SQL Database Connectie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Warranty

Gebruiker
Lid geworden
3 nov 2006
Ben ik weer :D Leuk zo een school project dat voor Vrijdag af moet zijn :p

Maargoed, bij deze code:

Code:
    class btnSluitHandler implements ActionListener
    {
        public void actionPerformed(ActionEvent e) {

try { 
                Class.forName("com.mysql.jdbc.Driver"); //Or any other driver
            }
            catch(Exception x){ 
                System.out.println( "Unable to load the driver class!" );
            }

}
    }

Onder een buttonhandler dus, geeft hij de foutmelding Unable to load the driver class! aan. Dat is uiteraard de foutmelding die ik zelf heb opgeschreven die hij moet geven, als hij dus inderdaad ook niet de driver kan laden. Nu vraag ik me af waarom dit is, want als ik de driver class verander in "sun.jdbc.odbc.JdbcOdbcDriver", werkt het allemaal prima. Wat doe ik fout??

Alvast bedankt!

Blijkbaar heb je de com.mysql.jdbc.Driver klasse niet en de andere wel. Is er iets tegen om de werkende te gebruiken?

Ja, namelijk dat ik een MySQL database moet gebruiken van mijn schoolproject.

Ik heb wel iets uitgevonden over mysql-connector-java-3.1.14.bin.jar. Ik weet niet of het jou wat zegt, maar ik zou het nodig moeten hebben om de com.mysql.jdbc.Driver te kunnen laden. Ik heb echter geen idee hoe ik deze jar file moet gebruiken. Ik heb iets gelezen over een bibliotheek? Met jar files om te laden en met klasses ofzo?

Die jar moet je in het classpath zetten. Afhankelijk van je IDE gaat dat op verschillende manieren. Als je het programma zelf compileert in een console dan kun je daar het classpath zetten met: 'set classpath=.;mysql-connector-java-3.1.14.bin.jar'. Het jar bestand moet dan wel in dezelfde map staan.

Hmmm, ik werk met JBuilder2005 Foundation, en ik weet eerlijk gezegd niet waar ik dit Class Path kan vinden. Ik zal er in ieder geval wel even naar zoeken. Jij nog suggesties waar ik het kan vinden?

Dus ik moet gewoon het hele pad neerzetten waar dat bestand staat, oke. Ik zal het even opzoeken in JBuilder. Alvast bedankt in ieder geval!

Nee sorry, nog nooit met JBuilder gewerkt, dus ik zou het niet kunnen zeggen. Succes!

Ik zie dat je een of andere SDK tool nodig hebt. Klopt dit?

Hmmm, de classpath veranderen voor JBuilder, ik heb absoluut geen idee hoe dat moet en na een klein tijdje zoeken (met hoofdpijn) ben ik er nog steeds niet achter gekomen. Allemaal prachtige links met vage beschrijvingen die misschien voor mensen die al een heel tijd in java programmeren duidelijk zijn, maar voor mij blijkbaar niet.

http://java.sun.com/j2se/1.3/docs/tooldocs/win32/classpath.html
http://faculty.ed.umuc.edu/~arnoldyl/NetBeansTutorials/Setting-Classpath.html
http://www.ibm.com/developerworks/java/library/j-classpath-windows/

Allemaal pagina's die ik heb gevonden die voor mij tot niks leiden... Kan iemand anders met ervaring met JBuilder mij misschien helpen?

Laatst bewerkt:
De 2e pagina die je noemt werkt wel hoor. Daar wordt de classpath variabele namelijk gezet voor jouw hele systeem. Het komt erop neer dat je de variabele 'classpath' aanmaakt en daar de waarde '.;pad_en_naam_naar_jouw_jar.jar' aan geeft.

Alsnog is het niet helemaal duidelijk voor mij, want hier staat een beschrijving op die geld in een bepaalde situatie. Niet voor het laden van een Mysql driver in JBuilder. Of moet ik wel precies doen wat daar staat?

Btw wil ik toch liever ervoor zorgen dat het alleen in JBuilder word verandert, en niet op de hele pc. Alleen als het niet anders kan (of gebrek aan tjid).

Ik heb het dus al gevonden nu. Ik moest de MySQL connector in de classpath van JBuilder zetten. Je kan simpel achter die Classpath komen, je doet gewoon menu uitvoeren --> cmd --> echo %CLASSPATH%

En dan komt het classpath te voorschijn. En in die directory moet je dus de jar file zetten. Nou bedankt in ieder geval!

Dan zie je inderdaad de waarde van je classpath variabele. Bij het uitvoeren van die echo %CLASSPATH% moet je dus ook je jar bestand terugzien. Dan is het classpath pas goed ingesteld.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan