SSD niet herkend

Status
Niet open voor verdere reacties.

egkok

Verenigingslid
Lid geworden
25 mrt 2001
Besturingssysteem
Win 11
Ik probeer HD 1 T te clonen naar samsung 1 T ssd. Conform regels aangesloten en programma gedownload onestop install maar computer herkent ssd niet. Staat wel bij app berheer. Wat te doen ?? Leek allemaal zo makkelijk en handig.

Kijk eens bij de moederbord-fabrikant of er een nieuwere BIOS is met verbeteringen voor SSD ondersteuning...

Bios ziet hem wrl

Heb Samsung Data Migration tot nu toe meermaals zonder problemen gebruikt ( SSD => SSD / HDD => SSD ) onder Win 7 en Win 10 op een Intel Skylake systeem dus ik heb even geen idee wat het probleem zou kunnen zijn.

Staat in apparaatbeheer en in de bios, dan wordt hij wel gezien door de computer.

Ziet die Samsung migratietool hem miss. niet?

Heb je er wel een schijfletter aan toegewezen?

En anders maak je met GParted of intern windows programma even een kleine partitie aan. Dit wordt trouwens aanbevolen op SSD's.
Maak dan gelijk een loze ruimte, lees hieronder waarom.

Een SSD is tamelijk gevoelig voor slijtage door schrijfacties. Dat geldt vooral voor de oudste generaties SSD's, maar in mindere mate ook nog voor de nieuwere generaties.
Bovendien zijn de alleroudste generaties SSD's heel langzaam met schrijfacties (leesacties zijn daarentegen wel snel).
In redelijkheid, een moderne SSD kan heus wel wat hebben aan schrijfacties.

Over-provisioning (met of zonder streepje) is een techniek die gebruikt wordt om de prestaties en levensduur van een SSD te verbeteren. Het voert te ver om dit hier uit te leggen, maar het komt erop neer dat een deel van de SSD niet wordt geformatteerd en dus ongebruikte "loze ruimte" (unallocated space) blijft.

Vroeger ging men er algemeen van uit, dat je er als gebruiker verstandig aan doet om ongeveer 28 procent van de opslagcapaciteit van de SSD, ongeformatteerd te laten. Dat is natuurlijk een hele hap uit de capaciteit, waar niemand blij van wordt...

Bij de nieuwere generaties SSD's zijn de techniek en de firmware echter dusdanig verbeterd, dat zulke enorme verliezen aan opslagcapaciteit niet meer nodig zijn. Moderne SSD's hebben meestal een ingebouwde "loze schijfruimte" voor over-provisioning, waar de gebruiker niet bij kan.

Maar om aan de veilige kant te blijven, is circa zeven procent voldoende om te reserveren voor loze ruimte. Met een maximum van 10 GB, want meer is sowieso niet nodig. Reden: commerciële druk kan ertoe leiden, dat fabrikanten de neiging hebben om te zuinig te zijn met de ingebouwde hoeveelheid "nutteloze" ruimte voor over-provisioning....

Zeven procent met een maximum van 10 GB is geen groot verlies aan opslagcapaciteit. En op de zeer lange termijn pakt dat gunstig uit voor het beperken van de slijtage. Bovendien heeft het op korte termijn als voordeel, dat uw SSD bij erg volle partities minder vertraagt.

Laatst bewerkt:
Bij klonen moet je juist geen partities aanmaken en die dingen gaan een paar honderd jaar mee tegenwoordig dus slijtage is onzin en trim verdeeld de belasting op de cellen.

Staat wel bij app berheer. .
Als dat zo is... zou ik hem formatteren en een letter geven. Want dan kan de kloon software hem zeker vinden.

De kloonsoftware weet exact verder hoe die daar mee om moet gaan, vaak wordt de schijf automatisch kort ontkoppeld en vervolgens wordt de bron schijf er heen gekloond. Het maakt dan niet meer uit wat er op stond... klonen gebeurt toch op sector niveau.
Als de niuwe schijf (iets) groter is krijg je vaak de vraag of de extra ruimt verdeeld moet worden over wat je gaat klonen. Dus bij 1 partitie wordt die iets groter, bij 2 partities wordt het verdeeld. Je kunt ook zeggen, niet veranderen en dan heb je een stukje unlocated...

Tis wat, bij klonen dient de schijf maagdelijk leeg te zijn, weer iemand die adviseert om de schijf in te delen......

Denk dat ik toch wel ca 10x al naar een schijf gekloond heb waar wat op stond...
Ghost 11.2 en ook g4L (Ghost for Linux) doen daar niet moeilijk over..
Dus ik begrijp deze opmerking niet./ Deelt iig niet mijn ervaring......

Laatst bewerkt:
Als dat zo is... zou ik hem formatteren en een letter geven. Want dan kan de kloon software hem zeker vinden.
Hè hè....dat zeg ik dus ook!

Ga echt met Andre home mee in dit verhaal. Zonder letter en zonder partitie (format) wordt dat ding niet herkend.
En ik geloof dat Andre het over een kloon heeft en niet over een back-up Lange Pier.

Laatst bewerkt:
Klonen doe je naar een lege schijf en niet naar een geformatteerde, dat wil niet eens.
Hoe eigenwijs kan men zijn.....

https://sourceforge.net/projects/g4l/
Description
G4L is a hard disk and partition imaging and cloning tool
Ik gebruik hem pas 5 jaar zo om te klonen..... :o

Elke keer klonen als je een incremental backup wilt maken lijkt me nogal een overkill....om daar een kloon programma voor te gebruiken, daar zijn andere tools voor.

Laatst bewerkt:
Om een exacte kopie van een partitie of harde schijf te krijgen, kun je zowel een 'image' als een 'kloon' gebruiken. Een image is één bestand waarin de hele kopie wordt opgeslagen (vooral handig als back-up). Bij een kloon wordt niets in een apart bestand weggeschreven, maar maak je de meest letterlijke kopie van alle bits en bytes op een partitie of schijf die je kunt bedenken: ideaal om een kant-en-klare back-upschijf te maken die je direct kunt inzetten, of om een systeem snel over te zetten naar een grotere schijf of een SSD.

bron: http://computertotaal.nl/pc/zo-kloon-je-een-harde-schijf-63952

Laatst bewerkt:
G4L gebruik ik alleen om een directe kloon disk-disk te maken....
Dan kloon je ook de UUID mee.... en das super handig als je een spare boot disk wil hebben.
Die wordt in het system/bios exact herkent alsof het de eerdere disk was als je dezelfde type schijf neemt (alleen het serial number kun je niet daarmee veranderen, die zit in het SMART deel vd disk).

Imagen kan wel met G4L maar heb het nog nooit gedaan. Mijjn oude Windows Ghost 11.2 bleek niet compatible met ext3 van mijn te klonen bootdisk.
Waarom? Had verwacht omdat het op sektor niveau gaat dat het niet oit zou maken, maar bij een kloontest bleek de bootdisk niet te werken. Ook had ik 5j geleden problemen met Clonezilla... dus kwam ik bij G4L terecht en die werkte wel, de kloon disk bootte netjes.
In al deze gevallen kwam er geen image bij kijken.

Je hebt uiteraard het recht om een andere mening te hebben, wie ben ik om daar over te gaan... maar dit is mijn verhaal.
En ik heb, zoals eerder geschreven dus ook naar disks gekloond waar wat anders op stond, dat was bij het stuk gaan van een bootdisk, toen wilde ik een andere zelfde type disk vrijmaken (dat gecopyed naar ander type disk) en heb toen de reserve boot disk naar deze disk (waar de data nog opstonden) gekloond.

De reserve disk kon vervolgens blijven zitten waar ie zat, maar had zijn dienst gedaan.... en de disk die gekloond werd, werd de nieuwe boot disk....

Tja... hoeveel disks hebben wel wel niet... ;) Er zitten nu minimaal 5 disks in elke server (4x2TB + 1x 3TB). Heb 6 SATA poorten ....en de nodige USB... poorten waarvoor ik kleine USB-to-SATA converters heb.... dus fysiek kan ik ca 10 disks in de server kwijt.... We zitten nu > 10 TB aan documentatie data.
Reken maar dat je dan wel graag weet hoe je moet klonen en backuppen.... om geen data kwijt te raken.
De 2e server staat uiteraard dus niet in mijn huis....

en: ben het met femke98 eens. Met een image krijg je hetzelfde resultaat, voor de server is dat niet handig, immers ik kloon de boot disk direct naar de reserve boot disk, waarom zou ik eerst een image make. Wij willen binnen een paar minuten weer in de lucht zijn. PC uit stekkers omzetten en weer booten... klaar.

Voor windows gebruik ik wel een image, omdat die bootdisk klein is en ik dan de image makkelijk op een grotere schijf kan backuppen..... Maar G4L kan zo'n disk wel klonen, heb het wel eens geprobeerd, maar dit werkt hier handiger.

Laatst bewerkt:
De vraag die ik mijzelf afvraoeg is:

Wat bedoeld de TS?

Stel, hij heeft het over een kloon, dan zou dat betekenen dat hij de 1 TB SSD gaat gebruiken als zijnde de hoofd HDD. Dat zou hij eigenlijk sowieso moeten doen, anders heb je geen voordeel aan je SSD.
Een SSD gebruik je niet (is mijn persoonlijke mening) voor een back-up van je normale HDD, dat zou echt zonde zijn.

Dus, bedoeld de TS echt klonen? Of bedoeld hij dat hij een Image wilt maken? Of heeft hij het toch stiekem over een back-up van de hele HDD?

Als we dat nu eens zouden weten, komen we al een heel eind.

En ja, iedereen heeft zo zijn eigen mening gebaseerd op eigen ervaringen. Gelukkig wel zeg.
Ik blijf erbij dat de TS een letter aan zijn SSD moet geven en het liefst een kleine partitie moet aanmaken.

Edit:
TS zei:
Conform regels aangesloten en programma gedownload onestop install maar computer herkent ssd niet. Staat wel bij app berheer. Wat te doen ?? Leek allemaal zo makkelijk en handig.
Wat is eigenlijk conform de regels aangesloten? En hij staat bij app beheer zonder letter? Of met letter?

Ik denk dat we toch een stukje info missen hier.

Laatst bewerkt:
De TS bedoelt dus gewoon klonen,
zo te zien dus echt ingewikkelder dan het wordt voorgesteld. Ik koop een Samsung 1 T ssd. En wil een HD van 1 T klonen. Volgens Samsung via een app plus idiot-proof bijlage met acht afbeeldingen een fluitje van een cent. De ssd wordt niet herkend, inmiddels opgelost in schijfbeheer. Nu wordt ssd wel herkend maar er wordt niks gekloond. Niet met prog. Van Samsung, noch met True Image noch met andere progs die ik heb gegoogeld. Samsung Magician is in het geheel niet magic. Ik doe iets verkeerd alhoewel dit eigenlijk niet zou mogen kunnen volgens de aanwijzingen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan