Sound Blaster Live! geeft geen geluid...

• Onderwerp starter Onderwerp starter Slaz
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Slaz

Gebruiker
Lid geworden
8 mrt 2008
Hallo allmaal. Ik ben op dit moment een wat oudere desktop computer, namelijk een Dell Dimension 4100, opnieuw aan het installeren. Het moederbord bevat een PentiumIII CPU en zelf heb ik er een ATI Sapphire graphics card ingedaan en een 2de brander geplaatst. Het besturingssysteem is Windows98 en ik heb er nu een volledig nieuwe installatie opgeplaatst. Nou, alles scheen te werken, alle PCI poorten, IDE zut, video kaart driver, en al het andere driver spul liet zich makkelijk installeren van een algemene driver CD (ben de originele Dell CD van het systeem kwijt), maar het enige probleem is nog het geluid. Ik heb namelijk de juiste Sound Blaster Live driver voor Windows98 gedownload en Windows geeft ook netjes aan dat ie werkt. Ook de mixer doet het en geeft aan wanneer er geluid wordt afgespeeld. Maar toch hoor ik niets, wat ik ook doe. Het enige wat er af en toe uit komt is een heel klein 'plopje' bij het opstarten, en DOS programma's schijnen CD muziek te kunnen afspelen, nou media player dat niet kan.

Ook niet te vergeten dat het Dell Dimension 4100 moederbord een onboard sound driver heeft die iets van ADI SoundMAX heet, ook daar had ik een driver voor geinstalleerd maar die geeft aan dat er geen ADI codec te vinden is, K-Lite codec pack doet daar ook niets aan. Maar dat maakt niet zo veel uit want die Sound Blaster kaart is beter..

Weet iemand hier wat het probleem kan zijn? Ik hoop dat er nog mensen zijn die nog steeds iets van Windows98 afweten. Oja en als je screenshots van apparaatbeheer enzo wilt moet je het maar zeggen. Thanks in advance!

Allereerst moet je de onboard geluidskaart via je bios uitschakelen, sommige oudere borden doen dit niet automatisch.
Denk dat je dan wel geluid krijgt te horen via de sb live.

Ik heb de BIOS nog een keertje nagekeken maar ik zag nergens een optie die met de onboard geluidskaart te maken had. Wel was er een functie die er voor zou kunnen zorgen dat de detectie van hardware/drivers bij de boot in de eerste plaats wordt bepaald door de BIOS, in plaats van het OS. Maar jammer genoeg heeft ook deze functie geen effect. Ook had ik op deze computer Windows2000 ooit gedraaid en die gaf op deze BIOS instellingen wel gewoon geluid via de sb live.. Iemand nog idéen?

Hmm, ik heb nog steeds geen oplossing gevonden. In Windows geeft de volumemixer gewoon aan dat er geluid wordt afgespeeld en hoe hard dat is, bijvoorbeeld onder het afspelen van een MP3. Ook DOS programma's ondersteunen gewoon de Sound Blaster Pro driver op de standard IRQ/DMA kanalen en geven op testprogramma's gewoon aan dat ze werkend zijn. Maar toch hoor ik niets meer dan een klein 'plopje' bij het opstarten van Windows98. De geluidskaart heeft altijd gedaan op hardwarematig gelijksoortige PC's. Iemand die nog een beetje verstand heeft van oude systemen die me kan helpen?

Oke, ik heb nog een aantal andere dingen geprobeert, zoals een BIOS update. En heb een paar interesante dingen gevonden:

De OnBoard geluidskaart kan niet aan of uit worden gezet in de BIOS, waarschijnlijk gaat dit auto. Drivers voor de onboard ADI SoundMAX kunnen dan ook geen 'codec' vinden na installatie en kunnen de hardware dus ook niet vinden. Het is duidelijk dat de PC geluid wilt maken via SB Live.
De Sound Blaster drivers kunnen de hardware vinden, en geven zelfs een versie aan.
DOS programma's zien de hardware ook, als een werkende sound blaster 16 emulatie.
Het enige geluid dat wel uit de speakers komt door SB Live blijkt muziek van CD te zijn, maar dit werkt alleen in DOS programs, media player (in Windows) geeft geen geluid zelfs niet voor CD's..
Het balkje in de Windows volumeregeling geeft netjes aan dat er geluid wordt afgespeelt en gaat ook netjes mee met het volume..

Ik hoop dat dit een duidelijker beeld kan geven op het probleem, zodat ik die PC over een tijdje weer goed kan gebruiken voor me oude games en software!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan