Speedfan ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

MaartehhM

Gebruiker
Lid geworden
27 sep 2005
Hallo allemaal,

Mijn CPU fan maakt een ongelofelijke herrie (niet zo raar aangezien 'hij' 4040 RPM maakt.) en dat wil ik graag ietsje minderen. Nu schijnt dat met Speedfan te kunnen, maar ik hoor verschillende dingen over dat programma.

De 1 zegt dat het betrouwbaar is en beveelt het aan, en de ander zegt dat het slecht voor je pc is en dat je het niet moet gebruiken etc. etc.

Wat moet ik nou geloven :D? Ik wordt na een paar weken inmiddels gek van de herrie.

Alvast bedankt voor jullie reacties,

~MaartehhM

dat zul je dus ook hier horen.
De ene zegt dit en de ander zegt dat.

oneindige discussie.

mijn menig:niks mis mee

Hehe :D Nouja, zal me een zorg zijn als de fan kapot gaat, merkloos ***ding die standaard bij de PC zat. Kan mij die 40 euro schelen voor een nieuwe koeler.

Maar bedankt iig.

Lekker is dat ?

Volgens Speedfan heb ik 3 fans draaien ''Fan 1 Fan 2 en Fan 3'' En ze draaien allemaal 0 RPM :P

ik heb 4 fans, en ze draaien allemaal. klopt niet helemaal :/

En omdat ik niet weet welke fan mijn CPU fan is, ga ik niet zomaar gaan instellen welke op hoeveel % moet draaien.

Of moet ik eerst maar is de readme lezen... (is 4.32 trouwens de laatste versie zoals iemand weet?)

Laatst bewerkt:
Wat :p?

Edit:: Ah je hebt het aangepast :p Thanx, zal het is doorlezen

Tja, bij jouw screenshots staat keurig aangegeven wat wat is, welke de CPU temp is, welke bij welke fan hoort etc, bij mij staat dat er niet :p Wordt dan dus erg lastig.

untitledsn9.png

Edit:: Heb inmiddels wel ontdekt dat Speed 01 de CPU is :D Nu kijken of de CPU niet te warm wordt.
Ik zoek het verder allemaal morgen uit, het is nu zo goed als bedtijd :p

Laatst bewerkt:
Inderdaad, en als je de post doorleest zul je er ook achterkomen hoe het komt dat alle informatie keurig staat aangegeven. ;)

leuk deze site, en heb het zelf gelijk uitgevoerd, bedankt..

ja, waarom je cpu op het spel zetten? Je moet goed bedenken dat als je fan het begeeft, de temperatuur van de cpu flink gaat oplopen. Grote kans dat ie samensmelt tot een waardeloos klontje koper, en dan ben je verder van huis.

Wat voor cpu woont er op je moederbord (type+socket)?

Kijk eens HIER onder de kop "hardware". Voor bijna ieder type cpu is ook wel een fanloze koeler te koop heatsink. Je moet er wel wat ruimte voor hebben in je systeemkast, want het is doorgaans een heel gevaarte met een grote heatsink en/of heatpipes, maar dan heb je ECHT een stille koeler.

Let wel even op: dit soort koelers is niet aan te bevelen als je van plan bent je cpu te gaan overklokken. Een opgevoerde cpu geeft doorgaans flink wat (extra) warmte af, en moet daarom echt actief gekoeld worden.

Laatst bewerkt:
Waarom koop je dan niet gelijk een stille koeler van rond de 40 euro ?

En 40,- euro is nog niet eens nodig. Ik weet niet om wat voor socket het gaat, maar b.v. een Arctic Cooling Freezer Pro is super-stil, koelt als de beste, komt overal als een van de beste uit de tests en kost nog geen twee tientjes...

@Frisian, Hehe:o Het was al wat laat en ik dacht 'laat ik het morgen nog eens rustig doorlezen.' Dat ga ik ook zeker zo doen.

@Jozo, Tja, Ik koop binnekort toch een nieuwe processor omdat mijn P4'tje niet echt meer voldoet vind ik, dus toen vond ik dat ik wel wat kon rommelen met speedfan en even wachten met een nieuwe cooler/processor

@madmuppet, Ik heb het heel geleidelijk gedaan en steeds gekeken of de temp zou veranderen. wordt met IE, media player 11 en MSN net 40 graden. Prima tempje toch;)? Met gamen zal ik ook is kijken hoeveel graden het wordt.

Ik hoef trouwens geen superstille cooler, maar wat ik eerst had...dat leek op een soort stofzuiger geluid.

@mrmusic, had de freezer ook gezien, maar ik met kennis van coolers en merken, dacht ik 'dat zal wel geen goeie koeler zijn, want de prijs is een beetje laag'. Ik denk dat ik die samen ga bestellen met nieuwe CPU.

Er is OF iets mis met mijn sensors, OF iets mis met speedfan (of natuurlijk allebei).

Ik heb de CPU fan terug weten te draaien naar zo'n 2000 RPM en blijft op een mooie temperatuur.
Maar de rest van de speeds (speed02 t/m speed05) die reageren niet. er staan er 2 op 0%, en 2 op 100%. Als ik met 1 van die 4 ga rommelen gebeurt er helemaal niks, ik hoor geen verschil, en zie geen verschil in de kast.
Ook zegt Speedfan dat mijn CPU fan 1,35 miljoen RPM maakt :D Als ik het op 60% of meer zet dan staat er 0 RPM.

Mijn echte probleem is nu opgelost, maar vind het toch vreemd dat ik bijv. niet mijn 120 mm fan kan regelen. (heb daarnaast nog 2 andere koelertjes die eigenlijk geen functie hebben, maar wel ronddraaien en een blauw licht geven:p)

edit: Heb even gekeken op de site met supported sensors, ik heb zelf het type IT8712F, en dat bijna niemand zijn fans kon regelen. Dus ik ben niet de enige.

Laatst bewerkt:
Dat kan duiden op een probleem met je sensor. Kijk eens op de website van Almico, hier is een lijst te vinden met sensoren die problemen opleveren met het regelen van de fans.
Het kan zijn dat je enkele fans niet kunt aansturen, dat was ook het geval met mijn K8V-X SE moederbord. Bij dit moederbord word geen enkele aansturing ondersteund.
Je sensor wordt in het veld "Readings" weergegeven, het zal waarschijnlijk om een Winbond gaan.

Ik zit met een vergelijkbaar probleem. De nieuwste Speedfan laat de fan's niet regelen, terwijl een oude versie dit wel kan. Nu is het probleem, dat de oude versie Vista laat crashen. Ook met de compatibiliteitsmodus op XP SP2.:confused: M'n moederbord staat wel in de lijst van Almico.(GA-8KNXP) Met XP werkt het prima.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan