SSD maakt het grote verschil in performance?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Plantje

Gebruiker
Lid geworden
27 okt 2009
Een tijdje geleden heb ik mijn mediacenter computer vervangen. Dit is nu de volgende geworden:
<<< Systeemoverzicht >>>
Besturingssysteem: Windows 8.1 Pro with Media Center Professional Media Center 6.02.9200
> Moederbord : HP 0AACh
> Chipset : Intel Q35
> Processor : Intel Core 2 Quad Q9300 @ 2500 MHz
> Fysiek Geheugen : 4096 MB DDR2-SDRAM
> Videokaart : NVIDIA GeForce 9400 GT
> Harde Schijf : SAMSUNG SP0411C (40GB)
> Harde Schijf : Seagate ST332082 0AS (320GB)
> Harde Schijf : Seagate ST3250310AS (250GB)
> Harde Schijf : SAMSUNG HD204UI (2000GB)
> DVD-Rom Station : Toshiba-Samsung CDDVDW TS-H653N
> Monitor Type : Philips Philips FTV - 46 inches
> Netwerkkaart : Intel 82566DM-2 Gigabit Network Connection
> Besturingssysteem : Windows 8.1 Pro with Media Center Professional Media Center 6.02.9200 (64-bit)
> DirectX : Versie 11.00
> Windows Performance Index : 4.4 AAN 7.9

Het valt me bij dat systeem regelmatig op dat met name de Windows store apps er ERG lang over doen om op te starten! Even het weer bekijken is er niet bij. Even Skype opstarten duurt meestal dusdanig lang dat de app weer naar de achtergrond verdwijnt voordat deze opgestart is. En als er visite is en ik wil "even iets opzoeken" schaam ik me bijna voor hoe lang het duurt voordat Internet Explorer er staat. Maar ook de gewone Windows zaken (control panel openen enz.) duren me af en toe veel te lang!
Het vreemde is, dat ik geen idee heb van waar die vertraging vandaan komt! Op het moment dat de boel zo stroperig loopt check ik de task manager regelmatig, maar daar is NIETS bijzonders te zien. Van de 4GB is regelmatig rond de 50% in gebruik, maar dat zou geen enkel probleem mogen zijn volgens mij. De rest is allemaal peanuts.

Nu heeft een vriend van me wat gedoe gehad met een Asus X202E (Core i3, 2GB geheugen en verder wel een leuk systeem). Uiteindelijk is de HDD daarvan stuk gegaan en hij was er helemaal klaar mee en heeft het ding bij me achter gelaten. In een opwelling heeft ie het ding een keer een klap gegeven waardoor het touch screen helemaal stuk was. Van een collega heb ik een 2,5" HDD geleend en getest of het systeem verder wel werkte. En ja, dat werkte! Ook hierbij was alles niet super snel, maar wat verwacht je dan ook van een laptop met 2GB geheugen?

Nu was mijn idee om in die laptop een SSD te zetten en deze als client te gebruiken in plaats van het mediacenter systeem. Het mediacenter systeem zelf heb ik nog nodig omdat daar de tuners en een aantal harde schijven in zitten die ik niet kan missen.

Nu zit er een Kingston SSD in en wat schetst mijn verbazing? Het apparaat is razendsnel! Hij start op alsof hij uit standby komt (wat echt niet het geval is!), Windows apps starten sneller op dan op een andere computer het wisselen van de ene naar de andere. Ook de standaard Windows zaken staan in een flits op het scherm!
De configuratie van dat apparaat is als volgt:
<<< Systeemoverzicht >>>
Besturingssysteem: Windows 8.1 Pro with Media Center Professional Media Center 6.02.9200
> Moederbord : ASUSTeK COMPUTER INC. X202E
> Chipset : Intel Ivy Bridge
> Processor : Intel Core i3 @ 1800 MHz (max : 1800)
> Fysiek Geheugen : 2048 MB (8 )
> Videokaart : Intel(R) HD Graphics 4000
> Harde Schijf : KINGSTON SV300S37A60G (60GB)
> Monitor Type : AUO - 12 inches
> Monitor Type : Philips Philips FTV - 46 inches
> Netwerkkaart : Attansic (Now owned by Atheros) AR8162 Fast Ethernet
> Besturingssysteem : Windows 8.1 Pro with Media Center Professional Media Center 6.02.9200 (32-bit)
> DirectX : Versie 11.00

Nu kan ik dat systeem inderdaad als client gebruiken, maar ik heb net alles op gigabit en dan ga ik dit weer vervangen door megabit. Is natuurlijk een beetje jammer. Bovendien heeft mijn mediacenter wel het dubbele aan interne geheugen, ook een quad core en is wel iets ouder, maar echt geen bejaard beestje.
Het enige grote verschil is, dat mijn huidige mediacenter benaderd wordt door andere computers (voor muziek en foto's), tuners bevat die gedeeld worden (maar lang niet altijd gebruikt worden) en 64bits Windows heeft.

Heel verhaal en dat brengt me uiteindelijk tot de volgende vragen:
-Hoe kan het dat Windows af en toe zo traag wordt op het mediacenter?
-Hoe kan ik uitvogelen waar die vertraging door veroorzaakt wordt? (Aangezien de task manager me geen idee geeft)
-Maakt een SSD echt zo'n enorm groot verschil? Of zou de 40GB schijf die nu in mediacenter zit (daar draait Windows nu op) op zijn einde lopen?

Even voor de duidelijkheid: wellicht stel ik deze vraag ook nog op een ander forum. Er zijn mensen die daar aanstoot aan nemen, maar ik heb er wel af en toe voordeel van gehad en ik probeer altijd de uiteindelijke oplossing overal waar ik een vraag stel achter te laten; waar de oplossing dan ook vandaan komt.

Ik heb hier een netboekje, Dell D430, uit ca 2008... met 2 GB RAM en sinds ruim 1 jaar met 60 GB SSD... onherkenbaar snel.... heeft een 2e leven gekregen en gebruik hem weer bijna elke dag...

Ja, een SSD gaat zelfs in dit systeem een enorme snelheidswinst opleveren. Overigens als je een erg oude 40GB schijf gebruikt voor het OS, dan heb je zeker kans dat je daardoor de boel onnodig aan het vertragen bent!

Als het een erg oude schijf is, dan is die waarschijnlijk ide. (PATA)
Ik verwacht dat ssd schijven alleen SATA zijn.
Controleer dat voordat je wat gaat kopen voor deze laptop.

Ik heb zelfs nog een ZIF aansluiting (net als oude macbooks..) Zelfs daar waren nog redelijk betaalbare SSD's voor te koop als je effe zoekt (oa via Amazone.de)

Bedankt voor de reacties!

Ik heb even wat gezocht op basis van het merk en type HD en dit is volgens mij wel een SATA (hoewel ik meen dat ik er ook nog een IDE in had zitten). Als ik hem er straks uit ga halen (want dat ga ik ZEKER doen) kom ik er in ieder geval achter.

En ja, ik gebruik een losse (waarschijnlijk vrij oude) schijf voor het OS. 40GB leek me wel een mooie omvang voor het OS. Stom dat ik alleen daar naar gekeken heb.

Ik ga binnenkort eens even eerst die SSD uit de laptop in mijn mediacenter systeem zetten en Windows, de tuners en de hele meuk opnieuw installeren. Ik verwacht dat de SSD daar blijft zitten :)

Edit: Op goed advies van Azerty een Crucial M500 besteld. Niet zozeer gefocusd op lees/schrijfsnelheden, maar ook op IOPS. Goed verhaal en duidelijk! Ik laat zo snel mogelijk weten of het het gewenste effect heeft gehad!

Laatst bewerkt:
2 systeem het zelfde aleen ssd en hdd ik ben de fout in gegaan met geen ssd er in te zetten

mijn pc start op in 1:47 min
mijn neeft 12 sec

alleen verschil in ik :16 gb ram /hij :8 gb ram
ik :gtx770 hij :gtx780

mvg arjan

Ik heb een weekje of wat geleden de SSD geïnstalleerd en Windows er opnieuw op gezet. Wat een verschil! Die machine is ineens stukken sneller en kan weer jaren mee! Ineens voldoet de machine als volwaardige woonkamer en familie pc.
Ik heb nog wel andere vragen, maar daar open ik wel een nieuw topic voor.

Bedankt voor alle antwoorden en suggesties.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan