Microsoft Office-knop en klik op Opties voor programmanaam, waarbij programmanaam de naam is van het programma waarin u werkt, bijvoorbeeld Opties voor Word.
Klik op Informatiebronnen.
Klik op Diagnose, klik op Doorgaan en klik vervolgens op Diagnostische gegevens starten.

Ik heb dit programma gedraaid, maar er wordt geen probleem gevonden.

En om de verwarring nog groter te maken: het bestandje dat ik net stuurde, doet het nu ook ineens. Er rammelt toch ergens wat, maar waar??

Weer edit: nu heeft ook dat bestandje weer kuren. Een reparatie vanuit het installatieprogramma heeft ook niet geholpen. Ik zal toch maar eens opnieuw installeren, maar vind dat heel onbevredigend, want ik weet nog steeds geen oorzaak. Alhoewel ik nu ook nog niet weet of opnieuw installeren de oplossing is.

Weer edit: Opnieuw installeren bracht geen oplossing en systeemherstel ook niet. Inmiddels ben ik een stapje verder. In opties van een werkblad staat nu standaard aangevinkt, dat alles handmatig moet worden berekend, bijvoorbeeld d.m.v. F9. In een werkblad kun je dat aanpassen naar Automatisch, maar dat geldt dan alleen voor dát werkblad. Als er geen werkblad is geopend kan ik niet bij die functie komen. Dus nu is de vraag: hoe kan ik Automatisch berekenen standaard aanzetten voor alle werkbladen?

Laatst bewerkt:
Via excel > start > opties > formule en daar zet je de optie " Automatisch "
Je kan anders ook eens een ccleaner gebruiken en alle tijdelijke en cache bestanden eens wissen .

Bijlagen

• het hof.jpg
    het hof.jpg
    86,9 KB · Weergaven: 104
Laatst bewerkt:
In een werkblad kun je dat aanpassen naar Automatisch, maar dat geldt dan alleen voor dát werkblad. Dus nu is de vraag: hoe kan ik Automatisch berekenen standaard aanzetten voor alle werkbladen?

Die instelling geldt voor alle bestanden in die Excel applicatie (programma).

Die instelling geldt voor alle bestanden in die Excel applicatie (programma).

Dat is het vreemde. Voor nieuw te maken bestanden pakt die de automatische instelling, voor alle bestaande bestanden moet je dat handmatig instellen. Als ik zo'n bestand vervolgens sluit, staat de instelling weer op handmatig. Sterker: ik moet het binnen een bestand per werkblad instellen.

En dan blijft eigenlijk ook nog de vraag: hoe heeft dat kunnen ontstaan?

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan