SQL script maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

alper11

Gebruiker
Lid geworden
30 jan 2011
Berichten
6
Ik heb moeite om de volgende scripts te maken, misschien dat iemand mij kan helpen.

Tabel: lid

Tabel: bestuurslid


Uit de bovenstaande tabellen (eerste tabel heet ''LID'' en tweede ''BESTUURSLID'') is het de bedoeling dat ik een lijst van alle leden met indien mogelijk informatie over de bestuursfunctie die het lid heeft gehad moet maken. Hierbij moet ik ALLEEN het lidnummer, de naam, de functie en de begindatum tonen.

Mijn 2e vraag heeft te maken met de volgende tabel:

In de tabel BesteldArtikel moet ik een betekenisloze primaire sleutel genaamd banr gebruiken. Ik moet een SQL script maken dat deze wijziging doorvoert. Ik moet daarvoor natuurlijk Alter en Drop statements gebruiken, maar ik weet echt niet hoe ik deze hier kan gebruiken??
De uniciteitsregel voor de kolommen bestelnr, artikelcode moet blijven bestaan.

Hoe kan ik deze scripten maken? Als iemand mij een beetje op weg kan helpen, ben ik hem/haar zeer dankbaar! :)

P.S: ik gebruik het programma PostgreSQL.
 

Bijlagen

  • tabel1.jpg
    tabel1.jpg
    52,5 KB · Weergaven: 92
  • tabel3.jpg
    tabel3.jpg
    46,2 KB · Weergaven: 107
  • tabel2.png
    tabel2.png
    3,3 KB · Weergaven: 101
Laatst bewerkt:
Hai,

zoiets zou moeten werken, maar ik weet niet hoe je er een primary key van maakt. ik gebruik zelf altijd phpMyAdmin of mssql management studio.

Code:
ALTER TABLE BesteldArtikel ADD (banr number(10));
 
Als dit live data is vinden al die mensen het misschien minder leuk dat je hun naam op internet zet.

Hoewel dit volgensmij een huiswerkopdracht is ;)

Je kunt het beste even kijken op de docs website van PostgreSQL zelf, daar staat de syntax van alle statements uitgelegd.
 
Hai,

zoiets zou moeten werken, maar ik weet niet hoe je er een primary key van maakt. ik gebruik zelf altijd phpMyAdmin of mssql management studio.

Code:
ALTER TABLE BesteldArtikel ADD (banr number(10));

Bedankt voor je tip, maar kan je ook een script schrijven volgens de opdracht? Als dat kan ben ik je zeer dankbaar. :d
 
de volgende query heb je nodig voor je eerste vraag:
SELECT lidnr.lid, achternaam.lid, functie.bestuurslid FROM lid INNER JOIN bestuurslid ON lidnr.lid = spelersnr.bestuurslid

die koppelt de 2 tabellen aan elkaar met spelersnr en lidnr als leidraad. tevens selecteert hij alleen lidnr, achternaam en functie.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan