• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Sorteren van kolommen via keuzevakjes

Status
Niet open voor verdere reacties.

fun_surfer

Gebruiker
Lid geworden
25 aug 2001
Beste allemaal, ik heb eens een keer een lijst van campings via een website van een computerblad gedownload. Hierin was ook een methode van sorteren toegepast waarbij de bovenste rij aangeeft wat er in de kolom staat en waarbij de gegevens uit die kolom werden gesorteerd. Ik denk dat dit met een macro gebeurde, maar dat weet ik niet meer. Helaas heb ik dit bestand ook niet meer. Deze methode zou ik nu toe willen passen op een lijst die ik erop na houd van mijn DVD's.
Bijgevoegd de grondbeginselen van mijn lijst, even hernoemen naar *.XLS.
Alvast bedankt allemaal!

Laatst bewerkt:
Beste testje, dit is niet wat ik bedoel, hiermee filter je de rest weg. Ik zou graag willen dat als ik de checkbox boven kolom A aanvink dat alles op alfabetische volgorde wordt ingelezen, en dat natuurlijk de gegevens per rij bij elkaar blijven. Als ik dan de checkbox boven kolom C aanvink dat Excel het type opslagmedium bij elkaar sorteer, en de rest daaronder laat zien. Ik heb iets geprobeerd met sorteren (knopje AZ |) maar daarbij gaat alleen de inhoiud van 1 kolom op volgorde en gaan de tekstwaarden per rij dus uit elkaar...

Alvast bedankt voor het meedenken, GRTZ fun_surfer.

Als je boven de gereedschapsbalk op "Data" klikt krijg je de optie "Sorteren" krijg je meer optie's dan wanneer je op de knop "Sorteren" op de gereedschapsbalk drukt.

Misschien heb je daar meer aan.

Beste testje, dit is ongeveer wat ik bedoel, alleen zou ik graag in mijn veldnamenrij een checkbox willen waarbij ik middels die checkbox kan aanvinken hoe ik Excel wil laten sorteren...

GRTZ fun_surfer.

Ik heb inmiddels de macro's die ik nodig heb via macrorecorder, nu zoek ik dus nog een manier om die checkboxen aan te kunnen maken.

GRTZ fun_surfer.

Kan het iets te maken hebben met een 'userform'? Ik heb een beetje zitten spitten in VBA en kwam daar een 'keuzerondje' tegen, dit is wat ik wil. De code is:
Private Sub OptionButton1_Click()

End Sub

maar mijn kennis is niet groot genoeg om te weten hoe ik dit toe kan passen en kan verbinden aan de bijpassende cellen...

GRTZ fun_surfer.

Geen userform nodig. Maak van de kolomkoppen commandbuttons (opdrachtknoppen) met dezelfde naam als de kolomkoppen (de opdrachtknop haal je van de werkbalk Besturingselementen). Je hebt dan maar op een knop boven een kolom te klikken en je hele bestand wordt gesorteerd volgens Titel, Genre, Opslagmedium...
Bij opdrachtknop "Titel" hoort:

Private Sub CommandButton1_Click()
Columns("A:F").Sort Key1:=Range("A2"), Order1:=xlAscending, Header:=xlYes, _
OrderCustom:=1, MatchCase:=False, Orientation:=xlTopToBottom
End Sub

Voor de opdrachtknop Genre wijzig je in bovenstaande code A2 in B2, enz.

Toevoeging: Als je beslist een optionbutton (keuzerondje) wil gebruiken, dan kan dat natuurlijk wel. De optionbuttons kun je (zoals de commandbutton) toevoegen via de werkbalk Besturingselementen. In plaats van "Private sub commandbutton1_click()" komt er dan uiteraard te staan: "private sub optionbutton1_click()

fra

Laatst bewerkt:
Beste Fra, die bedoelde ik dus! Hardstikke bedankt voor de tip, ik twijfel nog tussen commandoknoppen en keuzerondjes, maar weet nu wel hoe ze beiden moeten.

Nogmaals bedankt, groeten fun_surfer. :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan