Als er nu een 1TB HD gebruikt wordt is de kans klein dat, ook naar inklinken van de partities, dat gaat passen op de SSD, of het moet een SSD van minsten 500GB zijn.
Ik ben op dit moment bezig met zo'n situatie: een 1TB HD met vier partitie waarvan de C-partitie Windows bevat + een heleboel data. Alle vier de partities zitten bijna vol. En daar moet dan een 500GB SSD ingezet worden waar alleen de C-partitie op komt.
Inklinken van de partities op de HD heeft geen nut, want dan kom ik op 900GB uit.
Bovendien moet je er bij dit soort acties altijd vanuit gaan dat er iets mis gaat en er de kans is dat u alles kwijt bent.
Daarom adviseer ik de volgende aanpak (die ik natuurlijk zelf ook gedaan heb):
1- kopieer de totale 1TB HD naar een andere HD (moet je natuurlijk wel een extra HD van minsten 1TB hebben liggen

Rechtover kopieren is belangrijk omdat i.g.v. nood er vanaf deze Kopie-HD geboot moet kunnen worden.
2- Verwijder alle partities behalve de boot en C-partitie en pas de omvang van de C-part aan aan de omvang van de SSD
NB! Dat is beduidend minder dan wat de SSD officieel kan bevatten. Van de 500Gb rest er 465GB effectief)
3- Kopieer dan de HD in zijn totaal (dat is dus alleen nog maar de bootpart en de C-part) rechtover naar de SSD met een tool als Minitool, of de Samsung migation tool; ik gebruik Easeus Partition master).
4-Start dan op vanaf de SSD (zonder de andere HD) om te zien of ie wel wil booten
5- Lukt dat niet herstel dat dan met de windows installatie dvd
6- lukt dat wel, zet de pc uit en koppel de HD aan en herstart (vanaf de SSD)
7- Verwijder dan de C-partitie van de HD en vergroot de andere partities met de ruimte die vrij is gekomen (met een partitioning tool als Minitool of Easeus part master).
NB, sommige partitioningtools weigeren om alleen de C(windows)partitie te verwijderen. Verwijder in dat geval alle partities van de HD en kopieer daarna de relevante partities van de kopie van de extra HD naar de schoongeveegde HD,
Nog een laatste punt.
Als de HD zo vol is als in de situatie waar ik nu mee bezig ben (een bijna volle 1TB HD) houdt dan rekening met een heel lange doorlooptijd.
Het volledig kopieren van een 1TB hd kost ongeveer 5 uur en het terug zetten van de partities ongeveer 1 uur per partitie.
Maar het is essentieel dat u eerst een kopie van alles trekt voordat u aan dit soort acties begint, als kost dat dan wat tijd en een extra HD.