Spam tegengaan in gastenboek.

Status
Niet open voor verdere reacties.

BrEeZeR

Inventaris
Lid geworden
27 apr 2001
Hey mensen,

Deze periode ga ik mn gehele site restylen & programmeren omdat de huidige versie alweer een paar jaar oud _en niet af_ is.

Nu krijg ik de afgelopen tijd allemaal spam berichten in m'n gastenboek waar ik de afkomst niet van kan achterhalen. Het komt in ieder geval niet uit Nederland of Belgie, dus ik dacht: Laat ik alle hostnames blokkeren op .nl & .be na. Dit is vrij makkelijk te doen via gethostbyaddr.

Mijn site is in het Nederlands, en zie het nut er niet van in dat mensen die dat niet kunnen daar reageren.

Een andere manier is door een plaatje te generen met getallen / letters welke ze moeten invoeren bij het plaatsen van een berichtje, maar dit lijkt me niet echt gast-vriendelijk en ook niet 100% veilig tegen spambots.

Wat raden jullie me aan?

Greetz,

Dennis

Naja ze zijn beide niet fool proof.
Maar ik zou gaan voor de laatste aangezien het meer tijd kost en het vriendelijkste is.

Als je gaat voor de eerste optie (domeinen) dan kunnen bezoekers dit omzeilen doormiddel van een proxy.
Bij de tweede... zorg dat de getallen iets lastiger te lezen zodat het vooral "vertraagt" dan houden ze vanzelf wel op.

De meeste proxy's komen niet uit Nederland of Belgie, maar uit landen als Japan etc. Spambots struinen gewoon alle sites af automatisch en als het niet lukt, gaan ze verder toch?

Met dat plaatje lijkt me opzich wel een betere optie ja, want er zijn vast ook mensen die in landen als Frankrijk / Spanje etc wonen en perongeluk op mn site terecht komen.

Ik heb al een heel simpele (tijdelijke?) oplossing erin gezet. Dit is het stappenplan: :p

1. Bezoeker plaatst bericht, ik krijg de volgende mail:

Lieve Dennis,

Iemand die zichzelf naam van bezoeker noemt heeft een bericht geplaatst met de volgende inhoud:

Bericht

Wil je dit bericht in je gastenboek hebben?

- Ja! (set valid = 1)
- Nee! (Delete record)

Met vriendelijke groeten,

Je gastenboek

Et voilla.

Kan prima met een site waar toch geen 200 bezoekers per dag komen. Ik kijk eigenlijk 24/7 mail dus valideren is ook zo gepiept.

Bezoekersvriendelijk en ik voel me toch altijd weer goed als ik zo'n lieve mail krijg.

Opgelost dus.

Oh ja, da's leuk, vooral met spambots die 200 berichten op dezelfde dag plaatsen... succes met dat valideren :D

En je server 200 mails op een dag laten versturen, dat zal je provider/hoster ook waarderen ! :D

JPeetje zei:
Oh ja, da's leuk, vooral met spambots die 200 berichten op dezelfde dag plaatsen... succes met dat valideren :D

En je server 200 mails op een dag laten versturen, dat zal je provider/hoster ook waarderen ! :D

Nee, het blijft beperkt tot 2/3 per dag.. soms een aantal dagen niks en dan weer zoveel..

Als het er 200 per dag waren dan had ik het wel anders opgelost. Wat voor oplossing zou jij aanraden als het alsnog op grote schaal voorkomt?

BrEeZeR zei:
Nee, het blijft beperkt tot 2/3 per dag.. soms een aantal dagen niks en dan weer zoveel..

Als het er 200 per dag waren dan had ik het wel anders opgelost. Wat voor oplossing zou jij aanraden als het alsnog op grote schaal voorkomt?
Captcha :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan