sql select resultaat in vba gebruiken

Status
Niet open voor verdere reacties.

rts67

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
6 jan 2013
Hoi,

Wie kan mij vertellen hoe ik het resultaat van een SQL SELECT opdracht in VBA/ACCESS kan gebruiken.
Ik wil bij voorbeeld een veld in een variabele stoppen, zodat ik deze variabele weer kan gebruiken in een andere SQL opdracht.

Groet,
Rich.

Dan zul je de SQL in een Recordset moeten gebruiken. Dat kan dan met een DAO recordset (standaard in Access) of met ADO. De tweede variant kun je alleen gebruiken als je de ADO bibliotheek aanzet. E zijn tig voorbeelden van Recordsets te vinden in het forum, dus als je 'recordset' of 'DAO' intypt in het zoekveld ga je geheid voorbeelden (o.a. van mij) vinden.
Wil je specifieker op je eigen situatie, dan is een voorbeeldje handiger.

Wat is het verschil tussen die twee en welke van die twee kan je jezelf het beste aanleren?
M.a.w. welke is de beste?

Het aanleren is voor beide methodes ongeveer gelijk, en (zal je niet verbazen) het gebruik ervan is ook nauwelijks anders. ADO is flexibeler en heeft meer mogelijkheden en is dus iets moeilijker, maar dat laatste moet je zien in relatie tot (pak 'm beet) de verschillende Excel versies. Elke versie kent meer functies, maar in de praktijk blijkt dan dat mensen steeds minder van zo'n pakket gebruiken, omdat ze al jaren steeds dezelfde functies gebruiken. Wat ik bedoel is: als je de extra opties van ADO niet gebruikt, ben je net zo goed af met DAO. Qua snelheid zit er ook bar weinig verschil tussen. DAO moet je overigens ook lezen als "ACE" omdat vanaf 2007 de DAO engine is vervangen door een ACE engine. For what it's worth...
Er zijn uiteraard verschillen, en het kan nooit kwaad om daar eerst over te lezen voordat je een keuze maakt. Kijk eens naar deze pagina van UtterAccess, waar het vrij goed staat uitgelegd. Ik had ooit het plan om daar eens een mooi artikeltje van te maken, maar daar is het nooit van gekomen :). Zelf gebruik ik ADO als ik virtuele tabellen onder een formulier wil hangen. DAO kan dat namelijk niet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan