01 AdAware6
Prima spywarescanner. Voorkomt niet dat spyware op de pc wordt geïnstalleerd, maar is zeer geschikt om eenmaal geïnstalleerde spyware te verwijderen. Zeker op de pc laten staan. Belangrijk: haal regelmatig updates binnen.
02 NAV2003
Goed antivirusprogramma, mits up-to-date. Zeker op de pc laten staan.
03 Mailwasher
Geeft de mogelijkheid spam te verwijderen voordat je het (met bijvoorbeeld Outlook of Outlook Express) op je eigen pc binnenhaalt. Handig programma om te gebruiken als je veel last hebt van spam. Opmerking: het is verstandig de spam de deleten, maar niet te bouncen.
04 Rambooster
Dit is een geheugenmanager. Ik heb er zelf geen ervaring mee en kan er dus weinig over zeggen, maar ik betwijfel of dit soort programma's erg nuttig is.
05 RegCleaner
Programma om het register op te schonen. Gebruik dit alleen met de grootst mogelijke voorzichtigheid, want fouten in het Windows Registry kunnen zeer vervelende consequenties hebben.
06 Registry Mechanic
Ook dit is een programma om het register op te schonen. De waarschuwing die ik bij 05 gaf geldt hier ook. Ik betwijfel of het nuttig en verstandig is om twee registrycleaners te gebruiken.
07 SpywareBlaster
Eenvoudig en effectief programma ter voorkoming van de installatie van spyware op de pc. Belangrijk: check regelmatig of er updates zijn. Het is zeer verstandig om dit programma op de pc te hebben staan, zeker voor gebruikers van dat grote veiligheidslek dat Internet Explorer heet.
08 SpywareGuard
Prima aanvulling op SpywareBlaster. Scant in 'real time' op spyware, vergelijkbaar met de wijze waarop de autoprotect-functie van antivirusprogramma's op virussen scant. Dit programma is dus niet echt vergelijkbaar met Ad-Aware, dat immers geen 'real time' protectie biedt maar bedoeld is om inmiddels aanwezige spyware te verwijderen. (Ad-Aware Pro geeft wel een soort real-time bescherming, meen ik, maar ik veronderstel dat je de gratis versie van Ad-Aware hebt).
09 Spybot - Search & Destroy
Dit programma doet hetzelfde als Ad-Aware. Spybot is prima in combinatie met Ad-Aware te gebruiken: soms vindt het ene prgramma zaken die het andere niet vindt en vice versa. Belangrijk: haal regelmatig updates binnen.