• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Sorteren op gelijksoortige delen identieke woordjes in een kolom

Status
Niet open voor verdere reacties.

jjriet

Gebruiker
Lid geworden
3 nov 2015
Berichten
6
Ik heb een excellbestand waarin momenteel 2 kolommen staan en een paar duizend rijen. Het betreft omzetdata van klanten. In de eerste kolom staan de omzetdata. In de 2e kolom staat de betreffende bedrijfsnaam.
Nu is het zo dat veel bedrijven (kolom 2) onder een soort moederbedrijf vallen. Daar heb ik geen gegevens van. Echter ik wil de bedrijfsnamen nu gaan sorteren/bundelen/groeperen zodat ik ze toe kan wijzen aan een moederbedrijf of een zelfgemaakt ID.

In kolom 2 staan de bedrijfsnamen en daar staan verschillende cafe's in, verschillende restaurants,..enz. enz......dat is allemaal eenvoudig want die vallen niet onder een groot moederbedrijf/hoofdkantoor. Echter er staan ook allerlei verschillende vestigingen van Philips bij. De ene keer heet dat Philips Nederland NV de ander keer het het weer Lighting Philips Netherlands. Maar goed beide vestigingen vallen allemaal onder PHILIPS. Dus ik wil beide groeperen/bundelen en indien mogelijk ook de omzet ervan bijelkaar op laten tellen.
Ik wil met een formule of iets dergelijks heel die kolom 2 groeperen op tekstdelen en evt. de omzetdata bijelkaar laten tellen.

Wie weet hoe dit moet?
 
Laatst bewerkt:
Stel je hebt maximaal 10.000 rijen, met kopregels in rij 1 en data vanaf rij 2:
Code:
=SOM.ALS($B$2:$B$10000;"*PHILIPS*";$A$2:$A$10000)
Als dit niet is wat je zoekt, plaats dan even een voorbeeldbestandje.
 
bedankt voor het meedenken maar dit is het niet. In uw formule wordt uitsluitend naar gelijksoortige PHILIPS bedrijfsnamen gezocht. Het kan ook om andere woorden gaan. Dus KPN BV of Kabelonderneming KPN de Veste BV, of, De Veste locatie B, KPN bijgebouw,....of......Rabobank BV,....of Locatie Utrecht bijlocatie Rabobank, .....of Regiokantoor Zeeland Rabobank.

U snapt dat het nu gaat om KPN en Rabobank,.............zo zijn er nog veel meer identieke woorden.....De bedrijfsnamen staan in kolom 2 met in kolom 1 de bijbehorende omzet.
 
Wat jij zoekt is een indexeringsalgoritme. Het zal lastig worden om excel te leren bedrijfsnamen te herkennen. Google is groot geworden met dit werk.
In onderstaand voorbeeld wordt geteld hoe vaak een bepaald woord voorkomt. Je ziet al gelijk waar je dan tegenaan loopt: het woord BV staat bovenaan maar is eigenlijk niet relevant.
 

Bijlagen

  • JRiet.xlsm
    17,6 KB · Weergaven: 25
Laatst bewerkt:
Omdat we blijkbaar niet in de keuken mogen kijken is het meest eenvoudig om even een draaitabel te gebruiken. Deze te kopiëren naar waarden daar hoofdgroepen achter zetten en vervolgens met deze hoofdgroepen wat verder gaan doen. Ik heb helaas geen zin om tien Rabo of KPN locaties in te tikken. Dat mag je zelf even doen en dan het bestandje plaatsen.
 
Wat jij zoekt is een indexeringsalgoritme. Het zal lastig worden om excel te leren bedrijfsnamen te herkennen. Google is groot geworden met dit werk.
In onderstaand voorbeeld wordt geteld hoe vaak een bepaald woord voorkomt. Je ziet al gelijk waar je dan tegenaan loopt: het woord BV staat bovenaan maar is eigenlijk niet relevant.

Ziet er mooi uit. Maar niet wat ik zoek denk ik.
 
Zoals gezegd kun je Excel niet leren om bedrijfsnamen te herkennen, dus daar zit onvermijdelijk een stukje handwerk.
Kijk eens naar de bijlage. In het tabblad Zoektermen kun je zoektermen opgeven en die koppelen aan een debiteur. De zoektermen zijn uiteraard unieke waarden.
De eerder gepresenteerde macro kan helpen bij het selecteren van zoektermen.
 

Bijlagen

  • voorbeeldhelpmij.xlsb
    20,5 KB · Weergaven: 24
Deze topic mag sluiten. Het is niet opgelost maar ik heb een alternatief gevonden.
 
Maak van helpmij helpjou en vertel welk alternatief je gevonden hebt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan