• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Sorteren van A naar Z

• Onderwerp starter Onderwerp starter KB5
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

KB5

Gebruiker
Lid geworden
17 dec 2006
Beste lezer,

Ik ben al de hele dag aan het puzzelen maar kom niet uit onderstaande. Het zou mooi zijn als iemand van jullie me uit de brand kan helpen.

Ik heb een excelbestand met een aantal gegevens van bepaalde personen. In het eerste tabblad staan in een kolom de namen van die personen en in de aangrenzende kolommen de bijbehorende gegevens. Zodra ik een naam van iemand invoer, komt deze naam ook automatisch in tab 2 en tab 3 te staan. In deze tabs kunnen weer andere gegevens van de personen toegevoegd worden.

Het probleem nu. Als ik er in de eerste tab voor kies om de kolom van de namen op alfabetische volgorde te zetten, kan ik aangeven dat ik de selectie wil uitbreiden. Op die manier worden de gegevens die bij de namen horen, automatisch ook op goede volgorde gezet. Handig. Alleen is het zo dat de namen in tab 2 en 3 nu ook op automatische volgorde worden gezet, terwijl de bijbehorende gegevens uit die tabs niet van volgorde veranderen. Dit zou wel natuurlijk wel moeten.

Iemand een oplossing? Is er bijvoorbeeld een manier dat ik kan zorgen dat de gegevens in de verschillende rijen, altijd met elkaar verbonden blijven?

Bij voorbaat veel dank, ik heb het xls bestand als bijlage toegevoegd.

Groet,

JP Bekijk bijlage Namenbestand.xlsx

Laatst bewerkt:
Je kunt ook alles op 1 tabblad zetten en dan de kolommen groeperen.

Bijlagen

Beste popipipo,

Dank voor je hulp, ik moet alle dropdownmenu's nu aanpassen maar het is wel echt de ideale oplossing.

Ik krijg nu alleen wel de volgende foutmelding als ik alfabetisch probeer te sorteren:

Het celbereik waarin u probeerde dubbelen te sorteren of te verwijderen bevat samengevoegde cellen. Maar niet alle cellen in het bereik zijn samengevoegd tot dezelfde grootte.
Deze bewerking voltooit u door alle samengevoegde cellen te splitsen of door elke groep samengevoegde cellen dezelfde grootte te geven als de grootste groep.

Splitsen lijkt me niet ideaal aangezien ik ze niet voor niks heb samengevoegd. Elke groep samengevoegde cellen dezelfde grootte geven als de grootste groep is weer lastig omdat de grootste groep (kolom N-R) relatief veel groter is dan de andere samengevoegde cellen.

Enig idee?

JP

Wat is het motief om cellen samen te voegen?
Meestal is dit louter vanwege hoe het er uit moet zien en heeft het geen technische/rekenkundige reden.
Vermijd samenvoegen daarom want vroeg of laat kom je in de problemen.

Bovendien de samengevoegde cellen zitten in rij 1 tm 3
Als je van af rij 4 sorteer heb je nergens last van.

Beste popipipo,

Ik heb de samenvoeging van de cellen verwijderd, het was inderdaad overbodig.

Ben nog uren bezig geweest om het schema helemaal perfect te maken maar dankzij jouw aanpassing ben ik er erg tevreden over. Dank!

Groet,

JP

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan