SSD bij een HDD

Status
Niet open voor verdere reacties.

akooltje

Gebruiker
Lid geworden
1 aug 2014
Hoi,

Ik zou graag mijn Samsung 840 evo 250gb bij de HDD zetten, maar er gaan wat dingetjes niet goed.
Wat ik nu al heb gedaan is: de SSD in de pc gezet, stroomstekker en datastekker zijn allebei verbonden.
Ik wil dat hij gewoon bij 'deze pc' komt te staan, en dat ik alle muziek,foto's enz op de HDD kan zetten.
En alle Games, video editing programma's op de SSD kan zetten.
Wat moet ik hierbij allemaal veranderen in mijn BIOS?
Ik hoorde ook dat je van IDE naar AHCI moest gaan, maar dat zie ik nergens staan.
Ik heb een desktop met windows 8.1, moederbord: MSI 760GA-P43(FX)
En ik heb ook al gehoord van windows 8.1 opnieuw installeren op de SSD, moet ik dit ook doen? hoe doe je dit precies?
Verder waren er ook nog dingen als formateren enz, Waarbij hij bij snelformateren een foutmelding gaf over het Volume, ook bij het samsung programma om bestanden over te zetten staat een foutmelding over het volume, wat ik ook niet helemaal begrijp :P
Als iemand nou eens een duidelijk stappenplan kon schrijven zou dat heel fijn zijn :) Tips zijn natuurlijk ook altijd welkom.

Grt.

Laatst bewerkt:
Een SSD hoef je niet te fomratteren, dus aub niet doen!

Ten tweede is mijn vraag: wat wil je met die SSD? Wil je daar Windows 8.1 op en dan die andere HD jals data of net andersom?
Mij lijkt het dat je Windows 8.1 op die SSD wilt, vanwege de snelheid, maar bedenk dan dat je de boel opnieuw moet installeren. Windows kan niet tegen nieuwe hardware en vereist daarom een herinstallatie.

Geen idee of een image van je Windows 8.1 gaat werken, ik denk van niet.

Waar wil je nu precies een stappen plan van?
(http://computertotaal.nl/overige-elektronica/overstappen-op-een-ssd-20758 = stappenplan overstappen op SSD)
en deze via helpmij handleiding: KLIK HIER
Allebei is wel met Windows 7. Dus mss zelf even zoeken naar een handleiding met Win 8.1

Lees eerst eens dingen over een SSD, wel je wel en niet moet doen met zo'n ding.

Laatst bewerkt:
Ik wil dat de SSD het opstarten regelt en ik wil op de SSD alle games en andere zware programma's zetten, zodat dat allemaal lekker snel gaat.
Heb ook al heel veel op internet gekeken maar kom er echt niet uit.
Moet ik in mij geval ook echt windows 8.1 opnieuw installeren op de SSD? Als dat moet, waar kan ik dit dan doen?
De meeste stappenplannen gaan ook over Windows 7, en over de HDD vervagen door een SSD, en ik wil hem erbij.

Laatst bewerkt:
Je geeft niet echt antwoord op mijn vragen!

Wil je nu ook op die SSD Windows 8.1?

Als je een SSD van 250 GB. hebt en je wilt daar en Windows 8.1 op en daarbij alle zware proggies en spellen etc. etc. wat ga je dan met die andere HD doen?

Mij lijkt het niet verstandig wat je wilt.

Lees nou eerst eens die linken die ik gaf. Niet zo eigenwijs doen, maar lees je eerst eens in. Ik snap uit je berichten dat je het snel wilt en zo, maar geloof mij, dat je inlezen en weten hoe het werkt, dat al het halve werk is!
Zeker als je er geen verstand van hebt, kan het best moeilijk overkomen en je wilt toch geen fout maken, lijkt me.
Want straks heb je geen Windows 8.1 meer, omdat je niet weet wat je wilt, wat je doet en hoe het moet.

Inlezen is echt het eerste wat je zou moeten doen!!

Doe ik ook zeker, en zal het zeker nog meer gaan doen,
Maar wat ik niet weet: Wat houd windows 8.1 opnieuw installeren op een SSD nou in? Wat doet t? Wat heb je nu berijkt?
Als ik dit niet weet en kan dit ook nergens vinden, heb ik straks iets gedaan wat helemaal niet de bedoeling was.
En het probleem is ook, bij schijfbeheer staat de SSD nog helemaal niet.

Laatst bewerkt:
Je zal niets hoeven te doen in de BIOS om de SSD herkenbaar te maken. Wat je wel zal moeten doen, is de schijf initialiseren in schijfbeheer (en eventueel een partitie aanmaken) anders wordt deze niet weergegeven bij Deze computer.
Lees daar hier wat meer over: http://computertotaal.nl/overige-elektronica/partitioneren-formatteren-26102

Echter, wanneer je Windows vanaf de SSD wilt draaien (zeer sterk aan te raden omdat een SSD vele malen sneller is) en je de HDD als data-opslag wil gebruiken, dan heb je 2 opties:
1) Je kunt de Windows partitie klonen naar de SSD. Dan heb je een 1-op-1 kopie van de harde schijf op de SSD, vervolgens kan je bestanden gaan verplaatsen e.d.
2) Een nieuwe Windows installatie op de SSD en vervolgens de oude Windows van de HDD verwijderen. Programma's moet je dan wel opnieuw installeren.

Methode 2 heeft mijn voorkeur. In ieder geval zou ik er altijd voor zorgen dat je eerst een back-up van je belangrijke en onvervangbare bestanden hebt (denk aan foto's, documenten etc.).

Methode 2 heeft ook nog een ander voordeel: je kunt voor de installatie de BIOS overzetten naar AHCI, iets waar SSD's aanzienlijk profijt van hebben. Dit kan je niet ongestraft doen bij Methode 1 (Windows zal dan niet meer werken).

Mijn stappenplan zou het volgende zijn:
1) schakel de pc uit en koppel de harde schijf los
2) plaats de SSD, stel AHCI in in de BIOS en installeer daar Windows op (met behulp van de dvd/usb-stick)
3) schakel de pc weer uit en koppel de harde schijf aan. Controleer of dat de opstartvolgorde van de harde schijven zo is dat er eerst van de SSD gestart wordt
4) ga bestanden verplaatsen, programma's installeren e.d. zodat alles weer naar wens is.

Leuk hè, die handleidingen die ik je gaf. Niet gelezen dus.

In gebruik nemen van een Vertex
2 onder Windows 7
Handleiding van Helpmij.nl
Auteur: Raoul90
Mei 2011Helpmij.nl handleiding: In gebruik nemen van een Vertex 2 onder Windows 7
Het doel van deze handleiding
Waarom schrijf ik deze "How to"? Ik heb zelf een paar weken terug een Vertex 2 60GB SSD gekocht
van OCZ.
ij.
Op diezelfde dag werd er ook een
nieuwe firmware uitgebracht door OCZ.
Ik wilde natuurlijk graag de nieuwste
firmware erop hebben, maar de vraag
was hoe? Ook wilde ik natuurlijk de
beste performance uit mijn Vertex 2
halen, dus moest ik op zoek naar
tweaks/tips voor het gebruik van een
Vertex 2 SSD onder het
besturingssysteem Windows 7
Professional 64-bit. Ik wil de informatie
die ik heb gevonden graag met andere
(toekomstige) Vertex 2-gebruikers delen,
zodat iedereen het meeste uit zijn/haar
SSD kan halen!
OCZ Vertex 2
Voor als je niet weet wat een OCZ Vertex 2 inhoudt, vat ik het nog even kort samen.
De OCZ Vertex 2 is dus een SSD (Solid State Drive). Een SSD is een harde schijf zonder bewegende
onderdelen. Doordat er geen bewegende onderdelen (platters) in deze schijf zitten, is de toegangstijd
(access time) heel laag en zul je geen mechanische fouten tegenkomen.
Als je nog wat meer wilt weten, klik dan hier!
Nu dan de OCZ Vertex 2, de Vertex 2 is een SSD met een SandFore SF-1200 controller, deze
controller zet erg goede prestaties neer en ondersteunt ook het TRIM. De Vertex 2 SSD haalt
snelheiden van 285MB/s (read) en 275MB/s (write). De Vertex 2 is te krijgen in verschillende soorten
groottes (30GB, 60GB, 90GB, 120GB, etc.).
In gebruik nemen van de OCZ Vertex 2
Je hebt net je een Vertex 2 SSD gekocht en wilt deze nu graag gaan gebruiken. Wat kan je nu het
beste doen en in welke volgorde?
Stap 1: de SSD in je kast monteren
Als eerste moet je natuurlijk de SSD in de kast gaan monteren, OCZ levert standaard een 2.5 inch naar
3.5 inch converter mee, mocht je geen 2.5 inch mounting-plek hebben. Zodra je hem vast hebt gezet
moet je de SSD voorzien van power (d.m.v. SATA-voedingskabel) en aansluiten op je moederbord.
Zorg dat je de SATA-kabel van de SSD naar het moederbord op de eerste of tweede SATA-poort
aansluit (SATA1 of SATA2).
Stap 2a: wat informatie m.b.t. het updaten van de firmware
Deze stap is optioneel, als je nu een Vertex 2 SSD koopt dan staat er waarschijnlijk firmware 1.11 op,
deze is prima. Er zijn een paar nieuwere versie, versie 1.24 is op het moment van schrijven de
nieuwste, deze firmware zorgt niet voor betere prestaties maar zorgt er voornamelijk voor dat
programma's als CrystalDiskMark de S.M.A.R.T. status goed uitlezen.
Voor het updaten van de firmware is het noodzakelijk dat je momenteel al een harde schijf hebt met
een Windows installatie daarop. OCZ adviseert namelijk om de SSD alleen te updaten als de drive als
secondary drive (tweede disk) is aangesloten, dus niet als opstartschijf. Updaten kan ook een andere
manier, maar deze is wel wat lastiger. Ik leg die optie zometeen ook uit. Deze optie is dus voor de
Pagina 1/8Helpmij.nl handleiding: In gebruik nemen van een Vertex 2 onder Windows 7
personen die geen mogelijkheid hebben om de SSD te updaten van een harde schijf met een
besturingssysteem (je kan natuurlijk ook de SSD tijdelijk aansluiten in de computer van je
vader/moeder/broer/zus/etc., updaten neemt maar een paar minuten en een herstart van de computer
in beslag, Windows 7 als besturingssysteem zou wel fijn zijn, omdat ik in eerste instantie dit stuk schrijf
voor Windows 7 en niet voor andere besturingssystemen, dit omdat ik zelf alleen maar Windows 7-
systemen heb en ik dus niet kan bevestigen of iets wat op internet staat werkt.
Stap 2b: AHCI inschakelen
Belangrijk: niet elke chipset ondersteund AHCI, dus zoek dat even op!
Er zijn dus twee opties (updaten vanuit Windows 7 en updaten van een recovery disc van Windows 7),
maar er is bij beide opties iets wat heel erg belangrijk is, dit is namelijk dat AHCI in de BIOS aanstaat.
AHCI? Wat is dat nou? AHCI staat voor Advanced Host Controller Interface, oftewel een geavanceerde
controller voor SATA. Als je AHCI inschakelt dan kan het systeem gebruik maken van NCQ en NCQ
zorgt weer voor betere performance voor SATA-apparaten en aangezien wij de beste performance
willen!
Maar hoe schakel ik AHCI nou in?
Als je AHCI wilt inschakelen in een huidige Windows 7-installatie, dan moet je het volgende doen:
ij.
1. Sluit alle Windows-toepassingen af.
2. Klik op Start, typ regedit in het vak Zoeken en druk op Enter.
3. Als het dialoogvenster Beheer van gebruikersaccount wordt weergegeven, klik je op Doorgaan.
4. Klik op de volgende registersubsleutel:
5. HKEY_LOCAL_MACHINESystemCurrentControlSetServicesMsahci
6. Klik in het rechterdeelvenster met de rechtermuisknop op Start in de kolom Naam en klik op
Wijzigen.
7. Typ 0 in het vak Waardegegevens en klik op OK.
8. Klik in het menu Bestand op Afsluiten om de Register-editor te sluiten.
Nadat je dit gedaan hebt moet je de computer opnieuw opstarten en vervolgens tijdens het opstarten
de BIOS ingaan (d.m.v. drukken op F2/F8/DEL-toets tijdens POST, dit is dus als je computer net
aangaat). Nu moet je op zoek naar AHCI, dit kan op verschillende plekken staan (SATA Mode, bij het
main menu of in een andere tab, even zoeken dus), in de bios van mijn Asus P7P55D-PRO
moederbord staat het onder het eerste tabje MAIN (wat je meteen krijgt) dan "Storage Configuration"
en dan "Configure SATA as" en daar kan ik kiezen voor IDE of AHCI.
Als je AHCI wilt inschakelen als je net een computer geassembleerd hebt, dan is het een kwestie van
het inschakelen in het BIOS zoals hierboven ook staat, verder hoef je niks te doen aangezien Windows
7 zichzelf na de installatie al aanpast als de BIOS op AHCI ingesteld staat.
P.S. mocht je een BSOD (Blue Screen Of Dead) krijgen als je Windows 7 opstart, nadat je de BIOS
gewijzigd hebt, dan heb je iets niet goed gedaan, kwestie van BIOS settings weer terug zetten en
Windows 7 zal weer opstarten.
Stap 2c: laat het updaten beginnen!
In dit subforum van OCZ kan je de nieuwste firmware vinden voor SSD's. Op het moment van schrijven
is 1.24 de nieuwste. Firmware kan je hier downloaden:
Link naar OCZ Firmware-forum
In dat topic staat ook al een kleine uitleg van hoe je moet updaten, maar ik zal het hier duidelijker en in
het Nederlands uitleggen.
Optie 1: updaten vanuit een Windows 7 installatie:
Zo, je hebt AHCI ingeschakeld en de nieuwste firmware gedownload, je bent klaar voor het updaten
van de firmware!
1. Pak het zipje uit dat je gedownload hebt (naar je bureaublad).
2. Druk met de rechtermuisknop op "ssdupdate.exe" en klik op "Als administrator uitvoeren".
3. Programma start, verwijs nu naar het "FW_1.24_Update.pkg" bestandje (zie ook het plaatje).
Pagina 2/8Helpmij.nl handleiding: In gebruik nemen van een Vertex 2 onder Windows 7
ij.
4. Druk op "Download firmware to selected drive".
5. Computer wordt automatisch opnieuw opgestart en de nieuwste firmware zal op je SSD staan.
Optie 2: updaten vanaf de recovery disc van Windows 7:
Voor deze optie moet je nog wat downloaden en dat is de recovery disc van Windows 7 32-bit, die kun
je hier vinden.
1. Download de .ISO en brand deze op lage snelheid (4x) naar een DVD.
2. Pak het zipje van de firmware uit (op een andere computer dus) en zet alle bestandjes op een USB-
stick, niet in een mapje!
3. Nu moet je opstarten vanaf de gebrande DVD (recovery disc).
3a. Ga je BIOS in en zoek naar BOOT-sequence, pas deze aan zodat je DVD-drive op 1. staat
3b. Je kan ook tijdens POST op F11/F12 drukken dan krijg je een lijstje en selecteer je dus DVD.
4. Als het geladen is selecteer dan "repareer computer" (of iets in die richting).
5. Vervolgens selecteer je Commando Prompt.
6. Wanneer dat gestart is moet je het volgende doen:
6a. Type: "Diskpart" (zonder "").
6b. Vervolgens type je in het nieuwe venster "List Volume".
6c. Nu krijg je de verschillende drivers met letter, zoek even je USB-stick en onthoud welke het is
(bijvoorbeeld F:/).
6d. In het Diskpart venster type je nu "Exit".
7. In het Commando prompt type je nu het volgende:
<Lettervanusb> ( : ) ssdupdate
Duidelijker voorbeeld:
"F:ssdupdate" en druk dan op ENTER.
8. Je krijgt nu hetzelfde schermpje als ik bij Optie 1 als plaatje heb gezet.
9. Verwijs nu naar het "FW_1.24_Update.pkg" bestandje (zie ook het plaatje).
10. Druk op "Download firmware to selected drive".
11. Computer wordt automatisch opnieuw opgestart en de nieuwste firmware zal op je SSD staan.
Nu is je firmware geüpdatet en kan je Windows 7 gaan installeren op de SSD!
Windows 7 geïnstalleerd, wat nu?
De stappen die je nu moet ondernemen:
Pagina 3/8Helpmij.nl handleiding: In gebruik nemen van een Vertex 2 onder Windows 7
1. IntelPPM service uitschakelen.
2. Superfetch service uitschakelen.
3. Windows Search service uitschakelen.
4. Hibernation service uitschakelen.
5. Intel RST downloaden en installeren.
6. SSD Tweaker Tweaks toepassen.
De vier services uitschakelen:
Hoe doe je dit? Dat zal ik je eens haarfijn uitleggen!
IntelPPM; download dit zipje en pak het uit, dubbelklik vervolgens op disable_intelppm.reg en
importeer de register-sleutel.
ij.
Superfetch & Windows Search; klik op start en type in het zoek venster "services", zoek in het lijstje
vervolgens naar "Superfetch" en "Windows Search", klik op 1 van de 2 met de rechtermuisknop en
selecteer "Eigenschappen", verander "opstarttype" naar uitgeschakeld en druk op "Toepassen".
Hibernation; download dit cmdtje.
Druk er met de rechtermuisknop op en druk op "Als administrator uitvoeren". Hibernation (slaapstand
wordt nu uitgeschakeld).
Intel RST downloaden en installeren
Ga naar deze link en download de Intel Rapid Storage Technologie driver voor Windows 7 32- of 64-bit
(zie plaatje):
Pagina 4/8ij.
Helpmij.nl handleiding: In gebruik nemen van een Vertex 2 onder Windows 7
Installeer deze vervolgens en start de computer opnieuw op!
SSD Tweaker Tweaks toepassen
Download Naar de downloadpagina van de nieuwste SSD Tweaker gaan...
Pak het zipje uit en start "SSD Tweaker 1.*.*.exe" (uitvoeren als administrator).
Je krijgt dit schermpje (misschien vernieuwd in nieuwere versies):
De pijl zegt het al, druk op "Auto Tweak Settings", gaat nu automatisch. Je kan het programma
afsluiten en de computer opnieuw opstarten, dan zijn de tweaks toegepast.
Nog wat tips m.b.t. het gebruik van een Vertex 2 en Windows 7
Locatie van mappen wijzigen
Pagina 5/8Helpmij.nl handleiding: In gebruik nemen van een Vertex 2 onder Windows 7
In een Windows 7-installatie heb je natuurlijk weer de standaard mappen als Mijn documenten /
afbeeldingen / muziek / videos, deze nemen over het algemeen wel een hoop ruimte in beslag en als je
nou net een 60GB SSD hebt gekocht, wil je natuurlijk zoveel mogelijk ruimte gebruiken voor games en
andere applicaties.
Gelukkig kun je de locatie van deze mappen wijzigen en dat is helemaal niet moeilijk. Moet je natuurlijk
wel een andere harde schijf erbij hebben. Ik heb zelf een partitie van
150 GB aangemaakt op mijn 1 TB schijf waarop ik bovenstaande mappen heb geplaatst. De mappen
die ik aanraad om te verplaatsen: Mijn documenten / afbeeldingen / muziek / videos en het downloads
mapje, het downloadmapje wordt gebruikt voor de opslag van gedownloade bestanden van het
internet.
ij.
Hoe verplaats je deze mappen?
Je klikt op start, en dan open je documenten, vervolgens volg je het onderstaande plaatje:
Stap 1: Klik op het pijltje en selecteer je eigen naam.
Stap 2: Je gebruikersmapje komt nu te voorschijn.
Stap 3: Druk met de rechtermuisknop op één van de mappen en op Eigenschappen.
Stap 4: Ga vervolgens naar het Locatie tabje en druk op Verplaatsen..., vervolgens kan je je locatie
kiezen.
Stap 5: Vervolgens druk je op Toepassen en dan op OK en dan ga je naar het volgende mapje.
Schrijfacties beperken!
Je SSD gaat langer mee als je de schrijfacties beperkt, dus schrijfacties die niet perse op de SSD
hoeven, verplaatsen naar de andere harde schijf.
Waar moet ik aan denken bij onnodige schrijfacties?
1) Downloadprogramma's voor nieuwsgroepen e.d.
2) Audiobewerkingen e.d.
Pagina 6/8Helpmij.nl handleiding: In gebruik nemen van een Vertex 2 onder Windows 7
Downloadprogramma's kan je het beste installeren op je storage harde schijf (daar heb ik ook een
partitie voor gemaakt. Ook de plaats waar de gedownloade bestanden opgeslagen moeten worden zou
ik niet op de SSD houden, absoluut naar de storage schijf.
Audiobewerkingen e.d. kan je ook het beste op een andere harde schijf doen, zijn een hoop
schrijfacties die niet perse nodig zijn.
Wat je absoluut niet moet doen met een SSD
1) SSD defragmenteren. Defragmenteren is slecht voor een SSD, daar gaat je snelheid van omlaag.
De defragmentatieservice staat niet automatisch aan in Windows 7 in combinatie met een SSD.
2) Het benchmark programma CrystalDiskMark draaien op een Vertex 2, er is gebleken dat dit
programma ervoor zorgt dat snelheid minder wordt, als je wel een benchmark wilt draaien, gebruik dan
ATTO.
Help! Steam staat op C:/ en ik moet nu alle games op mijn Vertex 2 installeren!
ij.
Ik had dit probleem van de week. Ik heb een aantal games via Steam gekocht, maar die speel ik
allemaal niet zo vaak en hoeven dus echt niet op mijn Vertex 2. Als je Steam hebt, dan wordt dat
standaard geïnstalleerd op C:/ (dit kun je wel wijzigen, maar dit wilde ik niet, aangezien er ook games
zijn die wel op met Vertex 2 mogen. Dus ben ik op zoek gegaan naar een oplossing om de games die
ik niet vaak speel te verplaatsen naar mijn data harde schijf. Ik gebruik Counter Strike Source als
voorbeeld.
Stappenplan:
1. Je installeert de game die je wilt op je Vertex 2 (C:/ partitie) in mijn geval is dit dus CS:S.
2. Als het spel geïnstalleerd is, dan start je het op en join je even een server zodat alle mappen e.d.
worden aangemaakt.
3. Vervolgens ga je naar je data schijf en maakt een mapje "Steam" aan.
4. Nu ga je naar C:/ en dan naar het Steam mapje dan moet je zelf uitzoeken welke bestanden veel
GB's in beslag nemen.
5. Uitgezocht en mijn bevindingen zijn:
- De map "C:Program Files (x86)Steamsteamappssteamnaamcounter-strike source" is een paar
honderd MB, die moet naar de dataschijf.
- In de map "C:Program Files (x86)Steamsteamapps" staan ook nog een aantal bestanden van CS:S
die zo'n 6 GB in beslag nemen, deze moeten ook naar de dataschijf.
6. Nu gaan we de bestanden en mappen verplaatsen naar de dataschijf (schrijf eerst even op waar ze
nu precies staan), bij mij ziet dat er zo uit:
7. CS:S zal nu bij het opstarten de benodigde bestanden niet kunnen vinden, nu moeten we dus een
soort snelkoppelingen aanmaken, dat doe je op de volgende manier:
Pagina 7/8Helpmij.nl handleiding: In gebruik nemen van een Vertex 2 onder Windows 7
1. Download dit cmdtje.
2. Druk er met de rechtermuisknop op en druk op bewerken.
ij.
3. Je krijgt het volgende scherm:
4. Dit moet je dus nu zelf even aanpassen voor de mappen en bestanden die jij wilt verplaatsen. De
locaties kunnen bij jou anders zijn, dus pas het goed aan.
LET OP:
Voor mappen gebruik je:
mklink /J
Voor losse bestanden gebruik je:
mklink
Als je iets niet begrijpt, zeg dat dan i.p.v. maar wat te gaan klooien en je vervolgens je games helemaal
niet meer kunt spelen!
Handige links:
1. 14 tips voor het gebruik van een SSD @ MicDigital.be
2. Het grote SSD topic ~ Deel 8 @ Tweakers.net
3. [BBG aanschaf] SSD @ Tweakers.net
Pagina 8/8

Dat is nu inlezen!! Hier staat dus precies hoe je het moet doen!
Gewoon alles eens op je gemak lezen en daarna stap voor stap doen.

Overigens optie 2 die k1pje gaf is ook mijn idee.

Je vraag:
Wat houd windows 8.1 opnieuw installeren op een SSD nou in? Wat doet t? Wat heb je nu berijkt?
snap ik dus niet. Het houdt gewoon in dat je Windows opnieuw installeert op een SSD, dat je besturingssysteem dus sneller opstart, dat is wat je bereikt.

Laatst bewerkt:
Dankjewel allebei :)
Dus nog even voor de duidelijkheid,
Windows 8 kopieren of hoe je dat ook noemt zoals dat stappenplan op computertotaal wat Femke stuurde.
HDD eruit, SSD op AHCI, windows 8 opnieuw op SSD installeren.
HDD erin, en dus kijken of de SSD als eerste wordt opgestart.
Heb nog 1 vraagje.
Is het belangrijk op welke SATA poort je het aansluit?
Op het moment is de HDD op 5 en 6 aangesloten.
en de SSD op: 1
En in schijfbeheer ben ik een volume aan het aanmaken van de SSD en een schijfletter aan t toevoegen, je moest de SSD dus NIET formateren

Laatst bewerkt:
Is het belangrijk op welke SATA poort je het aansluit?
Op het moment is de HDD op 5 en 6 aangesloten.
en de SSD op: 1
Nee, in mijn pc zit de ssd zelfs in 5 dus dat maakt niets uit.
Wel de opstartvolgorde in de bios, dat is wel belangrijk.

Sommige borden hebben data SATA en boot SATA aansluitingen, niet in dit geval maar toch, ook op de SATA 6/gb aansluiten heeft voordelen, staat in het manual van het moederbord welke dat zijn.
Ook las ik dat je een ssd nooit mag formatteren, zal defragmenteren worden bedoeld?

Ook dat de sata op ahci gezet moet worden, het manual is te summier dus dat wordt zelf zoeken, overigens maakt het voor een SSD weinig uit of die daar op staat, wel voor gewone harde schijven, het geeft alleen een wat beter energiemanagement en NCQ waar een ssd geen profijt van heeft, wel weer de gewone harde schijven.

• 6 SATAII (SATA1~6) ports by AMD® SB710
- Supports storage and data transfers at up to 3Gb/s
• 2 SATAIII (SATA7~8) ports by Asmedia® ASM1061
- Supports storage and data transfers at up to 6Gb/s
bron: http://nl.msi.com/product/mb/760GAP43_FX.html#hero-specification

Je hebt SATA3 aansluitingen, maar laat je hier niet door foppen! Gebruik deze aub niet, want die worden door een zwakke controller aangestuurd, en die controller is zelfs langzamer dan de SATA2 van AMD zelf. Dus: sluit je SSD op SATA-aansluiting 1 tot 6 aan, niet 7 of 8 pakken!

EDIT: als ik de foto moet geloven: pak dus een zwarte aansluiting, niet de witte!

En voordat we er aan gaan beginnen zul je voor een kopie van Windows 8.1 moeten zorgen. Deze staat voorgeïnstalleerd op je huidige HD, maar heb je niet als DVD/USB

Lange pier. Alles met veel schrijfacties is niet aan te raden op een SSD. Dat geldt dus voor een full format als ook defrag.

Nu snap ik t niet meer :p
Hoe moet ik nou windows 8 terug krijgen op mijn SSD? Backup maken van de HDD?

Kan je het niet beter overlaten aan iemand die er verstand van heeft of in ieder geval snapt wat we je proberen te vertellen en uitleggen?

En voordat we er aan gaan beginnen zul je voor een kopie van Windows 8.1 moeten zorgen. Deze staat voorgeïnstalleerd op je huidige HD, maar heb je niet als DVD/USB

En kp1je zei ook
1) Je kunt de Windows partitie klonen naar de SSD. Dan heb je een 1-op-1 kopie van de harde schijf op de SSD, vervolgens kan je bestanden gaan verplaatsen e.d.
2) Een nieuwe Windows installatie op de SSD en vervolgens de oude Windows van de HDD verwijderen. Programma's moet je dan wel opnieuw installeren.

Laatst bewerkt:
Wat nou als ik windows 8 niet op de SSD zet, dan gaat alleen opstarten wat langzamer of niet ?

Dan had je net zo goed een extra harde schijf kunnen kopen in plaats van een SSD. Je profiteert dan niet van de snelheid van de SSD.....

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan