Hallo allemaal,
Ik ben redelijk nieuw binnen MySQL, en dat lukt me iets minder goed dan bijvoorbeeld PHP leren, daarom heb ik volgende 2 vragen:
Ik gebruik query's om de tabel te bepalen waaruit gegevens moeten worden opgehaald, en ik gebruik diezelfde query's ook om de titel van de pagina te bepalen.
hier zie je wat ik bedoel:
http://dekruimel-vorst.be/layout/index.php?where=menu
Maar bij bijvoorbeeld 'warme dranken' zit er dus een spatie in de naam van de tabel, en die geeft een foutmelding daarbij, hoe kan ik dat oplossen? Ik zou wel kunnen met switch() werken, maar ik zou graag een iets minder gesofisticeerde oplossing vinden
Mijn tweede vraag:
Als je in de laatste query (table) iets invult wat niet bestaat, dan geeft ie een foutmelding die ik zou willen vermijden, aangezien hij dan op zoek gaat naar een tabel die helemaal niet bestaat.
Mijn code hiervan:
Hetzelfde probleem heb ik bij de login van de admin, maar dan op recordniveau. D.w.z.: als er een username ingegeven wordt die niet bestaat dan geeft hij een foutmelding.
Mijn code daarvan:
Blijkbaar werkt dit dus niet, en ik heb geen flauw idee hoe het wel moet want, zoals ik al zei, ik ben nog redelijk nieuw in MySQL 
Dank bij voorbaat!
Ik ben redelijk nieuw binnen MySQL, en dat lukt me iets minder goed dan bijvoorbeeld PHP leren, daarom heb ik volgende 2 vragen:
Ik gebruik query's om de tabel te bepalen waaruit gegevens moeten worden opgehaald, en ik gebruik diezelfde query's ook om de titel van de pagina te bepalen.
hier zie je wat ik bedoel:
http://dekruimel-vorst.be/layout/index.php?where=menu
Maar bij bijvoorbeeld 'warme dranken' zit er dus een spatie in de naam van de tabel, en die geeft een foutmelding daarbij, hoe kan ik dat oplossen? Ik zou wel kunnen met switch() werken, maar ik zou graag een iets minder gesofisticeerde oplossing vinden

Mijn tweede vraag:
Als je in de laatste query (table) iets invult wat niet bestaat, dan geeft ie een foutmelding die ik zou willen vermijden, aangezien hij dan op zoek gaat naar een tabel die helemaal niet bestaat.
Mijn code hiervan:
PHP:
$table = $_GET['table'];
if ($table == '') {
$table = 'bieren';
}
(...)
echo '<p class="title">'.strtoupper($table).'</p>';
mysql_connect(localhost,$user,$password);
@mysql_select_db($database) or die("Kan database niet selectere");
$query = "SELECT * FROM $table";
Hetzelfde probleem heb ik bij de login van de admin, maar dan op recordniveau. D.w.z.: als er een username ingegeven wordt die niet bestaat dan geeft hij een foutmelding.
Mijn code daarvan:
PHP:
$username = $_POST["user"];
$pass = $_POST["pass"];
(...)
if ($pass == '' or $username == '') {
echo 'Je moet beide velden invullen om in te loggen!';
} else {
mysql_connect(localhost,$user,$wachtwoord);
@mysql_select_db(admin_kruimel) or die("Kan database niet selecteren");
$query = "SELECT * FROM users WHERE user='".$username."'";
$result = mysql_query($query);