Sortering op aantal in een gegroepeerde lijst

Status
Niet open voor verdere reacties.

jlebbink

Gebruiker
Lid geworden
15 feb 2010
Ik heb een storingen database welke is gegroepeerd op Liftnr. hier wordt ook het aantal storingen van de betreffende lift berekend. Nu wil ik een rapport maken gesorteerd op het aantal voorkomende storingen per lift. (Aflopend) Op die manier kan ik zien welke lift de meeste storingen heeft.
Tevens wil ik als extra mogelijkheid een top tien lijst van liften met de meeste storingen.
Bijgevoegd gedeeltelijk de database.
Hopelijk kan iemand mij helpen
Bij voorbaat mijn dank

Bijlagen

Je kunt in een rapport met de knop <Groeperen en Totalen> een veld aangeven waarop en hoe je wilt sorteren. Deze knop kun je ook gebruiken om koppen te maken en eventueel subtotalen te berekenen. Wil je alleen sorteren, al dan niet binnen een subgroep, dan voeg je het veld toe, en maak je voor dat veld geen kop- en voettekst.

Je kunt in een rapport met de knop <Groeperen en Totalen> een veld aangeven waarop en hoe je wilt sorteren. Deze knop kun je ook gebruiken om koppen te maken en eventueel subtotalen te berekenen. Wil je alleen sorteren, al dan niet binnen een subgroep, dan voeg je het veld toe, en maak je voor dat veld geen kop- en voettekst.

Dit is niet helemaal wat ik bedoel. Ik heb in het rapport middels groeperingen één groep per lift. In deze liftgroep staan de storingen, met het (berekende) aantal storingen van die lift.
De sortering van het rapport wil ik echter zo hebben, dat de volgorde van de lift groepen wordt gesorteerd op het aantal storingen per lift en wel van hoog naar laag.
Ik zie nog niet hoe ik dat kan verwezenlijken.

M. vr. gr.
Jan

Je moet dan de sortering op aantal storingen boven de groepen zetten.

Ik heb net in je db gekeken, en je hebt exact de juiste instelling gemaakt in <Groeperen en Sorteren>. Met één foutje: je sorteert het aantal storingen oplopend, niet aflopend. En dat is wat je vraagt....

Ik heb net in je db gekeken, en je hebt exact de juiste instelling gemaakt in <Groeperen en Sorteren>. Met één foutje: je sorteert het aantal storingen oplopend, niet aflopend. En dat is wat je vraagt....

Ik sorteer niet op "aantal storingen" en wel omdat ik niet op "aantal storingen" (AccessTotalsLiftnr) kan sorteren. Dit is een berekend veld in het rapport. Volgens mij kun je daar niet op sorteren, althans, mij lukt dat nog niet. Ik hoop nog op een oplossing, zodat ik de liften met met aflopend aantal storingen kan uitdraaien.

Zie voorbeeld.

Dom, dom dom dom...... Al kan ik er gif op innemen dat ik hem wel degelijk geselecteerd heb... Nieuwe poging dus!

Bijlagen

It never rains.... Ik experimenteer tegenwoordig wat met 2010; misschien dat dat ermee te maken heeft. Ook al slaat 2010 elke db op in het 2007 format, er zitten blijkbaar toch minieme verschillen in. Eén daarvan kan zijn dat jouw versie de gekoppelde Access bibliotheek niet heeft. Wat logisch zou kunnen zijn. Ik heb 'm voor de zekerheid nog even opnieuw gecomprimeerd, al zal dat in dat geval niet veel helpen. Check dan ook met <Alt>+<F11> in het vba venster welke bibliotheek hij eventueel mist. En vervang die door je eigen versie. <Extra>, <Verwijzingen>.

Bijlagen

Dit werkt niet.
Het is niet mogelijk de db te openen, dus kan ik ook niet bij de verwijzingen komen.

Dan leg ik zo uit wat ik gedaan heb. Het is namelijk redelijk simpel. Ik heb een extra query gemaakt,
[SQL]SELECT Liftnr, Count(LiftboekId) AS AantalStoringen FROM Storingenboek GROUP BY Liftnr[/SQL]
Deze heb ik vervolgens aan de bron van het rapport gehangen, gekoppeld op (logischerwijs) Liftnr. Dat geeft je een extra veld, en daarop kun je sorteren.

Voorlopig helemaal gelukt. Nu kan ik verder met dit onderwerp en het verfijnen.
Mijn dank is groot

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan