• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Specifieke sorteervraag (voorbeeld sheet met matrixformules is bijgevoegd)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vieri

Gebruiker
Lid geworden
12 jan 2013
Beste forummers,

Ik heb een Excel sheet met daarin (als voorbeeld) wat witgoed/electronica voorzien van bron (folder) en winkelketen (mediamerkt, saturn, etc). Voor elk item heb ik aangegeven of het de normale prijs omvat of een afgeprijsd artikel.

Ronancio heeft een tijd terug mij geholpen met dit bestand middels matrixformules, maar ik krijg het niet voor elkaar om rij 10 (de stofzuiger van de BCC) in mijn afgeprijsde lijstje te krijgen. Dit gebeurt pas als rij 11 eronder (de tv van de Saturn) op afgeprijsd wordt gezet. Dus ik mis steeds 1 item welke pas te voorschijn komt als ik een volgend afgeprijsd artikel vind (welke dan niet verschijnt) Loop er steeds eentje achter zeg maar.

Wie kan mij helpen?

Bedankt alvast

Bekijk bijlage helpmij_matrixcode.xlsx

Code:
=als(aantal.als($d$2:$d$11;$k$3)[COLOR="#FF0000"][B]>=[/B][/COLOR]rij(a1);verschuiving($a$1;kleinste(als($d$2:$d$11=$k$3;rij($1:$10);"");rij(a1));kolom()-1;1;1);"")

Mijn dank is groot! Bedankt!

De $K$3 in de formule staat voor de keuze Afgeprijsd waarop de selectie plaatsvindt. Als ik op bijvoorbeeld K4 de term 'Prijstopper' toevoeg dan zou ik dus de selectie willen laten plaatsvinden bij zowel Afgeprijsd als Prijstopper. Hoe wordt deze K4 in de formule verwerkt? Helaas kom ik met $K$3:$K$4 niet tot het gewenste resultaat.

In A18:
Code:
=IF(SUM(COUNTIF($D$2:$D$11;prijs))>=ROW(A1);OFFSET($A$1;SMALL(IF(ISNUMBER(MATCH($D$2:$D$11;prijs;0));ROW($1:$10);"");ROW(A1));COLUMN()-1;1;1);"")
"prijs" is het (reeds bestaande) genaamd bereik K3:K4

Bedankt voor jouw antwoord. Ik krijg een foutmelding bij het toepassen van de formule in A18? Doe ik iets niet goed (ik gebruik CTRL+SHIFT+ENTER)?

Het reeds bestaande bereik (voor het pulldownmenu) genaamd 'prijs' bestaat overigens uit K2:K3. Ik wil nu in K4 'prijstopper' opgeven om de selectie van witgoed plaats te laten vinden op zowel afgeprijsd (K3) als prijstopper (K4)

Welke foutmelding? Ik ga er van uit dat je de formule vertaald hebt indien je een nederlandstalige Excel-versie gebruikt.
het genaamd bereik "prijs" beslaat inderdaad K2:K3, typfoutje van mij.
je kan in de formules dus "prijs" vervangen door "$K$3:$K$4"

Dat je foutmelding krijgt heeft te maken met de vertaling van de formule. Met een extra bereik is jouw vervolg vraag op te lossen.

Bijlagen

Iedereen bedankt voor jullie hulp!! Het werkt nu. Moet zeggen dat ik het echt ongelooflijk knap vind dat jullie het zo uit jullie mouw schudden alsof je een boodschappenlijstje voor de AH aan het schrijven bent. :d

Volgens mij is je vergelijking tussen uit de mouw schudden en een boodschappenlijstje schrijven nogal "mank". :d

Wil je de vraag nog wel even op opgelost zetten?

Ik vind de lay-out van je opzet, niet zo gelukkig gekozen.
Ik veronderstel dat je artikelenlijst veel langer gaat worden.
Daaronder komt dan nog je afslaglijstje.
De bereiken in de formules moeten dan telkens aangepast worden.
Een kort stukje VBA-code zet de producten (met afslag) direct op het 2de blad.
De gegevens kunnen nu ook zonder probleem uitgebreid worden.

Bekijk bijlage helpmij_matrixcode1.xlsm

Laat ik dan zeggen dat ik t knap vind dat het voor jullie waarschijnlijk een makkie is terwijl ik mijzelf afvraag hoe ik ooit überhaupt maar een klein beetje in de buurt kan komen

Jammer dat je een hele nieuwe sheet voor me gebouwd hebt maar toch bedankt!! Ik pas de formule namelijk op een hele andere manier toe, maar om mijn wens duidelijk te maken heb ik iets simpels als in bovenstaand voorbeeld opgezet. Dit heeft niks met witgoed of electronica te maken. Puur de manier van selecteren en het verplaatsen van bepaalde info met als voorwaarde de keuze die gemaakt wordt :-)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan