Spam...

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dick Borstlap

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Ik had een account, al jaren in onbruik, met dagelijks ca. 100 spamberichten.
Ik veranderde de naam van het account, zonder er ook maar IETS mee te doen en na een dag heb ik de eerste 2 spamberichten binnen.

Hoe kan dat??

(Voor dat ik ingewikkelde, dure en tijdrovende telefoontjes met wanadoo.fr doe, kan iemand hier mij dit misschien uitleggen.)

Misschien was het betreffende naam voorheen van iemand anders, die het account had opgeheft.

Ja, maar als ik bla@wanadoo.fr heb, en ik krijg er spam binnen, ik zeg m'n account op, of sluit dat e-mail adres . Dan bestaat het mail adres niet meer.
Als jij dan bla@wanadoo.fr gaat gebruiken, is het dus beschikbaar, maar in het verleden wel al eens gebruikt.

Er is ook software op de wereld die email adressen bedenken, of te wel, deze maken lijsten aan met adressen en naar die adressen word spam gestuurd.
Tijdens het lezen van email berichten worde er wel eens contact gezocht met bepaalde websites die dan weer zogenaamde cookies plaatsen en in zo'n cookie staat ook jouw email adres, de site geeft die email adressen dan weer vrij aan iemand die ze wil gebruiken en zo krijg je een ciclus van eindeloze spam.
Een probleem wat niet makkelijk te stoppen is.
De gemiddelde Nederlander doet hier ook aan mee door bv allerlij leuke emailtjes door te zenden naar vrienden, stel jij ontvangt een power point bestand met iets leuks en daarin wordt gevraagd deze door te sturen naar al je vrienden, dan doe je al aan spam mee.

Kan het zijn dat er een 'lek' bij de provider zit
Ik heb nl. nog een 2e adres, puur voor administratieve doeleinden, dus waarmee nooit gemaild wordt, ik krijg er alleen mail van de provider, waarop ook spam komt, 15 per dag.

Raceman, als iemand nu mijn oude adres zou nemen krijgt ie dus ca. 100 spams, ik krijg, zoals ik schreef op m'n nieuwe adres na 1 dag 2 spams. Dat lijkt op het begin. Volgende week 20, enz.

BTW dat verzonnen adres van jou is op éen letter na mijn nieuwe adres. :)

JJW, dat zal wel dat er adresmachines bestaan. Toch blijft het vreemd dat ik op adres A 100 spams kreeg en op adres B maar 15. En die adressen zijn even oud.

Dick,

Oh, als het blaa @wanadoo.fr is , dan kan ik me het ook wel voorstellen. Als ik me ergens moet aanmelden, en ik wil m'n echte mail adres niet opgeven, dan type ik bijvoorbeeld blaa@blaat.nl ofzo . Er zijn vast mensen die blaa @wanadoo.fr ergens opgeven.

Ik ben niet op de hoogte van de wetgeving in La France,
maar sinds 2004 is spam in Nederland verboden.
Verder is er bepaalde apparatuur die op internet alleen maar op zoek is naar adressen om die vervolgens te kunnen gebruiken voor spam.Een keer een spam bericht geopend betekent succes voor de spammer,want het bericht is gelezen,dus blijven spammen.

Er zijn zelfs voorbeelden van mensen die een adsl abbo nemen en een e-mail adres waarbij na installatie de mailbox al vol spam zit zonder dat die geopend is geweest.

Een oplossing zou kunnen zijn om bijv een hotmail account te nemen voor bepaalde zaken en een wanadoo account voor andere zaken.Je huidige adressen die met spam zijn besmeurt krijg je bijna niet meer "schoon" dus wellicht moet je die gewoon deleten en nieuwe voor maken en additioneel een spam filter installeren.(mailwasher/spampal)

Succes.

Volledigheidshalve:
Mijn aanvankelijke adressen waren: 1@wanadoo.fr en 2@wanadoo.fr.
1 gebruikte ik, 2 niet behalve voor mail van de provider.
Omdat 1 zoveel spam kreeg nam ik een nieuw: 3@wanadoo.fr.
1 gebruikte ik niet meer, maar de spam nam toe. Mailwasher moest het werk doen.
Op 3 kwam maar weinig spam,ondanks intensief gebriuik.

Toen heb ik van 1 de naam veranderd (opheffen kan niet) en zoals ik vertelde, al de volgende dag kwam er daar ook spam, zonder dat ik het adres gebruikt had.

Paradoxaal: een adres dat ik gebruik krijgt weinig spam, een adres dat ik niet gebruik krijgt veel spam (en daar gebruik Mailwasher dan maar voor).

Is het allemaal toeval?? (Of is er een complot :8-0: )

Het laat zich natuurlijk moeilijk beoordelen of er sprake is van een complot dan wel toeval.

Heb je ook spam mails gelezen ?

Verder zou ik er voor kiezen om een hele andere range van adressen te maken bijv op naam en dan niet 1 of 3 letter maar compleet.Verder kun jij natuurlijk wel je adressen die vol spam zitten deleten,de vraag is of wanadoo.fr ze niet doorsluit naar je nieuwe adres.

Neem anders eens de proef op de som,maak een nieuw adres met je eigen complete naam,zet er meteen een filter op en open geen enkele spam mail.Wat je niet herkent ook niet openen.Direct verwijderen,ook bij twijfel want als je spam geopend hebt ben je aan de " beurt".

Heb je verder een goede firewall en virusscanner ?
Neem anders een spamfilter bij je provider als je veel last van hebt.
Maak eventueel gebruik van encryptie bij e-mail

Kijken wat het gaat worden !?

:o waren maar voorbeelden die 1 ,2 en 3.
Heb nooit spammails geopend.
De optie van bewaren (niet eens doorsluizen) van mail heb ik juist niet gekozen.

Firewall en virusscanner hebben hiermee toch niet van doen?
Het gaat me alleen om de hoeveelheid spam die ik kreeg en om het feit dat ik op een spiksplinternieuw adres meteen spam krijg en dat ik op adrsssen waarmee ik nooit mail of heb gemaild toch spam krijg.

Geplaatst door Dick Borstlap
:
Firewall en virusscanner hebben hiermee toch niet van doen?
.

Een slecht beveiligde pc kan via internet worden MISBRUIKT waardoor je zonder het zelf te weten de afzender kan worden van grote hoeveelheden spam.

O ja, nou, m'n pc is goed beveiligd.

Al met al is er dus weinig verklaring voor de spam waar ik het over heb. Overigens, op het nieuwe adres heb ik nu geen spam meer gekregen... wat het alleen maar vreemder maakt.

eh

Heb je toevallig een homepage met een emaillink ???

Nee rem.
Bedankt voor je meedenken.
Maar ik had geschreven dat ik die email-adressen HELEMAAL niet gebruik.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan