spontane herstart PC

Status
Niet open voor verdere reacties.

gerrit leppink

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
13 okt 2005
Mijn PC (P3,450Mhz,256MB intern) sluit zich op de raarste momenten zichzelf af en start vervolgens weer op. Het foutenrapport van Microsoft geeft als "oplossing" dat er een probleem is met een apparaat stuurprogramma. Er hangen GEEN extra randapparatuur (printer,scanner,gamecontroller,etc) aan deze PC. Dit probleem blijft zich ook voordoen na een volledige schone installatie (format disk)
Wie heeft een mogelijke oplossing?

Hebje voor alle hardware de juiste drivers geïnstalleerd?
Welke windows staat er op geïnstalleerd? Ik neem aan XP...

Klik met je rechtermuisknop op deze computer, kies eigenschappen>geavanceerd>opstart- en herstelinstellingen>de computer automatisch starten uitvinken.
Als het goed is krijg je de volgende keer een blauw scherm, dan kunnen we iets doelgerichter gaan zoeken naar de juiste oorzaak van het probleem.

XP op een 450 met 256 ram? zou best kunnen maar das net kouwe stroop door een trechter proberen te gieten.

Ik zou denken aan een processor die niet genoeg koeling (meer) krijgt, kijk eens of de koeler nog wel draait en als deze draait kijk dan direkt ook even of een laag stof tussen de koelribben zit van je koellichaam

Geplaatst door whittey
XP op een 450 met 256 ram? zou best kunnen maar das net kouwe stroop door een trechter proberen te gieten.

Ik zou denken aan een processor die niet genoeg koeling (meer) krijgt, kijk eens of de koeler nog wel draait en als deze draait kijk dan direkt ook even of een laag stof tussen de koelribben zit van je koellichaam

Waarom zou dit niet kunnen. Een apparaat stuurprogramma heeft toch niets te maken met koeling etc...

@ gerrit leppink, volg het advies van Sarvo maar.

Geplaatst door whittey

Ik ben van mening dat je wel wat kan denken, maar zonder concrete foutmelding is zo een gedachte op erg weinig gebaseerd.

Niet negatief bedoeld of zo hoor, meedenken wordt altijd gewaardeerd :thumb:

Heb je bij de computer de beide kanten van je kaster al afgehaald, en wat doet je computer dan, heb je dan nog het zelfde problemen.

Laatst bewerkt:
Geplaatst door humpe
Heb je bij de computer de beide kanten van je systeem er al afgehaald, en wat doet je computer dan, heb je dan het zelfde problemen.

Om even te verduidelijken:

Probeer het eens met je kast open, zodat de warmte weg kan.

@humpe, zou je ietsje duidelijker kunnen zijn in het vervolg? Grote dank :)

Het advies van Sarvo heb ik inmiddels opgevolgd (waarvoor dank) tot nu toe echter nog geen poging tot een herstart of een blauw scherm. zodra ik deze wel krijg zal ik deze plaatsen. Overigens lijkt het geen koelingsprobleem omdat de PC soms uren draaidt zonder problemeen en een volgende keer (nadat hij uren heeft uitgestaan) direct bij het opstarten alweer spontaan ging herstarten.

Op de PC draaidt inderdaad XP (professional) en tot voor kort liep dit als een tierelier. (Overigens toen nog wel met op de primaire partitie (C-schijf) W98.)
Waar mogelijk had ik de nieuwste drivers reeds gedownload.

Mijn ervaring is dat het meestal betekent dat er een geheugenbank defect is. Vooral als je meerdere verschillende meldingen krijgt, zoals non_page_fault blabla en irql_is_not_less_or_equal en bad_pool blabla (ja, ik ken ze niet allemaal uit m'n hoofd :p), maar dat is dus even afwachten.
Als je tksten maakt of andere dingen, sla in ieder geval regelmatig je vorderingen op, want zo een melding kan zich echt op de meest vage momenten voordoen.

Aangezien XP een dermate zwaar systeem is waarbij je processor de nodige processen moet verwerken (veel warmteontwikkeling), dit de snelste niet (meer) is met betrekkelijk weinig geheugen en je weet volgens mij wel waarom ik tot die conclusie kom, tis bijna de minimale systeem eis. Daarom opperde ik dus vervolgens ook koelingsproblemen.

Maar na het advies van Sarvo (kast open?) geen herstarts meer gehad, misschien toch wel een koelingsprobleem?

Na advies Sarvo:
Op het blauwe scherm (system dump) krijg ik de volgende melding:
STOP: 0x00000024(0x001902FE,0xF9E5CAC0,0xF9E5c7BC,0xF98A4361)
en
NTFS.sys - Adress F98A4361 base at F989E000 Date stamp 41107eea

Ik wordt hier niets wijzer van mogelij dat iemand dit wat meer zegt of weet waar ik dit kan opzoeken.

bvd Gerrit

off topic als reactie op(naam vergeten) RAMgeheugen is nog te doen voor wat tekstverwerking en internet. Qua processor is het niet meer het nieuwste van het nieuwste, maarja, kzei het al: om wat teksten te typen kom je daar ook nog wel mee toe, alleen trage opstart van programma's(slimmer zou het geweest zijn om windows 2000 erop te zetten, je hebt tog wel alle grafische dingen uitgezet van xp?)

Maar goed ontopic: tzou idd kunnen dat je ramgeheugen defect is, dit kun je testen met memtest86(als idd je geheugen defect is en je hebt 2*128 mb geheugen en je weet welk geheugen dit is, kan je het kapotte geheugen vervangen door 256:) dan kom je op 384 en zal je pc nog sneller worden qua opstarten van programma's en andere dingen.) als memtest dan fouten geeft zul je moeten met 1 bankje testen apart om te zien welkeen kapot is(als je er dan 2 of meer hebt) Je zult dan wel een tijdje op een nog tragere pc werken omdat 128 tog wel een minimum is.(64 gaat ook nog tesamen met 233 mhz: zijn cpu is dus bijna het dubbele van de minimum voor xp)

Zowel ckdsk als een geheugen test wijzen uit dat alles goed zou werken. (de geheugentest via een tool van Microsoft getest en meerdere malen uitgevoerd met altijd hetzelfde (goede) resultaat).
Ik ga op de HCC dagen op zoek naar een (nieuwe) grafische kaart en probeer deze uit (hij blijft maar melden dat het een fout in een apparaatstuurprogramma betreft)

Dus voorlopig: iedereen bedankt voor het meedenken en aandragen van oplossingen.

Gerrit

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan