• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Specifieke tekst(en) uit cellen selecteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mari138

Gebruiker
Lid geworden
11 mrt 2016
Goedenavond.

Ik ben op zoek naar een formule waarmee ik specifieke tekst uit een bepaalde reeks kan zoeken in een bepaalde cel.
Dit is het makkelijkste uit te leggen met een voorbeeld; zie bijlage. Als resultaat in bijvoorbeeld cel B2 zou excel moeten kijken naar cel B1 en indien één tekst in B1 overeenkomt met één tekst in A13 t/m A15 dan moet het resultaat deze specifieke tekst worden.
Dus B2 zou moeten worden "Shell". B6 zou moeten worden "Albert Heijn" en B9 zou moeten worden "Kruidvat".

Iemand enig idee hoe dit is op te lossen in Excel. Met de formule vind specifiek blijft mijn resultaat numeriek en kan ik niet naar meerdere teksten tegelijk zoeken.

Alvast hartelijk bedankt.

Bijlagen

Goedenavond,

Bv.
Code:
=ZOEKEN(1000;VIND.SPEC($A$13:$A$15;A2);$A$13:$A$15)

Opgelost

Super bedankt Harry, dit is precies wat ik zocht!
Opgelost :)

Volledige kolom voor basis gegevens gebruiken

Beste Harry,

Is het ook mogelijk om een volledige kolom te gebruiken voor de basis gegevens?
Zodat ik de lijst steeds verder kan aanvullen zonder de formule te wijzigen?

Bijlagen

Via gedefinieerde namen.
Hier genaamd 'kolomF' en 'kolomG'.

Bijlagen

Edit: deze reactie heb ik geplaatst voordat ik de reactie van Harry zag.

Het is altijd wat ongemakkelijk om persoonlijk benaderd te worden op een forum.
Aan de ene kant kun je het beschouwen als een compliment voor bewezen diensten, aan de andere kant word je zo een soort van persoonlijk assistent, hetgeen niet de bedoeling is van een forum.

Dat gezegd hebbende: nee, geen hele kolom (want daarmee leg je Excel ongeveer plat), maar je kunt wel met dynamische bereiken werken zoals in de bijlage.
Verder kan de formule korter, omdat je in ZOEKEN als derde argument kan meegeven waar het resultaat vandaan moet komen, dus die omringende VERT.ZOEKEN kan weg.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Beide oplossingen zijn op hetzelfde principe gebaseerd, alleen gebruikt Harry VERSCHUIVING om een dynamisch bereik te definiëren, en ik gebruik INDEX.
Laatstgenoemde constructie is efficiënter (omdat VERSCHUIVING een vluchtige functie is), maar dat merk je alleen bij veel data.
De methode met VERSCHUIVING wordt vaker gebruikt en is wellicht makkelijker te begrijpen.

Het klopt dat de formule wat trager is met de functie 'verschuiving' dan de 'index' methode.
Ik ben sowieso geen liefhebber van hele kolommen.
De verschuiving naar een eind brengen van een tiental is in mijn optiek meer dan genoeg.

De verschuiving vind ik nou niet bepaald makkelijker te begrijpen met het aantal argumenten t.o.v. de Index.
Het ligt er ook nog aan waar je het wilt inzetten, anders geeft het een foutwaarde retour.

Hartelijk bedankt voor de hulp. Ik ga beide methodes eens bekijken, maar ben hier sowieso mee geholpen.
Ik begrijp je opmerking Marcelbeug en zal er rekening mee houden. Mijn excuses als het negatief overkomt, dat is absoluut niet de bedoeling.

Geen zorgen. ;)

We hebben het trouwens nog helemaal niet over een tabeloplossing gehad, dan heb je geen gedefinieerde namen nodig.

Kijk maar eens in de bijlage waar je de tabel vindt in F1:G4; de formule in B2 (en gekopieerd naar beneden) is nu:
Code:
=ZOEKEN(1000;VIND.SPEC(Tabel1[Basis];A2);Tabel1[Categorie])

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan