• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Sorteren op volgorde getallen met punten

• Onderwerp starter Onderwerp starter mdk
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

mdk

Gebruiker
Lid geworden
19 feb 2009
Hallo allemaal,

Ik heb gezocht en van alles geprobeerd, maar ik krijg het maar niet voor elkaar.... Ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen...:D

Ik heb een lijst met ipadressen, waarvan de eerste begint met bijvoorbeeld 41.190.16.17 en de laatste met 222.77.14.55. Daartussen ligt een heel bereik, en die wil ik graag op volgorde zetten.

Ik heb dit getracht te doen met sorteren van a naar z, maar daar neemt ie dan niet alles in mee.Hij moet sorteren op de getallen, telkens voor de puntjes...

Ik ben bang dat het programmeerwerk wordt....en dat lukt me niet.
Maar misschien heeft een van jullie een ander idee, en ben ik veel te moeilijk aan het denken...

Ik werk met Excel 2007.

Alvast bedankt!

Groetjes,
MDK

Maak gebruik van een hulpkolom met volgende formule:

Code:
=LINKS(A1;VIND.SPEC(".";A1;1)-1)

en sorteer op deze kolom.

Mijn gedachten gaan uit naar de volgende oplossing:
In kolom A staan je IP-adressen, via tekst splitsen, met de punt als scheidingsteken (een handmatige bewerking) zet je de 4 delen van het IP-adres in de B-, C-, D- en E-kolom.
In de F-kolom zet je dan de formule:
Code:
=--B1&TEKST(C1;"000")&TEKST(D1;"000")&TEKST(E1;"000")

en je kunt nu op deze waarde sorteren.

Maar hoe krijg ik daarna daar dan weer ipadressen van?

de ip-adressen staan in kolom A.

door te sorteren op de hulpkolom worden (als je alles selecteert om te sorteren) ook kolom A gesorteerd.

En dat is precies wat je wilt bereiken.

daarna kun je (eventueel) de hulpkolommen verwijderen.

Dat kan bijv met de formule
=--LINKS(F1;3)&"."&--DEEL(F1;4;3)&"."&--DEEL(F1;7;3)&"."&--RECHTS(F1;3)

Ook is mogelijk
=B1&"."&C1&"."&D1&"."&E1
maar het is eenvoudiger als je de splitsing doet in de kolommen B, C, D en E, want dan hou je kolom A over met de juiste IP-adressen.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan