SSD i.c.m. RAID

Status
Niet open voor verdere reacties.

royduin

Gebruiker
Lid geworden
6 mei 2006
Beste forum leden!

Zojuist een SSD van mijn werkgever gekregen voor kerst :D
Nu is het zo dat ik nu 2x 500GB in RAID0 heb draaien. Kan dit zo blijven en de SSD ernaast? Gezien het aan te raden is om een SSD in AHCI te draaien(?), die optie staat nu op RAID...

Verder in het algemeen, iemand een linkje met de beste manier om een SSD te gebruiken cq tweaken? Indexeren uit, maar verder? Lees zoveel wisselende verhalen en kom zoveel programma's tegen... Wat is nu het beste?

En nog een kleinigheidje, hoe indelen? Windows erop en de meest gebruikte programma's? De minder gebruikte/belangrijke programma's op de vaste schijf?

Ik hoor graag!

Roy,

Ik wou dat ik ook maar zo'n werkgever had! Gefeliciteerd met je SSD. Over de RAID optie weet ik niet veel, maar ik kan je wel helpen met het kleinigheidje.
Zelf heb ik ook een SSD van maar 120GB (111GB netto) en ik gebruik mijn PC het grootste deel voor gamen. Op je SSD moet je de programma's installeren die je veel gebruikt, maar die voornamelijk ook veel dingen moeten laden. Zelf heb ik programma's zoals Xfire, Teamspeak en dropbox op mijn harde schijf staan. Deze programma's gebruik ik constant maar hoeven nauwelijks iets te laden. Zo heb ik ruimte over om spellen zoals GTA en steam-spellen op mijn SSD te installeren. Ook Office moet dingen laden dus dat is ook handig om op je SSD te installeren.
Het trucje wat ik heb gedaan is mijn complete usermap verplaatsen naar mijn harde schijf. Dit betekent dus ook de Documenten en Downloads map. Door dit te doen houd je bijzonder veel ruimte over op je SSD en hoef je geen zorgen te maken over je downloads.

Ben je geen gamer maar meer een hobbyist, zou ik adviseren om gewoon alles wat je veel gebruikt gewoon op je SSD te zetten. Photoshop, visual studio etc. Het is namelijk zonde als je veel ruimte over hebt op je SSD en je dat niet gebruikt !

Verder succes gewenst met je nieuwe SSD!

Laatst bewerkt:
Je kan rustig een raid set naast je SSD gebruiken, dat zou geen enkel probleem mogen opleveren ..

Voor de rest, google eens op: "SSD en windows 7" (neem aan dat je windows 7 o.i.d. hebt) ..

Suc6! ;)

Hoi !

De AHCI-mode scheelt je 0,4-0.6 punten in de Win 7 rating !

Om van de volledige snelheid te kunnen genieten zou je dus voor AHCI-mode moeten kiezen.

Verder: na installatie eerst kijken of er firmware-update's beschikbaar zijn; later updaten is lastiger als er 'n OS op staat.

Beste tool om de SSD onder Win 7 te tweaken: http://nl.hardware.info/reviews/1635/workshop-tune-je-ssd!

Greetz,

Harry.

Dank voor de reactie's!

Zojuist even gekeken in mijn bios: IDE, AHCI en RAID/IDE als opties.

Gezien ik de RAID configuratie wil behouden dien ik dus de laatste optie te kiezen? (welke momenteel ook gekozen is) Mijn moederbord: GA-P35-DS3

De 2 schijven in RAID zitten nu op de "raid aansluitingen", de SSD dan op "een gewone" aansluiten, maar draait dan wel als IDE...

MB Handleiding linkje

Hardeschijven los halen, SSD aansluiten, firmware updaten, windows installeren en wanneer geïnstalleerd de hardeschijven weer aansluiten? Gezien er nu al Windows op de schijven staat en de partitie nog niet geformateerd mag worden i.v.m. bestanden...?

Laatst bewerkt:
Hardeschijven los halen, SSD aansluiten, firmware updaten, windows installeren en wanneer geïnstalleerd de hardeschijven weer aansluiten? Gezien er nu al Windows op de schijven staat en de partitie nog niet geformateerd mag worden i.v.m. bestanden...?

Zo zou ik het iniedegeval doen, ja.

Inmiddels heb ik hem draaiend.
Schijven nog steeds in RAID en de SSD in IDE mode gezien mijn bordje geen SATA3 heeft zal ik toch de volle snelheid niet halen, het minimale verschil van AHCI en IDE maakt me dan ook weinig uit. Alsnog 240MB per seconde en een veel snellere toegangstijd als de RAID0 configuratie. Ik ben dik tevreden :)

Dank voor de hulp!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan