Speedtouch zet Wifi uit

Status
Niet open voor verdere reacties.

GvdnBerg

Gebruiker
Lid geworden
20 mrt 2006
Sinds een aantal maanden maak ik gebruik van ADSL van KPN met een Speedtouch 580i modem/router. De firmware is up-to-date. Ik zit in een omgeving met meerdere Wifi netwerken. (gevonden via Netstumbler). Ik maak gebruik van één bedrade laptop, één draadloze PC via de Speedtouch 121g USB adapter en een Acer laptop (Ferrari 3000) met ingebouwde draadloze netwerkkaart.
Met regelmaat merk ik dat de verbinding erg wisselend is en soms helemaal verdwijnt. Alleen via de bedrade laptop kan ik dan de router benaderen en Wifi weer aanzetten.
Ik erger mij met name aan de wisselende sterkte van de verbinding (dus ook een wisselende snelheid) en het spontaan uitzetten van Wifi op de router.
In huis maak ik tevens gebruik van Siemens Gigaset draadloze telefoons met een draadloze centrale en een draadloze alarminstallatie (via 2,4 GHz frequenties). Deze 3 draadloos werkende apparaten zijn in de meterkast opgesteld.
Wie oh wie heeft slimme tips of anderszins hulp voor mij?

Gert van den Berg

Als je automatische kanaalkeuze aanzet in de 580i dan wordt het kanaal met de minste storing gebruikt (meestal kanaal 1).

Inloggen via http://10.0.0.138 in het linker menu op wireless klikken en dan rechts channel selection op auto zetten. Vervolgens onderaan op apply klikken en linksboven op save all.

Vr.Gr. Egel.

Speedtouch 580i probleem

Hallo Egel,

Bedankt voor je reactie. Ik heb in eerste instantie bij installatie de kanaalkeuze op automatisch laten staan, maar toen had ik ook dezelfde problemen. Vervolgens heb ik Netstumbler geïnstalleerd, waarmee ik de andere draadloze netwerken in de buurt ontdekte. Die zaten op kanaal 3, 7 en 9. Ik besloot toen op advies van de plaatselijke computerwinkel om een kanaal te kiezen (handmatig ipv automatisch) dat zo ver mogelijk van de reeds gebruikte kanalen ligt. Ik kwam uit op 13. Hiermee wist ik dat ik in ieder geval nooit meer last zou hebben van eventueel grijs geïmporteerde apparaten uit Amerika (kunnen maar tot kanaal 11). Echter door deze actie schoot ik eigenlijk niet veel op, want mijn klachten blijven.
Vandaar dat ik dit Forum heb gezocht en gevonden, om daar verder te informeren. Ik denk nu aan een andere opstelling van de router, maar of dat zoden aan de dijk zet weet ik niet. De afstanden in huis zijn niet zo groot, maximaal een meter of 7, waarbij alleen stalen profielen van het dak storing zullen geven.
Desnoods overweeg ik om de meest drastische oplossing door te voeren, namelijk een andere router te kopen, bv een Linksys WAG54GX2 of WAG354G. Vind ik in eerste instantie wel zonde van het geld, dus ik hoop op een goedkopere oplossing.

met vriendelijke groet,

Gert van den Berg

Laatst bewerkt:
Kanaal 13 lijkt me dan ook de beste keuze. :)

Heb je B én G aanstaan in de speedtouch? Als je alleen G gebruikt vermijdt het geen botsingen met B apparatuur in de buurt.

De antenne heeft de beste ontvangst loodrecht op de antenne, dus als die recht omhoog staat heb je horizontaal de beste ontvangst. Je kunt ook een parabool spiegeltje maken van karton en aluminium folie of blik: http://pvn.novarese.net/gallery/wifi

Behalve dat je het signaal daarmee de goede kant op richt scherm je het ook van de andere kant af. Het schijnt goed te werken, in ieder geval goedkoop. ;)

Vr.Gr. Egel.

Hoi Egel,

Dat van die reflector ga ik eens proberen, klinkt logisch maar was mij onbekend.
Antenne staat goed loodrecht, dus voor een horizontale spreiding, wordt nog versterkt door de ijzeren balken in het huis. (Constructie van het dak).
Geheel moet volgens mij goed gaan en in ieder geval de signaalsterkte posititef beïnvloeden. Nu nog dat rare spontaan uitgaan van de wifi in de router.
Bedankt zover, ik ga eens proberen!

groeten,

Gert van den Berg

GvdnBerg zei:
Nu nog dat rare spontaan uitgaan van de wifi in de router.
Gaat dan ook het Wifi lampje op de 580i uit? Als dat zo is: Wifi uitzetten (knop 6 seconden indrukken) > bedraad inloggen > nieuwe Wpa sleutel nemen & een wachtwoord instellen voor de web-interface (onder menu advanced > system password). Want dan breekt er mogelijk iemand in.

Gebruik je wel Wpa (groen Wifi lampje)?

Vr.Gr. Egel.

Hallo Egel,

het lampje op de router gaat uit. Via de router-setup (10.0.0.138) kan ik dan wifi weer enablen. Ik gebruik WPA, groene lampje brandt.
Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat er iemand bewust de boel uitzet. Het is er de buurt niet naar, hoofdzakelijk oudere mensen zonder -baldadige- jeugd.
Bovendien had ik al een andere naam en wachtwoord ingesteld, dus je kunt niet zomaar op de router komen.
Inmiddels heb ik advies gevraagd bij Speedtouch Helpdesk, zij hebben mij een firmware update gestuurd, die ik uiteindelijk heb kunnen installeren. Ging eerst niet omdat een andere klacht de volgende is: met regelmaat is de router via zijn ip-adres niet te benaderen.
Ik wacht af wat er gaat gebeuren nu er nieuw firmware in zit, als de klachten blijven dan wordt de Speedtouch vervangen, ik ben het beu. Firmware installatie lukte bij de 5e poging die ik deed. Inmiddels draait alles weer. (anders had ik dit niet kunnen lezen en schrijven).
Bedankt voor het meedenken, ik hoop dat de upgrade van de firmware de oplossing zal zijn.
Ik gebruik nu de vorige week vrijgegeven 4.3.2.6.0, heeft een totaal andere interface en geeft de router ook een geheel ander adres in de 192.168.1. reeks.

Met vriendelijke dank voor het meedenken,

Gert van den Berg

Hallo Egel,

Ik heb nu eentijdje de versie 4.3.2.6.0 in mijn router als firmware en het lijkt allemaal goed te gaan. Ik heb niet meer het spontaan uitvallen van de router en het lijkt er zelfs op dat de signaalsterkte beter is op sommige gevoelige plekken in huis.
Ik beschouw voorlopig het probleem als opgelost.
Nogmaals bedankt voor de aangereikte oplossingen en het meedenken.

Gert van den Berg

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan