• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Sorteren van 2 rijen

Status
Niet open voor verdere reacties.

MielVdB

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
4 jun 2009
Berichten
4
Hoi,
Ik zit met het volgende probleem, ik heb rijen in excel, die ik per twee zou willen sorteren. Voorbeeld:

A
1
C
3
B
2
E
5
D
4

Zou moeten worden:
A
1
B
2
C
3
D
4
E
5

(met andere woorden, de oneven rijen zouden moeten gesorteerd worden, maar iedere even rij moet onder dezelfde oneven rij blijven (1 onder A, 2 onder B, enzovoort)
Al vanalles geprobeerd via sort enzo, maar niets gelukt.
Iemand die hier een oplossing voor heeft?
Thx
 
MielVdB, Waarom hou je 'afhankelijke cellen' niet gewoon op 1 regel in meerdere kolommen???? Wat je nu hebt, is datatechnisch volkomen bizar...

Groet, Leo
 
MielVdB, Waarom hou je 'afhankelijke cellen' niet gewoon op 1 regel in meerdere kolommen???? Wat je nu hebt, is datatechnisch volkomen bizar...

Groet, Leo
Dat komt omdat deze data uit een ander programma gekopieerd is, en opnieuw in datzelfde programma zou moeten geladen worden. Ik besef dat het onlogisch is, maar je brengt me wel op een idee. Zou ik (eventueel aan de hulp van een macro) het volgende kunnen doen?
Mijn eerste gegevens:
A
1
C
3
B
2
E
5
D
4

omzetten naar
A 1
C 3
B 2
E 5
D 4

vervolgens deze sorteren op kolom A, dit geeft:
A 1
B 2
C 3
D 4
E 5

En dan de gegevens opnieuw invoegen,
A
1
B
2
C
3
D
4
E
5
 
Komt deze data uit een database?

Groet, Leo
 
Komt deze data uit een database?

Groet, Leo
Ja en neen. Het komt uit een extern programma, en mijn uiteindelijke resultaat (dat ik dus alfabetisch wil sorteren) gaat voor datzelfde programma gebruikt worden. Maar het programma zelf heeft geen functies voor het bewerken van gegevens, zelfs niet typen. Bijgevolg heb ik alles in excel moeten doen. De uiteindelijke excel wordt opgeladen in het programma, en zal gebruikt worden om bepaalde lijnen aan te passen. Nogal moeilijk uit te leggen, maar het programma is realtime opvolging van gegevens van ons bedrijf, en gegevens die we ontvangen van een ander bedrijf. Deze gegevens worden per paar aan elkaar gelinkt, en mijn excelbestand bevat de 'regels' voor het aan elkaar linken (in mijn voorbeeld hoort A steeds bij 1, B steeds bij 2, enzoverder)
De reden dat ik het alfabetisch wil krijgen, is om toevoegingen/wijzigingen aan het excelbestand te vergemakkelijken (aangezien het over een 1000tal regels gaat)
 
Beste MielVdB ;)

Heb eens geprobeerd met de macrorecorder.
Het lukt maar dat is ook alles, vind het omslachtig maar ja :eek:

Groetjes Danny. :thumb:
 

Bijlagen

  • sorteren.xls
    44 KB · Weergaven: 31
Beste MielVdB ;)

Heb eens geprobeerd met de macrorecorder.
Het lukt maar dat is ook alles, vind het omslachtig maar ja :eek:

Groetjes Danny. :thumb:
Alvast bedankt!
Ik ga het morgen eens proberen en zien of het me lukt.
 
Een mogelijke oplossing zonder macro's, maar... in 3 stappen, dus nóg omslachtiger.
Originele gegevens in kolom A, stap 1 in B, stap 2 in C, stap 3 in D.
 

Bijlagen

  • sorteren(2).xls
    30,5 KB · Weergaven: 33
@ WHER, Netjes gevonden met die formules!:thumb:

MielVdB, de methode van WHER heeft me aan 't denken gezet. De eenvoudigste methode is door gebruik te maken van een hulpkolom. Stel dat je in kolom A je data hebt. Dan zet je in kolom B in cel B1 de formule =A1, vervolgens zet je in cel B2 óók de formule =A1. Selecteer dan bereik B1:B2 en sleep ze met de vulgreep helemaal naar onder totdat je het einde van je data in kolom A hebt bereikt. Kolom B bevat dan steeds per 2 regels A, A; B, B: enz.... Door nu de kolommen A en B te selecteren en te sorteren op kolom B zal je zien dat al je data in kolom A netjes op volgorde komt! Kolom B weggooien en klaar ben je. Twee tellen werk!!!

Groet, Leo
 
Laatst bewerkt:
Miel,

als ik jou was koos ik de oplossing van Ginger. Die is maar een beetje omslachtig, maar als je deze handelingen slechts een paar keer per jaar hoeft te doen, valt het enorm mee.

:)
 
Toen ik met mijn oplossing bezig was, had ik ook het knagende gevoel van " Dat kan hier veel eenvoudiger, maar ik zie het niet"
:)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan