• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Specifieke woorden uit tekst filteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lennart1

Gebruiker
Lid geworden
13 apr 2016
Berichten
7
Dag iedereen,

Ik heb een tijd lang gezocht naar een oplossing voor mijn vraag, maar krijg er iedere keer maar niet het antwoord dat ik zoek. Ik weet wel goed wat voor resultaat ik wil hebben, daarom vraag ik het maar op dit forum.

Ik heb een kolommenlijst met teksten waarin straatnamen staan. Ik wil graag weten welk straatnamen hiertussen zitten (en aantallen). De straatnamen staan niet gerangschikt, maar zijn verwerkt in cellen met daaromheen tekst (toelichting). Ik wil een nette lijst met straatnamen hebben. Ik heb geen optie te gevonden om uit een rij cellen specifeke celinhoud te kopïeren.

- Ik kom met plakken speciaal niet ver, want hieruit kom ik alleen waarden selecteren.
- Het filter werkt ook niet, want ik weet alleen dat de namen op 'weg' of 'straat' eindigen, maar geen idee wat er allemaal in staat.
- Op internet vond ik methodes als "VIND.SPECIAAL", echter gaat men bij deze formule vanuit dat je weet op welke positie in de cellen de straatnamen staan, maar dat varieert heel erg door bijbehorende tekst die in cellen zijn opgenomen.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen voor een oplossing!
 
Post eens een voorbeeldje en je krijgt geheid een oplossing aangereikt.
 
Op internet vond ik methodes als "VIND.SPECIAAL", echter gaat men bij deze formule vanuit dat je weet op welke positie in de cellen de straatnamen staan, maar dat varieert heel erg door bijbehorende tekst die in cellen zijn opgenomen.
=VIND.SPEC(...) bedoel je waarschijnlijk. Daarmee kun je nagaan of bepaalde woorden (in jouw geval: een bepaalde straat) in de tekst voorkomt. Die functie gaat er NIET vanuit dat je weet op welke positie het woordt zich bevindt, die functie VERTELT je juist óf en zo ja: op welke positie het woordt zich bevindt. Voorbeeld:
=VIND.SPEC("Leliestraat";A1) geeft als resultaat een getal ALS het gezochte woord in de tekst voorkomt. Het getal is dan de plaats in de tekst waar het gezochte woord begint. Komt het gezochte woord niet voor, dan verschijnt als resutaat: #WAARDE! . Dat kun je voorkomen door er bv. dit van te maken: =ALS.FOUT(VIND.SPEC("Leliestraat";A1);"Nee") . Als het gezochte woord niet in de tekst voorkomt, is het resultaat dan "Nee".
 
Als je bereid bent om de tekst naar kolommen toe te passen is dat vrij makkelijk te doen.
 

Bijlagen

  • Straatnamen(cobbe).xlsx
    9,3 KB · Weergaven: 65
Wat jij zegt heeft twee nadelen. Ik heb ten eerste geen idee welke straatnamen allemaal vermeld staan in het document. Ik kan dus niet aangeven dat ik bijvoorbeeld de "Leliestraat" moet hebben. Ik moet alle woorden eruit halen en apart zetten waar het woord "weg" of "straat" in voor komt. Ik hoef geen ratio te hebben van "Ja" of "Nee". Ik moet dus niet alleen de aantallen weten, ik moet een lijst van straten hebben naast mijn gewone lijst waar verder de tekst weg is.

Hieronder een simpel voorbeeldje, ik moet dus de woorden van links naar rechts krijgen. Hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Bekijk bijlage voorbeeld.xlsx
 
Als je bereid bent om de tekst naar kolommen toe te passen is dat vrij makkelijk te doen.

Uh ja, dat is eigenlijk wel vrij simpel. Had ik hier ook maar even aan gedacht.:) Ik denk dat ik er op deze manier wel uit kom. Bedankt!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan