sorteren op hernoemde waarde

Status
Niet open voor verdere reacties.

rvernie

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
15 mrt 2009
Berichten
2
Hallo,
ik ben nieuw in de SQL wereld en loop tegen iets aan wat ik niet in mijn handleiding kan terugvinden, wellicht dat jullie mij er bij kunnen helpen.

Ik heb met een case functie een aantal waardes hernoemt,
zoals in dit voorbeeld kolom 'Alfabet' met waardes als A, B, C etc die ik anders wil weergeven in dit geval als verschillende soorten fruit:

when A then appel
when B then peer
when C then appel
when ...
as Fruit


De functie werkt prima maar nu wil ik de aantallen per fruit optellen en sommeren maar als ik groepeer op 'Fruit' dan wordt 'appel' nog gescheiden in de achterliggende/oorspronkelijke waarde (A en C) uit de kolom 'Alfabet' in plaats van het totaal van alle 'appels'.

Hoe zorg ik ervoor dat er niet naar de achterliggende waarden uit de kolom wordt gekeken maar naar de hernoemde waarden?
Ik weet dat dit kan met een view maar ik wil graag weten of het ook in de query zelf is op te lossen.

Bedankt!
rob
 
Je kunt gewoon refereren aan de hernoemde waarde; hij accepteerd dat als kolom.

Code:
SELECT veld as alternatieve_naam
FROM tabel
ORDER BY alternatieve_naam
 
Ha frats,
Bedankt voor je reactie maar het levert niet het resultaat waar ik naar op zoek ben, maar misshien doe ik nog iets verkeerd.

onderstaand de SQL. c.destination type die noem ik 'Fruit'. Als ik 'Fruit' toevoeg aan de 'group by' functie krijg ik de melding 'Geen geldig ID'. Als ik groepeer op c.destination type wordt er gegroepeerd op de waarden '1D, 1E, etc. In de resulaten worden de hernoemde waardes wel weergegeven maar nog gegroepeerd op de achterliggende waarde, ik krijg dus drie groeperingen (met achterliggende waarde1W, 1P, 1B) van Banaan ipv één totaal.

Nog andere suggesties?

Bedankt!


select T.PRIMARY_ID as ISBN13
, s.sbn as ISBN10
, tc.inv_title_1||' '||tc.inv_title_2 as Titel
, case c.destination_type
when '1D' then 'Appel'
when '1E' then 'Peer'
when '1F' then 'Peer'
when '1Y' then 'Kiwi'
when '1W' then 'Banaan'
when '1P' then 'Banaan'
when '1B' then 'Banaan'
else null end as Fruit
, SUM(s.del_qty) as aantal
, SUM(s.net_val) as Omzet
from vista.saldetall s, vista.titmas t, vista.titcat tc, vista_cusmas c
where s.sbn = t.isbn and tc.sbn = t.isbn and c.account=s.cust
group by T.PRIMARY_ID, s.sbn, t.product_group, tc.inv_title_1, tc.inv_title_2,Fruit
Order by SUM(s.del_qty) Desc
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan