speler invoegen in nieuw tabel doormiddel van keuze vak

Status
Niet open voor verdere reacties.

ronnie123

Gebruiker
Lid geworden
21 nov 2007
Berichten
595
beste helpmijers
ik heb een database gemaakt van leden van ons biljarttoernooi.
nu wil ik in het formulier venster iets maken wat ik aanvink en dat deze speler dan automatisch in een tabel komt van deelnemer.
is dit mogelijk en zoja in welke richting moet ik dit zoeken.

bvd ronnie

ps ben in dit werk wel een leek
 
Keuzelijst

Om de achternamen in een andere tabel te kunnen kiezen uit een lijst moet je een relatie leggen tussen de twee tabellen. Daarna kun je via de wizard Opzoeken in het tabelontwerp opgeven uit welk veld de gegevens moeten worden gehaald, in jouw geval het veld Achternaam (denk ik).
Hoe je een relatie legt kun je vinden op de site www.access-excel-praktijkoplossingen.nl op de pagina Access voorbeelden.
Hannie2
 
Hallo Hannie2
ik begrijp het niet helemaal.
Kan de wizard niet vinden en de koppeling gaat ook nog niet zoals het moet.

Het gaat mij erom dat ik in het formulier van leden bestand bij de persoon op een knop druk of iets dergelijks zodat al zijn gegevens gekopieerd worden naar het tabel deelnemers 2008. ( leden bestand is ongeveer 180 personen en er doen er elk jaar gemiddeld 90 personen mee ) vanuit deze tabel wil ik verder borduren.
hoop dat je me verder kunt helpen.
 
Ledentabel

Als ik het goed begrijp wil je een nieuwe tabel maken op basis van een bepaald criterium, namelijk deelname 2008. Ik zou dan het volgende doen: neem in de ledentabel een veld op met b.v. de naam Deelname2008 Het type kan Ja/Nee zijn. Maak vervolgens een query waarbij je als criterium in dit veld opneemt dat het criterium Ja moet zijn. Nu krijg je als resultaat alleen die deelnemers te zien die in 2008 deelnemen. Je kunt vervolgens een tabel maken van deze query.
Hoop je hiermee voldoende op weg te hebben geholpen.
Groet,
Hannie2
 
:thumb: hannie2

dat is wat ik bedoel ga het proberen in de praktijk te brengen.
bedankt voor je hulp

groetjes ronnie
 
hallo hannie2
ik heb nu in mijn tabel de kolom gemaakt en op het formulier de opdrachten knop ja / nee
als ik op ja klik wordt dit in de tabel aangevinkt maar nu weet ik niet hoe ik de juiste query
moet maken zou je me hier nog even mee verder willen helpen?

alvast bedankt
groetjes ronnie
 
Criteria in query opnemen

Maak een query op basis van je tabel. Neem de benodigde velden op. Onder het veld Deelname2008 typ je op de regel Criteria -1. Haal hier het vinkje weg bij Weergeven. Nu krijg je als resultaat alleen de deelnemers van 2008. Je kunt daarna van deze query nog een tabel maken of je kunt de query rechtstreeks gebruiken voor b.v. een rapport.
Als je bij het logische veld Deelname in de ontwerpweergave kiest voor Tekstvak i.p.v. Selectievakje en bij de notatie Ja/Nee dan krijg je als resultaat de tekst Ja of Nee i.p.v. wel of geen vinkje in het selectievakje.
Succes
Hannie2
 
oke begin het te begrijpen bedankt voor de reactie
groetjes ronnie
 
hallo hannie2

ik heb toch nog een probleem
ik heb het nu met ja en nee maar als ik op ja geklikt heb kan ik niet meer terug
dus als ik het verkeerd heb aangeklikt kan ik het niet meer corrigeren is dit normaal of heb ik iets fout gedaan?

en hoe kan ik de spelers met ja in een tabel opslaan?

hoop dat je me kan helpen.

groetjes ronnie
 
Veldtype ja/nee

Hallo Ronnie,
Het is niet normaal dat je een ja/nee veld niet meer kunt wijzigen. Probeer eens i.p.v. ja of nee 0 of -1 in te typen.
Om een tabel te maken met alleen degenen bij wie "ja" staat moet je een query maken en bij de criteria onder het ja/nee veld (deelnemers?) als criterium Ja intypen. Daarna kun je van die query een tabel maken.
Groetjes,
Hannie2
 
hallo hannie2

als ik met getallen werk lukt het wel,
dus ik zal wel iets fout doen weet alleen niet wat
en kun je me vertellen hoe ik er een tabel van kan maken kom er niet uit

bvd ronnie
 
Veldtype Ja/Nee

Een logisch veld heeft slechts twee waarden. Intern is dat een 0 of een -1. Deze invoer wordt altijd geaccepteerd. Als je als notatie i.p.v. 0 of -1 iets anders wil zien geef je dat in de ontwerpweergave op onder Notatie. Dat had je al gedaan, dus dat is goed.
Als je de query voor alleen Ja hebt gemaakt klik je in de knoppenbalk op de lijstpijl naart Querytype. Daar klik je op Tabelmaakquery. Daarna moet je nog klikken op Uitvoeren (rood !). Er wordt dan gevraagd naar een naam voor deze nieuwe tabel en waar je hem wil opslaan.
Een kind kan de was doen :)
Hannie
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan