ssd+ahci

Status
Niet open voor verdere reacties.

marcobauer

Gebruiker
Lid geworden
9 feb 2012
Zoals ik begrepen heb is het beter om ahci te activeren in het bios als je een ssd schijf plaatst maar als ik dat activeer in het bios ziet ik geen enkele schijf meer. Komt dat goed als je windows 7 installeerd (drivers) ? Hoe werkt dat dan als je een backup ,op de ssd schijf wilt zetten. Ik heb nu de ssd schijf draaien met een backup maar niet in ahci mode.
Een beetje verwarrend allemaal
mvg marco

De BIOS detecteerd geen schijven, maar je zou ze gewoon moeten zien in windows en het post screen. Wat bij mij wel altijd fout gaat is dat de bootvolgorde wordt gereset als je van IDE naar AHCI gaat. Overigens is het geen ramp mocht het niet werken met AHCI, de SSD blijft veel sneller dan een harddisk

De BIOS detecteerd geen schijven, maar je zou ze gewoon moeten zien in windows en het post screen. Wat bij mij wel altijd fout gaat is dat de bootvolgorde wordt gereset als je van IDE naar AHCI gaat. Overigens is het geen ramp mocht het niet werken met AHCI, de SSD blijft veel sneller dan een harddisk
Bedankt voor je antwoord wampier
Als ik nu in de bios de boel op AHCI zet dan start windows niet op ,misschien in de toekomst een keer windows opnieuw installeren en zien of het dan lukt.
Wat is trouwens het post screen?
mvg marco

Het post screen is wat je krijgt als je bios is opgestart. Meestal een scherm met je geinstalleerde hardware en drives e.d. net voordat je windows start.

Zoals ik al aangaf, kijk bij veranderen naar ahci wel of je SSD nog de bootdisk is. In principe zou windows gewoon moeten werken bij de verandering. Het verschil is puur hoe de hard-disk wordt aangesproken via de hardware. IDE werkt wat omslachtig, omdat de techniek al ruim 25 jaar oud is en nooit bedoeld was voor moderne snelheden en harddisk groottes.

Het post screen is wat je krijgt als je bios is opgestart. Meestal een scherm met je geinstalleerde hardware en drives e.d. net voordat je windows start.

Zoals ik al aangaf, kijk bij veranderen naar ahci wel of je SSD nog de bootdisk is. In principe zou windows gewoon moeten werken bij de verandering. Het verschil is puur hoe de hard-disk wordt aangesproken via de hardware. IDE werkt wat omslachtig, omdat de techniek al ruim 25 jaar oud is en nooit bedoeld was voor moderne snelheden en harddisk groottes.

Wampier ik had ook een email gestuurd naar gigabyte over dit probleem en hun antwoord was : Als de backup in IDE is gemaakt en je wil dan de ssd in ahci zetten kan dat problemen veroorzaken. Dus eigenlijk moet je windows opnieuw installeren in dan in je bios de AHCI aanzetten.
Maar op dit moment ben ik tevreden met de snelheid van de ssd.

Klopt, AHCI moet bij de installatie van Windows aanstaan zodat op dat moment al de juiste drivers geïnstalleerd kunnen worden.
Achteraf, als Windows al is geinstalleerd kan je wel van AHCI naar IDE switchen, maar niet omgekeerd.

Windows 7 installeert normaal gesproken automatisch de juiste drivers voor een AHCI-instelling, maar soms ook niet. In dat geval moet de driver expliciet opgegeven worden in het begin van de installatie fase en dan wordt er om een flop met de driver gevraagd.

Bij XP moet de driver altijd apart opgegeven worden bij het begin van de installatie (F6 indrukken) waarna er om een flop met de driver wordt gevraagd.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan