Spastische melding "De schijf in Station F: moet worden geformatteerd ...."

Status
Niet open voor verdere reacties.

MoriniStylr

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
24 sep 2013
Hallo,

Ik heb een probleem met een computer die ik in elkaar heb gezet. Telkens verschijnt de melding:

"Microsoft Windows
De schijf in station F: moet worden geformatteerd voordat u deze kunt gebruiken.
Wilt u de schijf formatteren?"

Als je deze wegklikt is deze melding binnen een seconde weer terug op het scherm. Daar is niet tegen op te boksen. Ik vind het raar want ik heb geeneens een iets met een letter F. Ik heb al geprobeerd bij automatisch afspelen alles op nooit te zetten maar dat werkte ook niet. Wat kan ik hier aan doen? Ter verduidelijking heb ik een indruk van de componenten waaruit de computer is opgebouwd. Het is een zelfbouwcomputer met de volgende setup

Core i5
Asrock Pro
8 GB Corsair geheugen
Samsung SSD 830 Pro 128 GB (C: schijf)
Seagate Barracuda 1TB (D: SChijf)

Bvd

Ga eerst maar even kijken in Schijfbeheer wat die F: schijf voorstelt en op welke interne harde schijf/memory-stick/externe harde schijf etc. die staat. Tip: Maak Schijfbeheer venster maximaal groot.
[Windows-toets]r toetscombinatie -> diskmgmt.msc

Tijs.

Er is geen melding van een F. C is de bootschijf. E is de secundaire schijf en D is de disk drive. Er zit ook geen sd kaart lezer oid. Zie plaatje:

11kjtpw.jpg

Haal in ieder geval eens alle USB (draadloze) netwerkkaarten en memory-sticks er af. Kijk of de melding terugkomt.
En natuurlijk ga ik ervan uit dat je geen <censuur>-programma's als Daemon Tools hebt geïnstalleerd en ook niet een of andere mountprogramma dat .ISO bestanden laat verschijnen als schijfletter/cd-dvd station.

Lost dat niets op, lees dan verder.

Verder is het ook interessant om eens in regedit.exe te kijken naar de registersleutel HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\MountedDevices
Dubbelklik de registerwaarde waar F: in voorkomt en kijk of daar wat staat over het type apparaat.
Voorbeeld: Ik heb ooit een memory-stick aan deze laptop gehad die schijfletter E: kreeg. Dus is geregistreerd in de registerwaarde \DosDevices\E:
Ik zie in die registerwaarde (o.a.):
USBSTOR
IMATION
ATOM

Oftewel: Dit was ooit een Imation Atom usb-stick die via USB was aangesloten. ;)

Zodra je geverifieerd hebt a.h.v. de inhoud van \DosDevices\F: bij jou dat het géén apparaat is dat je nog aan de computer hebt, dan kun je die registerwaarde verwijderen, de pc herstarten en kijken of je probleem wegblijft. :)

Tijs.

Bedankt voor je reactie. Ik heb geen f schijf in de registerwaarde zitten. Het probleem komt ook maar af en toe dat maakt het lastig. Maar ook bij de registerwaarde van d en e zie ik niet die merknaam staan. Hoe kan ik die zien? Want ik zie alleen maar rare getallen ed.

a. Je moet niet die getallen bekijken maar de letters die helemaal in de rechterkolom staan. Omdat de namen met 2 bytes per letter worden opgeslagen staat er tussen leesbare letters in die rechterkolom telkens een "."
Zie de schermafdruk en herken USBSTOR, Imation en Atom in de rechterkolom.
b. Met alle respect, maar ik voel me misleid door je startposting: "Telkens verschijnt de melding:" terwijl je zojuist schrijft: "Het probleem komt ook maar af en toe dat maakt het lastig."
In ieder geval moet je de Regedit-actie uitvoeren als je die melding krijgt, niet als de melding niet is verschenen. :rolleyes:

Tijs.

Bijlagen

• e-schijf.jpg
    e-schijf.jpg
    69,8 KB · Weergaven: 140
Laatst bewerkt:
Even afstoffen,

Ja de melding komt af en toe maar als die komt, dan komt die telkens, als je hem wegklikt komt die telkens weer gelijk terug. Als ik de melding bekijk zit er nog steeds geen registerwaarde als de melding komt. Ik heb nog geprobeerd de Samsung 1TB schijf, de d schijf eruit te halen. Maar nu krijg ik de melding over een e schijf in plaats van de f schijf. Ik zag nu wel in het schijfbeheer dat hij het deel wat door het systeem gereserveerd is op de schijf 0 (de ssd) als de e schijf ziet, dat flikkert nu juist. Hoe kan ik dat oplossen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan