Spelfouten ontdekken?

Status
Niet open voor verdere reacties.

gebruiker46

Gebruiker
Lid geworden
22 jul 2010
Berichten
667
Hallo allemaal,

Het klinkt misschien een beetje stom maar hoe kun je het beste correct Nederlands schrijven? Of te wel je eigen spel- taalfouten ontdekken? Ik heb namelijk een eigen blog en wil er simpel weg eigenlijk 100% vanuit kunnen gaan dat deze spel- taalfout vrij is.

Hoe doen andere bloggers dit? Hoe zouden jullie dit doen?

Ben benieuwd.

Vriendelijke groeten,
 
Simpele spelfouten zijn redelijk makkelijk op te vangen, de meeste browsers (IE nog niet geloof ik) hebben ingebouwde spellingscontrole. Voor de rest... Lees, herlees, en laat herlezen om de fouten die je toch gemist hebt op te sporen. Lees boeken, kranten en tijdschriften om je eigen taalgevoel te verbeteren. In geval van twijfel kun je natuurlijk een site als taaladvies.net gebruiken ter controle.
 
Ik maak alles in word. En controleer dit dan met control spelling. En kopieer en/of plak dit in mijn blog. Bevalt me uitstekend. 100 % waterdicht is het eigenlijk nooit, maar werkt wel heel erg goed.
 
De zoekbalk van Google.nl weet meestal ook hoe je woorden schrijft.
 
Ok, het belangrijkste wat ik ooit geleerd heb van een hele goede lerares Nederlands, was: Blijf consequent!

Dat betekent dat als je bv. electricien (oude spelling) gebruikt, dat je alle andere woorden, zoals bv. electro-technicus, hetzelfde spelt (inclusief streepje), & dus in-consequent niet elektronikus, alhoewel dat wel dan weer mag in geval van elektricien... :eek::rolleyes:

Met als gevolg dat ik bepaalde woorden konsekwent afsloot met dt, doorstrepen wat niet van toepassing is, bv: Verwachdt...

De Smurf-truc: Ik smurf, jij smurft, wij smurfen, hij heeft gesmurft, hij smurfde het...
KOFSCHIP: Ik loop, jij loopt, hij loopt.
Tijdsverandering: Ik loop, ik liep.
Vakmanschap: Timmerman, timmerlieden, nee, niet lui...

Staat allemaal op bladzijde 1 van De Dikke van Dale....

Ongeacht: Blijft consequent!

(...) Lees, herlees, en laat herlezen om de fouten die je toch gemist hebt op te sporen. Lees boeken, kranten en tijdschriften om je eigen taalgevoel te verbeteren. In geval van twijfel kun je natuurlijk een site als taaladvies.net gebruiken ter controle.

Boeken, nouja, ach, daar mag je van verwachten dat ze goed gespeld(t) zijn, maar kranten & tijdschriften???...
Tip: Translate.google.com. Heel simpel: Als je spelling & grammatica van de aangeboden tekst niet correct (korrekt) is, dan gaat de vertaling faliekant de mist in. Zelf getest met Chinees (Mandarijn) dat ik niet kan lezen noch (niet nog) schrijven...
 
Laatst bewerkt:
2e zin : Dat betekent... ( stam + t)
 
Laatst bewerkt:
@Naarling: "de meeste browsers (IE nog niet geloof ik) hebben ingebouwde spellingscontrole."
Huh? :eek:
Wel een foutafhandeling voor fouten in de spelling van de html-code, maar dat een brouwser mein tic-, taal- en spelvouten in de kontent verbeterd ... dat heb ik een browser nog nooit zien doen.
  • Dan zouden in "de meeste browsers" de vette letters hierboven er toch anders moeten uitzien! :p
- Behalve Word hebben ook een aantal html-editors een spellingscontrole aan boord - maar dat zijn geen browsers. Daarnaast is spellingscontrole maar een deel van de werkelijkheid, en zitten spellingscontroles er best wel eens naast. Je moet toch altijd zelf nadenken!

spellingscontrole.png

(screenshot)

  • Terwijl ik dit tik, staat in de forum-editor het woord "spellingscontroles" als foutmelding met rode golfjes.
  • De suggesties zijn: "spellingcontroles" (zonder s in het midden) en "spellingscontrole" (enkelvoud, maar wel een s in het midden!).
  • Ga ik zoeken naar "spellingscontrole" in de taaladviesdienst van Onze Taal (onzetaal.nl/taaladvies), dan kom ik uit op deze pagina: onzetaal.nl/taaladvies/advies/tussen-s-spellingregel-of-spellingsregel.
    Conclusie: het mag alle twee, en de spelling(s)checker van het forum gaf de foutmelding ten onrechte! :)
Een goede basis zou opletten tijdens de Nederlandse les op school moeten zijn, maar dat gaat niet altijd met terugwerkende kracht. ;)
Dan kunnen misschien de Taaladviesboeken van Onze Taal van pas komen.
Zelf lees ik mijn teksten altijd 2 of 3 keer door om spel- en taalfouten er uit te halen. En te kijken of het voor een lezer wel duidelijk genoeg is.
  • Ik begin bv. vaak met "alinea-zinnen", omdat mijn toetsenbord m'n gedachten niet kan bijhouden. Is een stukje af, dan kan ik rustig kijken of zinnen in tweeën of drieën gehakt kunnen worden: korter en makkelijker leesbaar.
Je kan natuurlijk ook een professionele taalcorrector inhuren, maar dat kost wel euri!

Met vriendelijke groet,
CSShunter
____________
@TheKnight:
"Woorden die met elektr- beginnen, hebben vrijwel allemaal officieel een k voor de t: elektrisch, elektriciteit, elektricien, elektronica, elektromonteur, enzovoort." (alhier).

Dat kan je consequent (zie hier) anders doen, maar dan doe je het ook konsekwent fout! ;)

Helaas: elektronica lijkt inconsequent, maar is goed!

[edit]
O ja, ook handig:[/edit]
De Woordenlijst Nederlandse Taal, officiële spelling: woordenlijst.org
Dit is de digitale uitgave: is in boekvorm te koop als het Groene Boekje.
 
Laatst bewerkt:
Ok:

2e zin : Dat betekent...

De Smurf-truc: Dat betekent of dat betekende? ;)

Da's er zo eentje die ik vroeger met dt schreef. :)

Als ik het trouwens niet zeker weet, dan typ ik in mijn zoekvak:

<het gewraakte woord> spelling nederlands

Secer weette dad iek het vaude andwort kreich... :p [SIC]

P.S: @csshunter: Ik ben sinds 2de Pinksterdag 50 jaar oud, & toen was electricien toch echt electricien, net als electriciteit... Helemaal niet eens met die K...
;)
 
Laatst bewerkt:
Boeken, nouja, ach, daar mag je van verwachten dat ze goed gespeld(t) zijn, maar kranten & tijdschriften???...
Het hangt natuurlijk wel van het boek/tijdschrijft af. (al geef ik toe dat zelfs de NRC op fouten te betrappen is).
@Naarling: "de meeste browsers (IE nog niet geloof ik) hebben ingebouwde spellingscontrole."
Huh? :eek:
Wel een foutafhandeling voor fouten in de spelling van de html-code, maar dat een brouwser mein tic-, taal- en spelvouten in de kontent verbeterd ... dat heb ik een browser nog nooit zien doen.
En die rode lijntjes dan..? Ik heb het natuurlijk niet over fouten in teksten op websites, maar over fouten in de tekst die je aan het schrijven bent. Hij heeft het over een Blog dus ik neem aan dat hij zijn teksten in een soort CMS schrijft en niet in een HTML editor, maar ik kan er natuurlijk naast zitten.

EDIT: Overigens is tic natuurlijk gewoon goed :p
spellingscontrole.png

(screenshot)

  • Terwijl ik dit tik, staat in de forum-editor het woord "spellingscontroles" als foutmelding met rode golfjes.
 
Laatst bewerkt:
- Behalve Word hebben ook een aantal html-editors een spellingscontrole aan boord - maar dat zijn geen browsers. Daarnaast is spellingscontrole maar een deel van de werkelijkheid, en zitten spellingscontroles er best wel eens naast. Je moet toch altijd zelf nadenken!

Zie ook "Ode aan de spellingschecker" :d (nee, ik heb 'm niet zelf geschreven, maar beter goed gejat dan slecht verzonnen):

Ik heb een spelling 's jekker
In die p c fan mei
Die vraag ik steeds te kei ken
Offer ook vouw ten sein ...

Ik tip een toets en mak een word
En wacht op wad ie zeg
Of ik nauw goed zit offer keert
Hei ken in taal sein weg
Zo gouw er een ver gissing is
Zeg hei dat dus die rekt
Dan maak ik al men fouten gut Soda tut beter bekt
Ik dé dit stuk ook door 'm heen
Ben blei dat hei toen zij
Dat ie geen vouwtje fin den kon
In 't Neder lans fan mei


Geen foutje in te vinden! :p

Paar kleine handvatten:

- De persoonsvorm is nooit met een d, maar altijd stam + t (het betekent, hij verwacht);
- Voltooid deelwoord met een d of t: kofschip, maar dan mis je de x. Modern kofschip: xtc-koffieshop;
- Jou of jouw? Vervang door u(w), dan hoor je het vanzelf.
 
Laatst bewerkt:
De enige manier is oefenen, oefenen, oefenen. Er is eigenlijk (nog) geen enkel programma dat taal dusdanig goed kan herkennen dat het alle taal- en typefouten eruit haalt. Voor Engels zal dit sowieso een stuk beter ontwikkeld zijn dan voor Nederlands, omdat het meeste onderzoek daarnaar in het Engels gebeurd.

Verder is het misschien een goede tip om bij het controleren van je stuk dit in twee stappen te doen. Stap één tekstinhoudelijk en stap twee op type-, spel- en stijlfouten. Probeer niet beide tegelijk te doen, omdat je dan meestal dingen over het hoofd ziet.

Gaat het je om Nederlands schaf dan Schrijfwijzer van Jan Renkema aan.

Oefen verder je eigen taalgevoel met bv. Beterspellen.nl.

Succes!
MAV
 
Tja, 100% foutloos Nederlands schrijven valt niet mee. Dat is net zo makkelijk als een programma schrijven zonder bugs, of een versie van Windows zonder gaten.
Zelfs een hoogleraar in de Nederlandse taal- en letterkunde zal af en toe een fout maken. Een moment van onoplettendheid is voldoende.
Ik heb al veel goede adviezen gelezen: veel oefenen (MAV); lees, herlees en laat herlezen (Naarling); je blog schrijven in Word en gebruik maken van de spellingcontrole in Word.
Maar ja, die spellingcontrole is niet volmaakt en kan dat ook nooit worden. Dat hebben we al gezien aan het fraaie gedicht "Ode aan de spellingschecker", dat Spikkeltje geplaatst heeft.
"Ik mak geen fouten" wordt goedgekeurd door de spellingcontrole, omdat 'mak' een bestaand woord is.
Fouten in de grammatica worden vaak gemaakt, wanneer onderwerp en gezegde wat ver uit elkaar liggen in een zin, bijvoorbeeld in de zin van MAV: "[...] het meeste onderzoek [...] gebeurd."

Ik zou zeggen: maak er geen halszaak van. Streef ernaar om foutloos te schrijven in je blog met behulp van de eerder genoemde tips en nodig de lezers uit om jou opmerkzaam te maken op fouten (in een reactie of via een PB). Dan kan iedereen er wat van leren.
 
Wat een leuke reacties komen er los uit de bollebozen zeg. Hoezo Nederlandse taal is moeilijk. Jullie hebben voor mij allemaal een 10. :thumb: Ik blijf bij #3. Lekker makkelijk en super snel. :p
 
Iedereen in ieder geval bedankt voor het reageren. Ik zie dat de meningen ver uit één lopen. Erg leuk om te zien.

Ik ga sowieso wat doen met deze informatie.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan