SQL script met IF statement

Status
Niet open voor verdere reacties.

EdJacquet

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
20 sep 2005
Hoi,

Een waarschijnlijk simpele vraag, maar ik ben net begonnen met SQL :o

Situatie:
We hebben een tabel met waarden per uniek ID, per maand.
Ik wil nu de waarden per maand verwerken in nieuwe tabel
Deze nieuwe tabel heeft dezelfde uniek ID, alleen de maanden staan in kolommen

Oude situatie:
Uniek ID MND TOTNTW
1234 1 30
1234 2 35
3456 1 45

Nieuwe situatie:
Uniek ID mnd1 mnd2
1234 30 35
3456 45 0

Doel: Toevoegen van data in een bestaande tabel met gebruik van een IF statement
Als waarde in bepaald veld [mnd] = 1
Neem dan de waarde van dat record in veld [TOTNTW]
Anders vul de waarde 0 in (zero)

Het script is voor de SQL server 2000.

Hoe kan ik dit script opbouwen?

Dit is al een behoorlijke ingewikkelde opdracht zelfs als je al wat langer met SQL gewend bent.

Op dit moment heb ik niet de tijd om dit vraagstuk op te lossen.

Wel wil ik een paar opmerkingen plaatsen:
SQL leren in een groot platvorm als SQL server 2000 is behoorlijk lastig tot niet te doen.

Ik raad je dan ook aan niet te gaan klungelen met een online course of googlen maar, probeer eens een goed boek te lezen. Voor SQL heb ik zelf het boek Aan de slag met SQL van Pierre Winkler in de kast staan (uitgever Academic Service, ISBN: 9039514593). Dit boek gaat vrij ver met de basisprincipes van SQL. Daarnaast zou ik ook op zoek gaan naar een boek specifiek voor SQL op een MS SQL Server (ja SQL is een standaard maar elk pakket (niet alleen MS) heeft weer zijn eigen draai eraan gegeven).

Daarnaast vind ik dat je ook heel veel kunt leren door te kijken wat bv een Access van de query's brouwt. Je kunt namelijk de SQL code zien van een query die je maakt (de knop op de werkbalk om te switchen tussen ontwerp en beeld heeft ook een SQL optie). Let wel deze is wel behoorlijk gevuld met onnodige dingen maar dat komt dat die query gemaakt is door een query bouwer die zichzelf natuurlijk van alle kanten moet indekken.

Geplaatst door TheM

Wel wil ik een paar opmerkingen plaatsen:
SQL leren in een groot platform als SQL server 2000 is behoorlijk lastig tot niet te doen.
Dat valt wel mee.

Geplaatst door TheM
Daarnaast vind ik dat je ook heel veel kunt leren door te kijken wat bv een Access van de query's brouwt. Je kunt namelijk de SQL code zien van een query die je maakt (de knop op de werkbalk om te switchen tussen ontwerp en beeld heeft ook een SQL optie). Let wel deze is wel behoorlijk gevuld met onnodige dingen maar dat komt dat die query gemaakt is door een query bouwer die zichzelf natuurlijk van alle kanten moet indekken.
Deze functionaliteit zit ook in SQL Server.

Voor dit probleem zit de oplossing in eerste instantie niet in het IF statement maar in het CASE statement. Zoek maar op in de books online.

Weest gegroet,
Guus

Geeft mijn beperkte kennis van MS SQL server aan :P. Maarja zo heb ik ook weer wat geleerd.

Denk dat ik de baas toch maar eens aan moet gaan kijken voor een cursus :).

Zelfde vraag

Hallo,

Ik zit met identiek hetzelfde probleem en vroeg me af of hierover nergens een vb. of tutorial te vinden is ?

Gr
Thumbs

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan