G4L gebruik ik alleen om een directe kloon disk-disk te maken....
Dan kloon je ook de UUID mee.... en das super handig als je een spare boot disk wil hebben.
Die wordt in het system/bios exact herkent alsof het de eerdere disk was als je dezelfde type schijf neemt (alleen het serial number kun je niet daarmee veranderen, die zit in het SMART deel vd disk).
Imagen kan wel met G4L maar heb het nog nooit gedaan. Mijjn oude Windows Ghost 11.2 bleek niet compatible met ext3 van mijn te klonen bootdisk.
Waarom? Had verwacht omdat het op sektor niveau gaat dat het niet oit zou maken, maar bij een kloontest bleek de bootdisk niet te werken. Ook had ik 5j geleden problemen met Clonezilla... dus kwam ik bij G4L terecht en die werkte wel, de kloon disk bootte netjes.
In al deze gevallen kwam er geen image bij kijken.
Je hebt uiteraard het recht om een andere mening te hebben, wie ben ik om daar over te gaan... maar dit is mijn verhaal.
En ik heb, zoals eerder geschreven dus ook naar disks gekloond waar wat anders op stond, dat was bij het stuk gaan van een bootdisk, toen wilde ik een andere zelfde type disk vrijmaken (dat gecopyed naar ander type disk) en heb toen de reserve boot disk naar deze disk (waar de data nog opstonden) gekloond.
De reserve disk kon vervolgens blijven zitten waar ie zat, maar had zijn dienst gedaan.... en de disk die gekloond werd, werd de nieuwe boot disk....
Tja... hoeveel disks hebben wel wel niet...

Er zitten nu minimaal 5 disks in elke server (4x2TB + 1x 3TB). Heb 6 SATA poorten ....en de nodige USB... poorten waarvoor ik kleine USB-to-SATA converters heb.... dus fysiek kan ik ca 10 disks in de server kwijt.... We zitten nu > 10 TB aan documentatie data.
Reken maar dat je dan wel graag weet hoe je moet klonen en backuppen.... om geen data kwijt te raken.
De 2e server staat uiteraard dus niet in mijn huis....
en: ben het met femke98 eens. Met een image krijg je hetzelfde resultaat, voor de server is dat niet handig, immers ik kloon de boot disk direct naar de reserve boot disk, waarom zou ik eerst een image make. Wij willen binnen een paar minuten weer in de lucht zijn. PC uit stekkers omzetten en weer booten... klaar.
Voor windows gebruik ik wel een image, omdat die bootdisk klein is en ik dan de image makkelijk op een grotere schijf kan backuppen..... Maar G4L kan zo'n disk wel klonen, heb het wel eens geprobeerd, maar dit werkt hier handiger.