spanning op kast

Status
Niet open voor verdere reacties.

meelman

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
8 okt 2002
Ik heb gisteren mijn moederbord uit mijn kast gehaald om een andere koeler op de northbridge te zetten. De stekker is uit de voeding. Ik heb een ESD polsbandje, geaard aan de verwarming. Als ik dat om doe en ik raak met mijn hand de kast aan voel ik na enkele seconden de band tintelen. Dat wordt prikkelen tot het zoveel pijn doet dat ik los moet laten. Als ik de stekker er weer in doe heb ik geen last meer van getintel.

Ik dacht in eerste instantie dat er nog spanning op de condensatoren stond of iets van dien aard. Dus heb ik het metalen deel van het polsbandje tegen de ast aan gehouden. Ik zou zeggen dat alles dan ontlaadt, maar dat klopt niet want erna voel ik nog steeds de spanning.

Wat kan dit zijn, is dit normaal en hoe los ik het op?

dan heb je kans dat de verwarming in huis niet geaard (wat vrij normaal is omdat de meeste radiatoren met slangen worden aangesloten) is want als je de stekker er in steekt heb je er geen last van, omdat je dan wel een goede aarde maakt
cv leidingen worden nooit geaard, de waterleiding en de gasleiding weer wel, probeer dat polsbandje eens aan de aarde van je stopkontact te doen.
denk dat je dan geen probleem meer hebt

als dat zo is vraag ik me toch af waarom overal het advies gegeven wordt voor je in je kast gaat prullen even de verwarming aan moet raken om te ontladen... :confused:

Misschien wordt je verwarming door meerdere apparaten als aarding gebruikt en zet je jezelf onder stroom door jezelf aan te sluiten op de verwarming.

Geplaatst door nightrider
cv leidingen worden nooit geaard, de waterleiding en de gasleiding weer wel, probeer dat polsbandje eens aan de aarde van je stopkontact te doen.

De normen van nu geven aan dat cv-leidingen niet geaard worden, echter werd dat zo voor 1990 nog wel gedaan.
Als hierop geen controle is geweest zou het heel goed mogelijk kunnen zijn dat dit nog wel het geval is.
(hangt natuurlijk ook van het bouwjaar van je huis af)
In dat geval is het mogelijk dat er door samenkomende aarding een lekstroom door je cv-leidingen gaat, waardoor je ontladingen voelt.
(bij mij thuis is dit ook het geval)

Zoals Nightrider ook aangeeft kan je dat polsbandje het beste aansluiten op een echte aarde, zoals die (randaarde) van je stopcontact.

Groet!

Geplaatst door sabukid

De normen van nu geven aan dat cv-leidingen niet geaard worden, echter werd dat zo voor 1990 nog wel gedaan.
Als hierop geen controle is geweest zou het heel goed mogelijk kunnen zijn dat dit nog wel het geval is.
(hangt natuurlijk ook van het bouwjaar van je huis af)
In dat geval is het mogelijk dat er door samenkomende aarding een lekstroom door je cv-leidingen gaat, waardoor je ontladingen voelt.
(bij mij thuis is dit ook het geval)

Zoals Nightrider ook aangeeft kan je dat polsbandje het beste aansluiten op een echte aarde, zoals die (randaarde) van je stopcontact.
het huis is van, even denken, '81 geloof ik.

Okay, bedankt. Ik ga een stekkertje maken om op een veilige manier de randaarde uit het stopcontact te gebruiken...

Geplaatst door nightrider

Gasleidingen mogen in geen geval geaard zijn.

Het polsbandje moet je niet aan op de c.v. aansluiten maar op de kast zodat er geen spanningverschil tussen jezelf en de kast is, als jij je aansluit op de verwarming kan je zelf opgeladen worden waardoor het spanningsverschil tussen jezelf en de PC-behuizing alleen maar toeneemt.

Als er geen spanningsverschil tussen jou en de pc-behuizing is, is de kans op schade een stuk kleiner.

aha, dus aansluiten op de kast is nog beter dan op de aarde?

En dan wel of niet de stekker van de voeding erin?

Laatst bewerkt:
Geplaatst door meelman

Okay, bedankt. Ik ga een stekkertje maken om op een veilige manier de randaarde uit het stopcontact te gebruiken...

Je kan ook een zogenaamd krokodillen (met van die punttandjes) stekertje kopen, die klem je dan direct op de randaarde van een stopcontact of zoals Tiborv
aangeeft op je pc kast.
Dat is meer dan voldoende.
Is dit al niet standaard bij je polsbandje geleverd?

Groet!

Als je pc-kast al gerandaard is doordat de voedingssteker daarvan al is voorzien en aangesloten op randaarde, geeft polsbandaansluiting op je pc-kast natuurlijk het zelfde effect.

Laatst bewerkt:
Ja, en het mooiste is als de kast is verbonden met een aarde-draad van een stopcontact, hiervoor zijn speciale "stekkers" te koop (zal er zo ff een snapshot van maken) maar een randgeaarde stekker, 2 á 3 meter draad en een krokedillenbek (knijpertje) maak je er zelf eentje.

Zo'n stekkertje dus..

Bijlagen

• aardestekker.jpg
    aardestekker.jpg
    7,2 KB · Weergaven: 44
Geplaatst door sabukid
Je kan ook een zogenaamd krokodillen (met van die punttandjes) stekertje kopen, die klem je dan direct op de randaarde van een stopcontact of zoals Tiborv
aangeeft op je pc kast.
Dat is meer dan voldoende.
Is dit al niet standaard bij je polsbandje geleverd?
er zit idd een krokodilleklemmetje bij, maar het dichtstbijzijnde stopcontact is nogal een eind weg. Maar als ik hem aan de kast klem (met stekker erin) geeft dat dus hetzelfde effect? En is het niet gevaarlijk om de stekker in in te steken als je in de kast bezig bent?

Als een er een ATX voeding inzit met een schakelaar aan de achterzijde, dan laat ik de stekker erin zitten en schakel ik de voeding uit, zo kun je veilig werken en is de kast geaard. Als je dan je polsbandje verbindt met de kast doe je het veilig.

Geplaatst door meelman

er zit idd een krokodilleklemmetje bij, maar het dichtstbijzijnde stopcontact is nogal een eind weg. Maar als ik hem aan de kast klem (met stekker erin) geeft dat dus hetzelfde effect? En is het niet gevaarlijk om de stekker in in te steken als je in de kast bezig bent?

Dit zou niet gevaarlijk moeten zijn, ik zou echter wel de voedingsschakelaar achter op je pc even omzetten zodat er voor de zekerheid nergens spanning op komt te staan.
Laat de stekker er in en de randaarde blijft gewaarborgt. (mits deze natuurlijk is aangesloten op een stopcontact met randaarde)

Groet!

Laatst bewerkt:
Geplaatst door sabukid
ik zou echter wel de voedingsschakelaar achter op je pc even omzetten zodat er voor de zekerheid nergens spannig op komt te staan.
Die zit er helaas niet...

Dan zou ik de voeding van je pc afhalen en de dichtsbijzijnste randaarde opzoeken om je polsbandje op aan te sluiten. (dat mag ook van een verlengblok met randaarde zijn, dat maakt niet uit zolang het maar geaard is)

Groet!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan