spyware zorgt voor uit zichzelf opstarten pc

Status
Niet open voor verdere reacties.
aaaarghhhh!

Grote help!
Bij mijn nieuwe poging tot herinstallatie verscheen het volgende bericht meteen na scannen c-schijf: 'Suwin: dit programma heeft een ongeldige bewerking uitgevoerd en wordt afgesloten'Bij details stond: 'suwin heeft een fout mbt een ontbrekend segment veroorzaakt in module KPNL386.exe op 0002:00000d82. Registers (hier volgden een rij codes)' Ik wilde dit bericht ook kopieren en opende Word. Hierop dacht ik: nu is mijn computer geheel geruineerd. Het bericht verscheen: 'kan benodigd DLL programma PSAPI.DLL niet vinden' en 'dit programma wordt gesloten'. Vervolgens kereeg ik bij alle programma's die ik wilde openen (kladblok, excel) dit bericht, waarop mijn pc vastliep. Paniek, paniek.. en toen dus maar de stroom uitgezet en weer opnieuw opgestart. Nou, alles werkt toch wee..kan Word openen en internet op zoals jullie zien. Maarre....dit vond ik niet leuk!!! Wat gebeurde er????

Re: aaaarghhhh!

Geplaatst door wurrem
Wat gebeurde er????
Geen idee.:(
Maar ik zou zo langzamerhand echt hieraan gaan denken.
Het lijkt erop dat er van alles in het register niet meer klopt. En daar heb je geen goede kopie meer van.
Dit is een goede opstartdiskette.:(

Guus.

Laatst bewerkt:
okee guus, ik wil wat dingen begrijpen. Mijn pc opnieuw installeren is het laatste wat ik wil.... Dus een paar vragen:
- hoe belangrijk is dit psapi.dll. Ik heb nooit een melding gekregen dat het ontbrak. Pas na installeren van het nieuwe setupx.dll bestand van Hans kwam deze melding en hieraan vooraf de fout bij de setup van win98. Is voor dat laatste gegeven een verklaring?
- waar hoort psapi.dll te staan. kan ik dit ook ergens vandaan halen en installeren?
- staan deze bestanden ook niet op mijn win98 cd-rom en kan ik ze hiervan afhalen?
- hoe ernstig is het als ik de pc zo laat. Ik heb geen andere problemen dan dat het afsluiten alleen goed verloopt als ik de stroomschakelaar uitzet. Daar kan ik mee leven.
Het schoot mij te binnen dat ik niet mijn eigen win98 cd-rom heb. Bij het beeindigen van mijn vorige relatie heb ik in de hectiek wel de pc meegekregen maar veel software niet. (vandaar ook mijn weerstand toom opnieuw te installeren). Ik heb later eens een kopie van win98 gekregen van een vriend. Dit is dus niet mijn eigen ibstallatie , maar een kopie.
Dat was het; ik ga nu maar eens een borrel pakken. Bedankt voor je reacties tot nu toe!
Madelon

Geplaatst door wurrem
Het schoot mij te binnen dat ik niet mijn eigen win98 cd-rom heb.
Met een andere cd-rom kun je Win 98 niet over je huidige installatie heen zetten; daar zul je de cd-rom van de huidige installatie voor moeten gebruiken. Elk exemplaar heeft nl. een unieke productidentificatiecode (Product ID) en registratiecode (Product Key).
Met de cd-rom die je nu hebt kun je Win98 wel opnieuw installeren, maar daarvoor heb je dan weer de registratiecode nodig die bij die cd-rom hoort. (Die code bestaat altijd uit 5 groepen van 5 karakters, bijvoorbeeld CMGRR-XCBMG-4P8TB-DR9FW-62PFB.)

Guus.

Laatst bewerkt:
Dat verklaart dus de enge dingen die tijdens mijn poging tot installatie over mijn huidige installatie gebeurden. Volgens mijn Hijack log en mijn online virusscan zitten er verder geen foute dingen in mijn pc.
Blijven dus de andere vragen uit mijn vorige bericht.
Misschien is de volgende vraag nog voor Hans:
ik heb eerder een online scan gedaan, waaruit naar voren kwam dat de volgende foute map in mijn register stond:
HKEY_CLASSESROOT\Typelib\{DA5E961F-F519-403C-9744-0D4376B1B0B5}Om dit na de scan vervcolgens op te lossen moest ik het programma kopen. Dit leek me op dat moment wat voorbarig (handige verkooptruc: na graties scan iets vinden wat betaald moet worden verwijderd), maar ik wil dit toch aan jullie voorleggen.
Is dit iets fouts wat verwijderd moet worden, zo ja , hoe?Heb overigens ook uit mijn regeister het volgende verwijderd:
HKEY\LOCALMACHINE\software\Microsoft\Windows\Currentversion\Run-\Trickler\Temp|Adware|fsg 4104
en indezelfde path (Run-): SaveNow
Heb wel een kopie van het registerbestand gemaakt, als er iets niet meer werkt kan ik het terugzetten.
Nou, weer druk bezig geweest, nietwaar. Ik hoor wel weer van jullie....(Mijn pc loopt momneteel trouwens weer een stuk sneller).
Madelon

Geplaatst door wurrem
handige verkooptruc: na graties scan iets vinden wat betaald moet worden verwijderd
Inderdaad. Nooit op ingaan. Helpmij kost niets.:)
Ik kan je momenteel niet veel verder helpen. Voor mijn oplossing zul je de originele installatie-cd-rom nodig hebben.
Hier nog wat tips voor het geval je toch tot een schone installatie mocht besluiten:

* Maak backups van alle bestanden die je wilt bewaren.

* Download de volgende programma's en brand ze op cd-rom:

- AVG Anti-virus Free edition
- ZoneAlarm Free edition
- Ad-aware SE
- Spybot Search & Destroy
- SpywareBlaster

* Houd de volgende volgorde van installeren aan om vanaf het begin spyware- en virusvrij te blijvem:

1. Formatteren en besturingssysteem installeren - zie dit topic. (Hier kun je zonodig een opstartdiskette downloaden.)
2. Firewall installeren.
3. Virusscanner installeren.
4. SpywareBlaster installeren en activeren (Enable all protection).
5. Ad-aware installeren.
6. Spybot Search & Destroy installeren.
5. Modemsoftware installeren.
6. SpywareBlaster updaten.
7. Windows updates downloaden en installeren. Download en installeer eerst alleen Microsoft Internet Explorer 6 Service Pack 1. Installeer hierna pas de overige updates.
8. Virusscanner updaten en scan uitvoeren.
9. Ad-aware updaten en scan uitvoeren.
10. Spybot S & D updaten en scan uitvoeren.
11. Overige programma's installeren.

Guus.

Laatst bewerkt:
psapi en setupx

Dat psapi.dll bestandje hoort bij Windows NT en niet bij Windows 98. Meegekregen bij het downloaden van het setupx.dll bestand?? Zo ja, hoe krijg ik een setupx.dll versie Win98?

Wurrem,

Ik denk dat een schone installatie van Windows een effectievere manier zal zijn... Als je uiteindelijk de juiste twee bestandjes hebt die nodig zijn, is er een grote kans dat er dan weer een ander .dll bestandje "gemist" wordt door Windows.

Re: psapi en setupx

Geplaatst door wurrem
Dat psapi.dll bestandje hoort bij Windows NT en niet bij Windows 98.
Hoort ook bij Win98 (zie bijlage).
Geplaatst door wurrem
Zo ja, hoe krijg ik een setupx.dll versie Win98?
Die heb je al.:)
Maar ik ben het met Hans eens dat je beter aan een schone installatie kunt gaan denken.
Anders wordt dit een eindeloze opeenstapeling van problemen.

Guus.

Laatst bewerkt:
Ik heb psapi helemaal niet nodig, want ik heb windows 98. Pspapi hoort bij NT of XP. Ik heb nu die meldingen niet meer, alleen toen ik de installatie met mijn foute cd-rom startte. Na stekker eruit en opniwu opstarten werkte alles weer zonder naar psapi.dll te vragen.
Het ging dus fout bij mijn installatie over de huidige installatie heen, omdat ik een verkeerde cd-rom heb. althans zo snap ik het. De melding: verkeerde bestand setx.dll is dan toch correct. Of is dit een 'overall' bestand dat niet de speciale ID-code heeft?
Ik wil graag snappen wat er aan de hand is met mijn pc.
Ik heb nu het idee dat er geen virussen en geen spyware op mijn computer zit: de comp. werkt verder goed op het afsluiten na. De foutmeldingen kwamen m.i. dooradta ik een verkeerde cd heb gebruikt. Maar als dat niet zo is, wil ik graag dat jullie me uitleggen wat er met mijn bestanden of systeem fout is voor ik een beslissing neem tot verdere acties.
Als ik een ouder registerkopie terugzet heb ik dan weer mijn originele setupx.dll terug?
Madelon

Laatst bewerkt:
1. Er is niets mis met setupx.dll en psapi.dll. Ook niet met de nieuwe setupx.dll die je gedownload hebt. De foutmeldingen over die bestanden werden veroorzaakt doordat je de verkeerde cd-rom gebruikte. (Psapi.dll is trouwens een onderdeel van Win95/98/NT en XP.)

2. In een eerder antwoord heb ik al geschreven dat een registerkopie terugzetten allang geen optie meer is, omdat er alleen kopieën van de laatste 5 dagen worden bewaard en jouw probleem al veel langer bestaat.

3. Momenteel kunnen er geen virussen en/of spyware op je computer worden ontdekt. Dat wil niet zeggen dat eventueel eerder verwijderde spyware/virussen geen schade hebben aangericht.

Ik zou ook graag snappen wat er met je pc aan de hand is, maar ik weet het helaas evenmin. :(
Wat ik WEL weet is dat het systeem momenteel instabiel is. Je kunt twee dingen doen:

- De computer elke keer handmatig uitschakelen; je schreef in een vorig bericht dat je op die manier met het probleem kunt leven. Zorg in dat geval wel dat je steeds backups maakt van al je belangrijke bestanden. Je werkt tenslotte met een instabiel systeem.

- Schone installatie.

Guus.

Laatst bewerkt:
Okee Guus, dat is duidelijk. Op de site die jij me doorgaf voor het downloaden van het setupx.dll bestand (dll-files. com) kwam ik links tegen 'Windowsfix dll errors' . Er zijn programma's om beschadigingen aan registerbestanden, dll. bestanden en fouten door verkeerde installatie of verwijdering op te sporen en te herstellen, Mighty Max v9 en PCRescue. Ken je die programma's? Is dit zinvol voor mij om te doen?

Het wordt me nu wel duidelijk hoe je computer besmet is geraakt.:(
Een zoekopdracht op Google naar Mighty Max bracht me als eerste naar een site die een Trojan op mijn PC wilde zetten. Gelukkig werd hij meteen door AVG opgemerkt en geïsoleerd.:)
Alleen al het feit dat je na het intypen van die zoekopdracht als resultaat allerlei crackers- en hackerssites te zien krijgt, zou je al achterdochtig moeten maken.
Maar om op de vraag terug te komen, het is niet zinvol om dit soort programmaatjes te gebruiken. Ze werken ongeveer op dezelfde manier als het terugzetten van een registerkopie of image. Ook dergelijke programmaatjes zullen een kopie nodig hebben van de gegevens op het moment dat de computer nog goed werkte.
Mighty Max schijnt overigens zelf ook nog iets met spyware te maken te hebben.

Guus.

Laatst bewerkt:
Ik kwam niet bij Mighty Max via een zoekopdracht of via verdachte websites, maar via jouw tip www.dll-files.com. Op deze site staat bovenaan een link naar fix dll.errors. Kwam op mij betrouwbaar over. Maar goed, dit heeft geen zin, volgens jou. Ik hou het evn bij afluiten door de stroomschakelaar uit te zetten. Bestanden opslaan deed ik altijd al omdat er altijd wat kan gebeuren met je pc. Een schone installatie kan altijd nog. Bedankt, Guus en Hans, voor jullie moeite.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan