• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

sorteren op meerdere criteria

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vitjen

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
6 aug 2013
Hallo,

Met een aantal maten zijn we een pronostiek begonnen voor de belgische competitie.
We stellen elk een ploeg samen van 11 spelers, en elke week worden er per speler punten toegekend (doelpunt, assist winst van ploeg,...).
Op een verborgen tabblad hou ik op deze manier van elke ploeg bij hoeveel doelpunten ze gemaakt hebben, assists gegeven, gele en rode kaarten, en het totaal aantal punten.

Nu had ik op basis van deze gegevens graag een rangschikking gemaakt.
Via rank() en vlookup() lukt dit wel, maar niet indien er gelijke stand is.
Daarom zou ik willen proberen om eerst te rangschikken op punten, indien gelijk daarna op gescoorde doelpunten, en indien dit nog gelijk daarna op tegendoelpunten.
Dus sorteren op 3 criteria?

Lukt dit zonder macro?
Indien ja, kan iemand me dan helpen?
Indien nee, zou iemand me dan willen helpen met het maken van zo'n macro? Want dat heb ik nog nooit gedaan...

Alvast bedankt!

zonder voorbeeldbestand zal er maar weinig reactie komen

Sorry, was niet thuis toen ik vraag stelde, dus kon bestand niet toevoegen.
Bij deze is dit dus gebeurd.
Bekijk bijlage Pronostiek.xlsx

het is wel de bedoeling dat er nog meer ploegen bijkomen, maar voorlopig heb ik nog maar 4 ploegen doorgekregen.
Aangezien onze pronostiek pas begint te lopen vanaf komend weekend, heb ik speelweek 3 gesimuleerd. Ik heb er voor gezorgd dat er 2 ploegen met evenveel punten zijn.

In het tabblad 'rangschikking' is het dus de bedoeling dat de teams geordend worden op volgorde: punten, doelpunten voor, doelpunten tegen.
Zoals je ziet geeft hij de 4e in de stand niet weer, aangezien die evenveel punten heeft dan de 3e.

de tabbladen 'Geert', 'Raymon', 'Peter' en 'Tom' zijn de ploegen die ik doorgestuurd gekregen heb.
Deze waarden worden automatisch gehaald van het tabblad 'Statistieken'.

In het tabblad 'Statistieken' komt alles van elke speler per speelweek (dit wordt verborgen).
het is ook de bedoeling dat dit het enige is wat ik moet invullen en dat al de rest automatisch word aangepast.

In het tabblad 'Statistieken Totaal' komt het totaal van elke speler en ook een soort rangschikking.
Hier heb ik dus via Rang() de positie bepaald.

Hulpkolom1 = Wedstrijdpunten + Voordoelpunten / 1000
Hulpkolom2 = Rang(Hulpkolom1.Waarde; Hulpkolom1; 1) - Tegendoelpunten / 1000
Hulpkolom3 = Rang(Hulpkolom2.Waarde; Hulpkolom2)
Deze voorzet gaat richting doel, je moet hem nog wel inkoppen.

Slim, bedankt plongske.
Is het niet beter om Q door 1000000 te delen?

@ pixcel,
Je kan dat inderdaad doen maar het hoeft niet. Het is enkel de bedoeling om een onderscheid te maken tussen de volgorde van de criteria waarop moet gesorteerd worden.

Hmm... Twee teams evenveel wedstrijdpunten. Doelpunten Team 1: 1-0, Team 2: 2-11.
Team 2 moet eerste zijn.
Misschien onwaarschijnlijk voorbeeld maar sh_t happens. Ik hou het maar op delen door 6 nullen.

PS In Nederland wordt eerst naar doelsaldo gekeken, dan naar voordoelpunten. Ik wist niet dat dit per land kon verschillen.

Laatst bewerkt:
@Pixcel,
Indien dit kan voorkomen 2-11 zal er inderdaad door een groter getal moeten gedeeld worden.

Ik ben dan wel ook niet op de hoogte hoe het hier in België werkt daar ik geen voetbalfan ben. Maar ik dacht dat er ook eerst gekeken word naar het doelsaldo.
Je kan dit ook meenemen in de sortering. Het doelsaldo dien je dan te delen door het kleinste getal vb. 100. Omdat dit dan de belangrijkste factor word bij gelijke punten.

Echter gaat het hier niet om het klassement van de voetbalploegen maar om een klassement van personen die een ploeg hebben samengesteld.
In het tabblad 'rangschikking' is het dus de bedoeling dat de teams geordend worden op volgorde: punten, doelpunten voor, doelpunten tegen.
Zoals je ziet geeft hij de 4e in de stand niet weer, aangezien die evenveel punten heeft dan de 3e.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan