SQL Query met if/else

Status
Niet open voor verdere reacties.

roentje

Gebruiker
Lid geworden
13 jan 2008
Beste mensen,

Ik zit met het volgende ik heb een tabel hierin staan de gegevens voor in de gids en de contactgegevens eris een veld waarin kan worden aangegeven of de gegevens voor de gids het zelfde moeten zijn als de contact gegevens dit schilt weer invulwerk. Nu wil ik doormiddel van een query de gegevens selecteren die in de gids moeten komen maar dit kunnen dus zowel de gegevens gids als de contactgevens zijn. Hoe kan ik de juiste gegevens selecteren?

Als je het controleveldje in de tabel Gids hebt staan, ziet het er ongeveer zo uit:

A_Naam:IIF([tblGids].[CheckCP]=-1;[tblCP].[Achternaam];[tblGids].[Achternaam])

Vertaald: je maakt een veld A_Naam; waarin je m.b.v. de funtie IIF een controle uitvoert op het checkveld ([Check]=-1). Als de uitkomst Waar is, dus het checkveld is aangevinkt, dan neem je het veld Achternaam uit de tabel tblCP, anders het veld Achternaam uit de tabel tblGids.
En dat herhaal je voor elk veld.

Dat maakt de constructie alleen maar makkelijker..

A_Naam:IIF([CheckCP]=-1;[GidsAchternaam];[CPAchternaam])

Maar oe zet ik dat in een grote query dan?
ben een leek met sql query's

Als je nog niet eerder een query hebt gemaakt, ga je als volgt te werk:

Klik in de Objecten Queries op de knop <Nieuw>. Selecteer vervolgens de tabel met de Gids en CP gegevens en voeg hem toe, waarna je op OK klikt. Sleep in het Ontwerpscherm alle velden die je wilt gebruiken (behalve de naamvelden) naar het onderste deel van het scherm. Je kunt ook op een tabelveld dubbelklikken. Om de IIF te gebruiken, zet je de cursor in een lege kolom, dus meestal achter het laatste veld dat je hebt toegevoegd. Je hoeft overigens geen velden toe te voegen, je kunt ook gelijk beginnen met de IF.
Waar het dus om gaat is, dat je de code uit het voorbeeld in een leeg veld typt, waarbij je uiteraard de veldnamen aanpast. Ik heb in het voorbeeld de veldnamen tussen rechte haken gezet, [Veld1] bijvoorbeeld. Dat hoeft niet als er in de veldnaam geen spaties zitten, maar is verplicht als dat wel het geval is.
ALs je er niet uitkomt, geef dan de veldnamen en de tabelnaam die je wilt gebruiken, dan kan ik de juiste formulering wel voor je maken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan