Spatiëring tussen letters en woorden in Word 2013

Status
Niet open voor verdere reacties.

HeuvelP

Gebruiker
Lid geworden
21 jun 2015
Berichten
21
Hallo allen,

Ik gebruik thuis en op mijn werk Word 2013. Op mijn werk heb ik ook nog de beschikking over een andere omgeving met Word 2003.
Sinds ik op mijn werk Word 2013 gebruik, merk ik dat er iets aparts is aan de spatiëring tussen de woorden en de letters. Soms lijken woorden wel aan elkaar geschreven.
De Word 2013 thuis en de Word 2003 op mijn werk vind ik wel OK. Maar de Word 2013 op mijn werk vind ik lelijk.

In de bijlage (printscreens in jpg, anders viel het verschil natuurlijk weg) heb ik de drie Wordversies vergeleken met het lettertype Arial en met lettergrootte 10, 12 en 14. Je kunt daar ook zien dat dit verschilt.
Ik heb op verschillende plaatsen in Word gezocht, en ook op internet, maar ik kan er niets over vinden, behalve in het tabblad Geavanceerd bij de opmaak van het Lettertype. Daar staat iets over "afspatiering" e.d. Maar daar zit volgens mij geen verschil tussen de Word-versies.

Weet iemand hoe deze verschillen ontstaan? Is er nog ergens een instelling?

Bedankt alvast!

Groeten,

Philip

WordAlles.jpg
 
Schermweergave moet je niet verwarren met afdrukkwaliteit. Je moet dus naar de afdrukken kijken, niet naar hoe het er op het scherm uit ziet.
 
Zoek even naar Cleartype tuning voor de Windows versie die je gebruikt. Misschien dat dat verschil maakt.
 
Hoi OctaFish, edmoor,

Bedankt voor de reacties.
Inderdaad is het geprint veel beter dan op het scherm. Vaag.., want in Word gebruik ik toch de afdrukweergave.
Anyway, zolang het in de daadwerkelijke print er goed uitziet, kan ik er wel mee leven. Hoewel ik niet begrijp dat dit verschil ontstaat.

Cleartype tuning heb ik thuis wel in gebruik, maar dat lijkt toch niet het verschil te maken waar ik hier op doel.
Is overigens wel een goede aanvulling.

Groet,
Philip
 
Cleartype zou ik sowieso altijd gebruiken om de letters op het scherm beter te krijgen. Verder ben je afhankelijk van de vervangende lettertypes die Word gebruikt om tekst op het scherm te laten zien, en de kwaliteit van de monitor etc. Echte WYSIWYG bestaat nu eenmaal niet op een computer, wat ze er ook van zeggen! De schermweergave blijft altijd een benadering van wat er uit de printer komt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan