• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

sorteren op datum

• Onderwerp starter Onderwerp starter acra
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

acra

Gebruiker
Lid geworden
3 nov 2004
Kolom met cellen met eigenschap tekst en daar staat in mm/dd/jjjj
Nu wil ik graag deze kolom sorteren op datum maar dat lukt me niet
Heeft iemand een niet te ingewikkelde oplossing. Ik ben niet bekend met macro's.
Groet, Nora

Data => sorteren => te sorteren kolom selecteren.

Met vriendelijke groeten,

Oeldere

Datum is geen tekst

De celeigenschap van de datums moet geen tekst maar datum zijn. Anders sorteert excel op alfabetische volgorde van de tekst waarvan alleen jij weet dat het een datum voorstelt. Als je dat verandert (CTRL-1) kun je gewoon alle kolommen selecteren en dan sorteren waarbij je aangeeft dat op de kolom met de datums moet worden gesorteerd.

Hallo Acra,

Met in A1 jouw datum als tekst: =WAARDE(A1) met celopmaak datum

Groeten
Thoralf

Ik doe vast iets fout.
Daarom twee plaatjes.
Vier stappen:
1. het begin, ik krijg 't aangeleverd als tekst
2. celeigenschap wijzigen
3. sorteren
4. resultaat
En 't resultaat is niet oke.
Dat okt - nov en dec na jan komen, vind ik niet erg. Maar 2008 en 2009 doorelkaar heen wel. Wat kan ik verder proberen?
Iig bedankt!
Nora.

Bijlagen

• extest.jpg
    extest.jpg
    69,6 KB · Weergaven: 68
  • extest2.JPG
    extest2.JPG
    71 KB · Weergaven: 66
Hallo Nora,

Je moet natuurlijk wel sorteren op kolom B.
Je hebt dan in het geheel geen last van verschuiving van dagen of maanden. Alles komt keurig op volgorde

Groeten
Thoralf

Hoi Thoralf,
Dat kan niet want normaal heb ik die kolom B helemaal niet. Die heb ik in dit voorbeeldje erbij gezet om dat ik anders 1/5 met 5/1 verwar. En in een lijst met 1000-en regels ga ik dat er niet naast zetten.
Groet, Nora

Gebruik de macro

Code:
Sub Macro15()
    With Columns(1)
        .NumberFormat = "dd/mm/yyyy"
        .specialcells(xlcelltypeconstants).Sort [A1]
    End With
End Sub

Ik heb nog nooit een macro gebruikt maar ga 't proberen. 'T resultaat schrijf ik morgen. Thnx. Nora

De celeigenschap van de datums moet geen tekst maar datum zijn. Anders sorteert excel op alfabetische volgorde van de tekst waarvan alleen jij weet dat het een datum voorstelt. Als je dat verandert (CTRL-1) kun je gewoon alle kolommen selecteren en dan sorteren waarbij je aangeeft dat op de kolom met de datums moet worden gesorteerd.

Waarom deze optie niet gebruikt dan?

Het instellen van de kolom (in datums) kan in 1 keer.

Met vriendelijke groeten,

Oeldere

Hallo Nora,

Nog even een andere oplossing:
Zet in een lege cel het getal 1, selecteer de cel en kies voor kopieren.
selecteer vervolgens de (kolom met de) datums in tekst-formaat en kies vervolgens voo plakken speciaal (in het menu bewerken), kies vervolgens voor vermenigvuldigen. Nu nog wel even de datums een opmaak datum geven.
Vervolgens kun je nu op deze datums sorteren.

Groeten
Thoralf

Oeldere: Dit werkt niet vanwege het rare formaat van de datums: mm/dd/jjjj
(Maand vooraan en de slashes)
Maar idee als ik nu eens alle / door - vervang
Helaas ook dit werkt niet maar het lijkt er al wel meer op.

Thoralf: En dit werkt helaas ook niet. Het resultaat lijkt wel op dat van de oplossing van Oeldere met / vervangen door - Er gebeurt iets vreemd met de data met 30 en 31 erin.

De macro ga ik nog uitproberen.
Bedankt.

Hallo Nora,

Klopt dat er iets vreemds gebeurt met de data met 30 en 31: je hebt namelijk de datums in Amerikaanse notatie staan: mm/dd/jjjj
De aangedragen oplossingen gaan alle uit van de Europese datumnotatie: dd/mm/jjjj.
Als je de macro wilt gebruiken moet je in de macro ook de aanduiding voor de datumnotatie aanpassen.

Groeten
Thoralf

Helaas is het nog niet gelukt. Ook niet met de macro (beide datum notities geprobeerd). Ik zal vast iets fout doen. Morgen misschien. Groet, Nora.

Hallo Nora,

Ik ben niet echt thuis in macro's, wel enigzins in formules.
Daarom denk ik dat het toch het eenvoudigst is een extra kolom toe te voegen (kolom B) en daarin de formule
=DATUM(RECHTS(A1;4);LINKS(A1;VIND.SPEC("/";A1)-1);DEEL(A1;VIND.SPEC("/";A1)+1;VIND.SPEC("/";A1;4)-VIND.SPEC("/";A1)-1))
te zetten. Deze converteert de amerikaanse datumnotatie in tekst-formaat in een europese in datum-formaat. Vervolgens gebruik je deze kolom als sleutel voor het sorteren.

Groeten
Thoralf

Hoi Thoralf,
Geweldig, het werkt !! Hartstikke bedankt.
Ook alle andere meedenkers bedankt.
Een heel fijn weekend en ik zet dit op opgelost.
Nora.

hallo Nora

Post even een XLS bestandje. Een klein gedeelte ervan is voldoende.
Nu blijven we maar gokken, met een bestandje kunnen we gerichter naar een oplossing zoeken.

Popipipo,
Ik wil best nog een xls bestandje sturen maar de oplossing van thoralf werkt.
Fijn zulke behulpzame mensen!
Groet, Nora

Een bestandje is nu niet meer nodig.
Als jij tevreden bent met de oplossing van Thoralf dan ben ik het ook.

Door de landinstellingen te wijzigingen in het configuratiescherm van d/MM/jjjj naar MM/dd/jjjj worden de gecopieerde datums onmiddellijk herkend als datum in excel.

Nadeel hiervan is wel dat de datumnotatie voor alle andere windows-toepassingen ook gewijzigd is...

Greetzzzzz, Raf.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan