Splitsen naam en voornaam

Status
Niet open voor verdere reacties.

JeffVDB

Gebruiker
Lid geworden
25 aug 2009
Ik moet als vrijwilliger een databank maken voor een organisatie. Ik krijg van die organisatie een excelbestand doorgestuurd waarin alle deelners vermeld staan in één veld met telkens een spatie ertussen. Nu is mijn vraag of ik dit veld kan opplitsen in naam en voornaam. In excel lukt dat met een macro, maar hoe doe ik dat in access.
Ik geef hier de macro in excel:
Function achternaam (naam as string) as string
c01=Split (Naam, " ")
achternaam = trim (c01(Ubound(c01)))
End function

Naam = DEEL(A2;1;LENGTE(A2)-LENGTE(A2)-1) VAN DER LINDEN
Voornaam = achternaam(A2) Louis

Graag uw advies aub

Deze functie is niet heel overdreven gedetailleerd; eigenlijk is het een behoorlijke botte bijl methode. Want hiermee pak je als achternaam alleen het laatste deel van de naam. En wat als iemand Klaas Pieter van de Hoogte tot de Laagte heet? De achternaam is in dat geval Hoogte tot de Laagte, en niet Laagte. Bovendien wil je neem ik aan ook de tussenvoegsels er nog wel uit hebben, en dat lukt ook niet. Wat betreft voornaam: zelfde probleem; pak je Klaas, of Klaas Pieter? Hoe denk je dit op te lossen?

Octafish,

ik weet dat het een ingewikkeld probleem is. Het zou alles veel eenvoudiger maken indien de organisatie in het excelbestand tussen naam en voornaam, een komma zet. Ik zal dat zeker voorleggen dat het voorlopig de enige methode is. Ik bedank je alvast voor de aandacht. Ik hou de vraag nog even open.

Ik heb ooit voor een vorige werkgever een functie gemaakt die namen vrij goed splitst. Zo'n functie is bijna niet foutloos te maken, vanwege voornoemde redenen, maar je kunt een vrij hoog percentage halen. Als je een voorbeeldje maakt, wil ik de functie er wel inbouwen. Het posten van de code is vermoedelijk een onbegonnen zaak, ook al vanwege de lengte van de code, en omdat de aanroep dus ook enigszins lastig is uit te leggen.

Octafish,

Ik dank je alvast voor de moeite die je in dit moeilijk werk steekt.
In bijlage stuur ik je een excelbestand met de namen. Het eerste blad herneemt de namen zoals ik ze ontvang van de organisatie. Op het tweede blad staat de splitsing van de naam en voornaam met de code. Helaas werkt die niet in ieder geval.
Alvast veel plezier en rust voor dit weekend.

Bekijk bijlage TestDLN.xlsm

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan