• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

speciaal copiëren van formules

Status
Niet open voor verdere reacties.

Peter Janssen

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
7 apr 2004
Binnen een excel werkblad heb ik bij tabblad 1 de cellen a1 t/m a400 gevuld met data.
in tabblad 2 wil ik werken met de gegevens van tabblad 1.
in tabblad 2 cel a1 wil ik binnen een formule verwijzen naar tabblad 1 cel a1 (ik weet hoe dat moet)
in tabblad 2 cel a5 wil ik binnen een formule verwijzen naar tabblad 1 cel a2
en zo door, totdat ik alle gegevens vanuit tabblad A1 "uitgerekt"heb in tabblad A2.

Vraag: Hoe kan ik vanuit tabblad 2 cel a1 de formule die daar staat kopiëren naar tabblad 2 cel a5 op zo'n manier dat formule in tabblad 2 cel a5 de verwijzing heeft naar cel a2 van tabblad 1 zonder dat ik dat achteraf aan hoef te passen.

Ik denk dat je altijd aanpassingen moet maken.
Dus bv a1 tabblad 2 staat de formule.
kopieren naar beneden.
Daarna rijen tussen voegen of

de formules knippen en plakken.

Of je moet een absolute celverwijzing gebruiken in de formule. Dus niet A2 in de formule zetten , maar $A$2. Als je dan de formule doortrekt naar beneden, blijft de verwijzing naar $A$2 in de formule staan.

als je de formule in a1 naar a5 copieerd en dan cel a5 naar a2 sleept blijft de verwijzing naar a5 met verslepen word de formule niet aan gepast.

wim

sorry het moet in jougeval net andersom dus naar a2 copieren en naar a5 slepen

Laatst bewerkt:
Hulpkolom?

Als je op het 2e tabblad een kolom maakt met het rijnummer waarna je verwijst, dan kun je met de functies ADRES en INDIRECT een verwijzing maken.

Aanname op 'Sheet2' staat in:
B1 '1' - regel 1 op 'Sheet1'
B2 '5' - regel 5 op 'Sheet1'
B3 '10' - regel 10 op 'Sheet1'

Dan kun je op 'Sheet2' in kolom A de volgende formules invoeren:
=INDIRECT(ADRES(B1;1;1;WAAR;"Sheet1"))
=INDIRECT(ADRES(B2;1;1;WAAR;"Sheet1"))
=INDIRECT(ADRES(B3;1;1;WAAR;"Sheet1"))

Met de functie ADRES bouw je een tekenreeks op die het juiste celadres aangeeft, en met de functie INDIRECT vertaal je die tekenreeks naar een verwijzing.

Succes.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan