Valt allemaal reuze mee.
Ik ben (noodgedwongen omdat mijn oude provider ermee stopte -zich over liet nemen door XS4ALL- en de laatst genoemde mij een te beroerd abbo aanbod deed) overgestapt van hccnet naar Speedlinq.
Overstapdatum was ergens begin juli.
Ik heb slechts 1 minder positieve ervaring met Speedlinq gehad:
als je lid wordt van de club dan krijg je een kortingsvoucher. Dat dien je met je laatste kpn-nota op te sturen en nadat speedlinq 2 maanden het abbogeld heeft kunnen incasseren krijg je dan je kortingsbedrag terug.
Ter verduidelijking: modem, aansluitkosten en maandbedragen zijn in totaal zo'n 278 euro. Dat betaal je wel de eerste 2 maanden. doch krijg je in een klap terug.
Mijn minder goede ervaring was dus het maar niet bevestigd krijgen dat ik het voucher had ingestuurd. (bleek later dat ze de mail hadden gestuurd naar het door hen oorspronkelijk aangemaakte mailadres en niet het door mij zelf gekozen mailadres.)
Toevallig kreeg ik gisteren het hele bedrag terug, (zoals het hoort) eind goed al goed.
Ervaringen met de snelheid : altijd keurig netjes op 4096 down en 1024 up (al gebiedt de eerlijkheid mij te zeggen dat de upload soms wel eens 10 of 20 procent lager zit, but who cares..........)
Ik lees op het w w w veel "gepiep" van mensen over de kosten van Speedlinq bij start van het abbo. Hoe werkt dat nu precies:
ik koos in juni voor het X-TRA abbo van 4096 down en 1024 up.
Dat abbo kost 9,95 per maand (1e jaar)
Na 1 jaar gaat het maandbedrag naar 19,95 en wordt de snelheid automatisch verlaagd naar 2048 down en 1024 up. Dat gebeurt als je dit aangeeft. Geef je niets aan, dan blijft de snelheid 4096 down en 1024 up, maar gaat het maandbedrag naar 24,95. M.a.w. na 1 jaar betaal je voor dat abbo van 4096 - 1024, 24,95 per maand. (Trouwens: doe er nog 5 euro bij en je kunt ook nog gaan bellen via Speedlinq)
Vervolgens dan even de betalingen aan het begin: je betaalt bijna onmiddellijk na aanmelding ALLE kosten : aansluiting en modem en weet ik al wat niet meer. Dit is in totaal zo'n 278 euro.
Vanaf dag 1 wordt het "normale" maandbedrag van 19,95 geincasseerd. Ik hoor je al denken: "Het was toch 9,95?". Klopt, maar de korting krijg je dus in een keer terug. Speedlinq incasseert dus vanaf dag 1 het "normale" maandbedrag,
Het bedrag van 278 euro dat je ongeveer na 2 maanden retour krijgt, herbergt dus de aansluitkosten, de modemkosten en de korting voor 12 maanden op het maandbedrag.
Samengevat: een supersnelle provider waar je uit 3 verschillende "providers" kunt kiezen:
BBnet, KPN en BabyXL.
De bijlage betreft het kortingsbedrag dat ik op 15 september van Speedlinq op mijn girorekening retour kreeg.
(Speedlinq is overigens op 31 maart jongstleden overgenomen door KPN

)
en last but not least : het klopt dat die helpdesk 0,70 per inuut kost. Echter, als je de welkomstbrief + modem etc. etc. ontvangt, dan sluit je de modem aan, stopt de meegeleverde configuratieCD in de drive en 3 minuten later ben je online. De helpdesk heb je theoretisch dus NIET nodig. (Ik ontving overigens het hele pakket 2 dagen te vroeg: de lijn was nog niet overgenomen door Speedlinq terwijl ik al wel de hardware had, maar op mijn nieuwe "Speedlinqmodem" werkte mijn oude HCC verbinding nog wel die 2 dagen)
Behoor je tot de club "users" die altijd en overal vage bestanden en progjes downloaden en daarmee aan het experimenteren gaan, met als gevolg dat hun hele pc overstuur raakt, dan zou het idd. wel eens kunnen dat de boel niet meer werkt en je hulp nodig hebt. Ook dat is dan weer te omzeilen: formatteer de pc, installeer Windows en installeer de SpeedlinqCD en je bent zo weer online.
Heb je de pech dat je een pc hebt waar het allemaal niet direct werkt, dan ben je idd. wat euries kwijt aan hulp.