Specifieke gegevens opvragen in form

• Onderwerp starter Onderwerp starter BeNL
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

BeNL

Gebruiker
Lid geworden
23 mrt 2007
Beste allen,

Na een dag lang tobben toch besloten hulp in te schakelen.

Een korte uitleg van mijn bestand (wat overigens nog in de kinderschoenen staat).
Ik wil graag ��n programma maken waar ik alle gegevens van de machines in bij hou, van praktische, technische en later ook onderhoudsgegevens.
Momenteel ben ik zover dat ik het userform kan gebruiken om nieuwe machines toe te voegen, en aan kan geven wanneer deze onderhouden moeten worden.
Op een later moment wil ik automatisch de keuringslijsten aan kunnen maken, en automatisch op kunnen slaan als PDF. Maar daar ben ik nu nog niet.

Eerst volgende stap die ik nu wil nemen is een soort overzichtslijst maken in het userform waarin de volgende gegevens naast elkaar kan zien: Machinenummer, Soort machine en Locatie.
Wanneer ik een waarde invul in 1 van de textboxen, of checkboxen en dan op "opzoeken" druk wil ik onder de 3 knoppen graag alle machinenummers zien die deze waarde bezitten. (tabel of listbox misschien)
Enerzijds zijn de textboxen dus om nieuwe gegevens in de exceldatabase te zetten (door toevoegen aan lijst), maar als ik op "opzoeken druk" wil ik dus graag een overzicht van alle machines die de waarde bezitten. Als ik dan in het overzicht op de machine klik, wil ik graag weer alle gegevens in het formulier zien (dus alle textboxen en checkboxen).

Ik hoop dat iemand mij met de volgende stap kan helpen.

Alvast bedankt,

Ben Loomans

Bijlagen

Ben,

Alvast een paar opmerkingen.
- Machinenummer is een uniek getal, in jouw bestand komen er meerdere machines voor met hetzelfde nummer.
- Soort machine kun je het best een beperkte lijst van maken waaruit de mensen die de machines gaan invoeren
kunnen kiezen, anders krijg je problemen met de omschrijving van machines (is het kadoverpakking, Kadoverpakking, Cadeauverpakking of cadeauverpakking?)
- Ook de locatie moet je beperken om dezelfde bovenstaande redenen, bedoel je met locatie een adres of alleen een stad of een
locatienummer in een magazijn?
Ik zou even goed naar je data kijken of je dit wel zo wil laten.

Als je dingen wil vervangen moeten deze gegevens ook weer worden opgeslagen in de lijst.
Hier heb je blijkbaar nog niet over nagedacht, hoe ga je dat oplossen?
Volgens mij heb je het bestand nog onvoldoende ontwikkeld, doe dit eerst anders heb je later
een hoop problemen als je VBA's hebt gebouwd die je niet kan gebruiken.

Verder heb je voor iedere maand een veld met waar of niet waar. Je kunt ook kiezen voor een string met 0'en en 1'en voor het vastleggen
van de maanden. "001001001001" is dan de maanden maart, juni, september en december. Je hebt dan alleen wat VBA nodig om de
op het formulier de juiste maanden aan te vinken.

Veel Succes

Laatst bewerkt:
Goedeanvond Elsendoorn,

Heel erg bedankt voor je reactie.

- Het machinenummer zal inderdaad een uniek getal worden. In het voorbeeld zat ik een aantal dingen te proberen, daarom dat telkens hetzelfde nummer/naam terug komt.
- Kan ik dit realiseren door middel van een Listbox? Kan ik deze dan zo maken dat nieuw ingevulde waardes ook automatisch in de listbox komen?
- Voor de locatie zal dit hetzelfde zijn als boivenstaande.
- Ik verwacht niet dat het een probleem zal zijn om machines te verwijderen en nieuwe toe te voegen (ze worden niet vervangen, dus er zal weer een nieuw nummer komen). Als de zoekfunctie werkt zal ik er een removebutton bij maken. Eerste stap lijkt me echter het opzoeken van de waardes in hetzelfde form.
- Het registreren van de maanden zal ik me ook verder in verdiepen.

Thanks!

Ben

Ben,

Ik heb even gekeken hoe ik je op weg kan helpen. Hierbij je eigen sheet weer terug met
een aantal wijzigingen. De lijsten werken hier, ik heb voor de selecties gebruik gemaakt van tabellen
zie onder het formulier bij de initialisatie.
Ook de lijst onderaan werkt en je kunt een selectie opgeven. Als je op de knop opzoeken klikt
wordt een selectie van de machines getoond. Dubbel klik op een van de machines en het formulier
wordt getoond. Ook heb ik de maanden aangepast zoals besproken.
Als je echter een gegeven op zoekt, aan past en wil opslaan, kan dit nu nog niet. Dit heb ik voor jou
gelaten.

Veel Succes.

Bekijk bijlage HelpMijMachinenummering.xlsm

Wow, Elsendoorn gigantisch bedankt! Dit is inderdaad een grote stap in de goede richting.
Ik ga de komende dagen je codes eens goed onder de loep nemen en kijken of ik de volgende stappen zelf weer kan maken!

Ben

PS. Moet ik deze vraag op opgelost zetten en een nieuwe vraag openen bij volgende vastlopers, of hou ik deze thread aan?

Laatst bewerkt:
Ben,

Moet je natuurlijk zelf weten, maar ik zou de vraag op opgelost zetten en eventueel een nieuwe vraag beginnen.

Veel Succes.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan