Soundblaster 128PCI onder MS-DOS werkt niet goed

Status
Niet open voor verdere reacties.

zoomer

Gebruiker
Lid geworden
12 mrt 2003
Berichten
148
Hallo,

Allereerst iedereen natuurlijk de beste wensen in 2004!

Ik heb een Soundblaster-kaart 128PCI in m'n computer.

In Windows werkt ie perfect maar in DOS niet altijd even gladjes. Wanneer ik bij een spel Soundblaster kies blijft de PC vaak hangen of het geluid is slecht (stoort). Ik kan natuurlijk wel gewoon voor Adlib kiezen maar die geluidskwaliteit is stukken minder.

De volgende regels worden geladen in m'n autoexec:

SET BLASTER=A220 I7 D1 H7 P330 T6
SET SBPCI=C:\SBPCI

Daarna draai ik zelf nog sbinit.


Weet iemand hoe ik mijn Soundblaster geluidskaart goed aan de praat krijg onder DOS?

Thanx!
 
Verplaatst naar "Geluidskaarten"

Welke Windowsversie???
 
Dankje voor het verplaatsen naar de goede categorie.

Windows98SE daarin loopt ie prima. Maar ik wil 'm graag in DOS (7, de versie onder win98) goed werkend hebben.
 
valt uit na enkele seconden

Okay, ik krijg geluid, maar niet lang.

hooguit 2 seconden en dan is het stil..............

can anybody help me??

SB128PCI onder DOS.
 
ik weet het eerlijk gezegd niet............... wel geluid, maar toch ook weer niet, strange !!!

Je zou op de site van Creative eens wat kunnen rondsnuffelen bij de f.a.q.'s en / of online troubleshooting......?
 
wordt ik niet veel wijzer van..

oem-versie...

ik denk dat ik drivers van een andere SB ga proberen
 
Probleem nog steeds niet opgelost.

Ik zie dat bios automatisch irq's toewijst.

Geluidskaart had 10, netwerkkaart 5. Deze heb ik omgedraaid:

Geluidskaart irq5

Maar nog steeds niet goed. Ik hoor even geluid 1 of 2 seconden en dan is het stil......:(
 
En dat automatisch toewijzen gaat meestel niet goed.
Ik zie in je eerste bericht dat je IRQ 7 opgeeft voor je geluidskaart terwijl je in de bios IRQ5 (10) toewijst, dan krijg je dus problemen.
Pas in je autoexec.bat de volgende regel eens aan,
SET BLASTER=A220 I5 D1 H7 P330 T6
 
Ja dat staat al goed. Maar daarmee is het probleem dus nog niet opgelost....:(
 
Gister weer even aan het dossen geweest, maar al snel kwam de frustratie weer boven.

Can anybody help me? :confused:

Het verbaast me dat ik voor een Soundblaster kaart zoveel moeite moet doen....
 
Ík zie het niet staan in deze topic, dus vraag ik het voor de zekerheid even, heb je in de bios een vast IRQ toegewezen aan je geluidskaart?


Je bent trouwens niet de enige met deze problemen, de geboden oplossingen variëeren van booten vanaf diskette tot het inbouwen van een oude SB 16 ISA kaart.
 
bios wijst automatisch irq's aan. Moet ik dat veranderen
? Heeft dat invloed op dat ik wel geluid hoor maar heel kort?
 
Ja, dat is zeker van invloed. DOS houdt er niet van als IRQ's niet vast staan. Je kan deze vastleggen bij PCI/PNP configuration.
 
Hmm... ik heb het slot waarin de geluidskaart zit gekoppeld aan IRQ 5 en ook geprobeerd met IRQ 7 (incl. aanpassen set blaster regel). De andere pci-slots staan nog wel op auto.

Maar wanneer ik een programma (in dit geval Pinball Fantasies) opstart krijg ik 2 seconden goed helder geluid en dan loopt de pc gewoon VAST...)

Welke SB komt trouwens overeen met de mijne. Ik heb ze allemaal geprobeerd:
Soundblaster
Soundblaster 2
Soundblaster pro
Soundblaster 16
 
Heb je de goede drivers voor de geluidskaart?

Ik heb namelijk even op driverguide gekeken, en wat me opvalt is dat de driver voor SBPCI voor WinXP is.
Zou niet uit mogen maken, want onder Windows SE doen ze ´t goed. Maar daar zijn andere SB drivers voor.
Toch geen slecht idee om er even te kijken, want SoundBlaster zelf geeft onder geluidskaarten weinig overzicht.
Heel eenvoudig de link volgen en bij User=> drivers
en bij password=> all invullen.

http://www.driverguide.com

Dan iets anders. Ik ben er proefondervindelijk achter gekomen, dat SoundBlaster onder DOS wel werkt,
maar dan ´t opstartbestand iets veranderd moet worden.

Bij mij werd ´t iets in ´t autoexec.bat van

SET BLASTER=A220 I5 D1 H5 P330 T6
SET CTSYN=C:\WINDOWS
C:\PROGRA~1\CREATIVE\SBLIVE\DOSDRV\SBEINIT.COM

De eerste regel was bekend nadat ik de readme voor ´t DOS bestand in m´n geluidskaart had gelezen
De tweede regel was belangrijk, omdat ´t bestand in Windows is geïntregeerd.
De derde regel is vervolgens de plaats waar DOS de driver van de SoundBlaster weet te vinden.

:)
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan