SSD 120 GB erbij zetten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tom206

Gebruiker
Lid geworden
2 okt 2010
Hallo,

Ik wil een OCZ 120 GB Vertex 3 in me pc bouwen om mijn gewone (1TB Samsung SATA300 32MB HD103SJ) Hardeschijf over te nemen en me oude als opslag te gebruiken.
Me moederbord ( Asrock Extreme 3 870 ) is Sata-600 net als de SSD dus dat zal lekker snel zijn.:D
Is het een kwestie van de oude HD booten op mijn SSD of evt. windows opnieuw te installeren of komen hier nog meer dingen bij kijken?
Ik heb weleens gelezen dat er in Windows (Windows 7 64-bit) het een en ander aangepast moest worden o.i.d.
En wat is er voor nodig om de SSD optimaal te laten draaien?

Gr Tom

toen ik mijn ssd installeerde was het gewoon een kwestie van de ssd in de eerste hdd poort de doen en windows hier opnieuw op te installeren. dit is naar mijn mening ook de beste manier omdat je systeem dan meteen geconfigureerd wordt voor de ssd en je geen eventuele conflicten zal krijgen.

naar mijn weten hoef je verder niks aan te passen.

Je hoeft niets aan te passen maar het heeft wel degelijk zin om er even naar te kijken. Een ssd werkt nou eenmaal anders dan een harddisk, daarom kan je disk cache uitschakelen, evenals defragmentatie. Dat is ook nog eens beter voor de ssd omdat er dan minder lees en schrijf acties zijn. Een leuk artikel vind je hier en de daarin genoemde optimalisatie software kun je hier (SSDtweaker.zip onderaan) downloaden. Eenmalig draaien en je hoeft er niet meer naar om te kijken. W7 is slim genoeg om een ssd te herkennen en een deel van de overbodige tooltjes (want voor harddisk) uit te schakelen, maar niet alles.
Altijd handig om de mogelijkheden nog even te checken!

Over het algemeen hoef je niets te doen inderdaad. Check nog wel even dit lijstje. Over het algemeen stelt Win7 alles automatisch goed in, maar een controle kan nooit kwaad.
Wat je wel even uit moet zetten is defragmentatie en indexering. Indexering houd een SSD niet van (onnodige schijfbewerkingen) en is ook onnodig met zo'n snelle schijf.

Laatst bewerkt:
Disk indexing op een SSD zou ik ook maar uitschakelen ;)

Allereerst bedankt voor de informatie!! :)

Ik heb hem geinstaleerd, echt snel!! windows prestatie index ging van 5,9 naar 7,8 :)
Ik heb heb lijstje van Frisian ff doorlopen en het een en ander aangepast:

-Wat NIET lukte was draaien op ACHI, is dit echt nodig of zinvol?

-Ik heb fragmentatie en indexering in configuratiescherm en ook beide in het computerbeheer uitgeschakeld, deze stonden nog aan.
-Bij virtueel geheugen heb ik bovenste vakje 'uit' gevinkt en zelfde geld voor wisselbestand, deze is nu ook uit. (vinkje bij 'geen wisselbestand')
-Bij cmd.exe gekeken naar TRIM, deze staat op 0 , heb geen idee wat dat inhoud maar zou goed moeten staan zo.

Heb ik hier goed aan gedaan of heeft er nog iemand suggesties?

Wat NIET lukte was draaien op ACHI, is dit echt nodig of zinvol?
Ja. Op die manier maak je gebruik van de maximale snelheid. Contoleer in je bios of de AHCI modus op "aan" staat.
Let wel, als deze op "uit" staat, en je veranderd deze dan kan het zijn dat Windows niet meer op wil starten. Er schijnt hiervoor wel een workaround te zijn zonder windows opnieuw te installeren.

Bij cmd.exe gekeken naar TRIM, deze staat op 0 , heb geen idee wat dat inhoud maar zou goed moeten staan zo.
De Trim functie staat aan, en dat moet ook. :)

Bij virtueel geheugen heb ik bovenste vakje 'uit' gevinkt en zelfde geld voor wisselbestand, deze is nu ook uit. (vinkje bij 'geen wisselbestand')
Misschien is het aan te raden om wél het wisselbestand aan te zetten. Het gaat er namelijk om dat als je Windows het wisselbestand laat beheren deze vaak wordt aangepast, wat weer betekend dat er veel heen-en-weer wordt geschreven wat niet goed is voor de conditie van de SSD.
Persoonlijk zou ik deze een vaste waarde geven, dus een aangepaste grootte.
Meestal wordt als advies 1,5 keer de grootte van het intern geheugen gegeven.
Dus Wisselbestand automatisch laten beheren "uit" zetten.
Aangepaste grootte "aan" zetten, en zelf de waarde invullen.

Mocht je overigens belachelijk veel intern geheugen hebben, wordt er weer gezegd dat je dán wél weer het wisselbestand uit kunt zetten.

Hopelijk heb je hier wat aan. :)

Systeem draait nu wel AHCI :)

Als ik de indexering uizet, krijg ik 2 opties dat zijn: indexering op C: uitzetten of indexering voor C: en onderliggende mappen en bestanden uitzetten, als ik de 2de optie kies krijg ik een foutmelding dus kies dan de eerste dat gaat wel goed.
Ik heb 8GB aan geheugen aan geheugen dus dat zal niet te weinig zijn iig, zal eens proberen met wisselbestand aan.

Toen de SSD nog in SATA/IDE mode stond gaf windows een 7,8 aan, ik heb hierna in de bios en in widows dit aangepast naar AHCI, toen is de gegevensoverdracht naar het maximale van 7,9 gegaan.
Ik heb hierna alles nog een keer alles opnieuw geinstalleerd, de ssd geformateerd en windows 7 64-bit er opnieuw opgezet voor de zekerheid.
Helaas geef de index voor gegevensoverdracht nu weer een 7,8 aan in AHCI , verder heb nu wel alles aangepast wat voor SSD goeie instellingen zijn maar hij blijft 7,8 en denk dat ik er weinig aan kan veranderen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan