• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Sorteren ongedaan maken na bewerking

Status
Niet open voor verdere reacties.

rhcdg

Gebruiker
Lid geworden
21 mei 2011
Hallo,

In een Excelbestand dat ik heb ontvangen staan twee kolommen: in kolom A allerlei verschillende tekst, in kolom B soms niets, en soms de tekst 'Do not translate'. Met andere woorden, sommige cellen uit kolom A moesten vertaald worden, andere niet. Nu heb ik kolom B gesorteerd zodat ik alle te vertalen tekst bij elkaar had (en er in een vertaalprogramma mee verder kon). Nu ben ik klaar met vertalen en kan ik de tekst terug in de gesorteerde cellen van kolom A plakken, maar hoe krijg ik nu de oorspronkelijke volgorde weer terug, zodat de cellen in kolom A naast de cellen met 'Do not translate' in kolom B inderdaad leeg zijn, en de vertaalde tekst in de goede cellen terechtkomt?

Anders gesteld: hoe kan ik het sorteren ná het plakken van de vertaalde tekst ongedaan maken?

De beste manier lijkt mij om het oorspronkelijke bestand te pakken en met VERT.ZOEKEN de vertalingen er bij te zetten.
Als je het oorspronkelijke bestand niet meer hebt, dan lijkt het me ingewikkeld te worden, tenzij kolom A alfabetisch gesorteerd is of zo, maar dat zal wel niet.
Laat even weten of je dit een goed idee vindt en of je eventueel nog meer details nodig hebt.

Zet er een kolom naast met nummering 1 tot einde.
Na bewerking sorteer je op deze kolom van laag naar hoog en je hebt je oorspronkelijke plaatsing weer terug.
Makkelijk hé.

Zet er een kolom naast met nummering 1 tot einde.
Na bewerking sorteer je op deze kolom van laag naar hoog en je hebt je oorspronkelijke plaatsing weer terug.
Makkelijk hé.
Dan moet je dat wel gedaan hebben voordat je ging sorteren, anders werkt het niet meer.
Overigens een goede - en gebruikelijke - oplossing.

Dan moet je dat wel gedaan hebben voordat je ging sorteren, anders werkt het niet meer.

Dat is 'evident' zou Martens zaliger gezegd hebben. :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan