SSD niet herkend

Status
Niet open voor verdere reacties.
Moest in Bios IDE nog veranderen, de schijven herkennen elkaar, de software ook. Is aan het klonen nu. Wat ik ook bedoelde te zeggen is dat als je de software volgt dan lukt het waarschijnlijk niemand. Terwijl voorgesteld wordt dat het vrijwel vanzelf gaat. Er moet veel meer gedaan worden om het klonen te doen dan via de software alleen. Ik houd je op de hoogte of het is gelukt gr Elbert

K, heb er nooit problemen of moeilijkheden mee gehad, heb de tool van Samsung gebruikt maar tegenwoordig die van Minitool.
Die site geeft het mooi aan hoe te doen met de Samsung migratie software.

Nieuwe schijf erin hangen, pc starten, tool openen en klonen, meer is niet nodig.
En dan de nieuwe als bootschijf installeren, ook in de bios/UEFI en aan de eerste sata poort hangen.

De ssd wordt niet herkend, inmiddels opgelost in schijfbeheer.
Wat en hoe heb je dat gedaan?

En nogmaals de vraag: waar ga je die kloon voor gebruiken? Wordt die SSD je echte werkende schijf zodat je de HDD die er nu in zit en waarvan je een kloon wilt maken, kan vervangen?

Dan zou ik zeggen: kies toch voor een schone installatie op die SSD.
Formatteer daarna die HDD en gegruik die als back-up.

Want ook al denk je dat er in je Windows installatie die je wilt klonen, geen foutjes zitten......vaak zitten die er wel zonder dat je daar (al) last van hebt.
Je weet toch dat als je iets kloont dat ook de foutjes meekomen.

Lees deze topic https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1661883
Daar staat het volgende in:
Wat je moet doen is 2 partities ter grootte van de partities van je hd aanmaken en vervolgens met kloonsoftware deze partities klonen.
Achteraf wellicht een Windows repair uitvoeren vanaf de Windows CD/USB.

Dus ook deze mensen zeggen dat je een partitie aan moet maken. ;) En sommige zeggen een verse installatie.

Lees ook: http://www.howtogeek.com/97242/how-to-migrate-windows-7-to-a-solid-state-drive/

Laatst bewerkt:
Als je de oude disk naar de SSD kloont moet je zorgen dat je wel de uitlijningsopties aan hebt staan ("align) ". Bij parition wizard staat die optie als je via de wizard staat duidelijk aangegeven....
Ik vermoed zoals een paar van ons al een tijd geleden aangegeven hebben.... letter toekennen.. en wellicht nog een partitie aangemaakt...

BTW: ik had laatst nog een SSD die niet door een laptop herkend werd in het bios..even in een andere laptop gezet die hem wel herkende... en toen weer terug... werd mooi herkend... Geen idee waarom, maar het werkte wel... en de laptop draait nu met een kloon..... die vanaf een normale HD gemaakt is naar de ingedeeld SSD....

K, heb er nooit problemen of moeilijkheden mee gehad, heb de tool van Samsung gebruikt maar tegenwoordig die van Minitool.
Die site geeft het mooi aan hoe te doen met de Samsung migratie software.

Nieuwe schijf erin hangen, pc starten, tool openen en klonen, meer is niet nodig.
En dan de nieuwe als bootschijf installeren, ook in de bios/UEFI en aan de eerste sata poort hangen.

Tot nu toe niet anders gedaan maar geen enkel resultaat. Met de Samsung app. niet. Minitool niet en True image niet. Dat bestaat al 25 jaar en het gaat nog niet goed. Moet toch iets op computer zijn. Ik kloon niet vaak maar met Samsung ssd op mijn privé computer ook problemen gehad. Op deze praktijkcomputer doe ik het een beetje in mijn broek. Maar ga nu toch een schone installatie doen want ik zit nu al een week te hannesen, met drie progs en het gaat echt niet. Men zij gewaarschuwd.

Een kans nog... heb je ook van usb of cd geboot om dat uit te voeren?
Neen, dan dus nog 1 kans...:
http://www.hiren.info/pages/bootcd
En daarvan de Partition Wizard gebruikt?
Voordeel.. zowel de oude als de nieuwe schijf "hangen" aan het systeem zonder dat een ervan de actuele bootdisk is.
Normaal zou Partition Wizard daar mee om moeten kunnen gaan, maar misschien is er iets in (bios) jouw systeem waardoor het niet werkt.

Ik meen dat de Partition Wizard de V7 versie is. Kan zijn dat je het klonen even nog van de oude disk op moet starten met de SSD ook aangesloten en nog even de "align" optie uit moet voeren, die zat geloof ik nog niet in V7 (zo heb ik het ook ooit een keer gedaan en dat werkt iig).

Laatst bewerkt:
Komt wel eens voor dat de combinatie met het moederbord cq bios niet lekker zit, of de sata kabel die problemen geeft.

Leuk allemaal, maar antwoord op mijn vragen krijg ik niet. Zoals deze:
Schijfbeheer ziet hem dus wel, dus je kan er een letter aan toewijzen. Heb je dat wel gedaan?

En heb je dit gedaan?
Wat je moet doen is een partities ter grootte van de partities van je hd aanmaken en vervolgens met kloonsoftware deze partities klonen.
Dus heb je een partitie aangemaakt? Dat kan met GParted (of de tip van ANdre@home)

En anders inderdaad een verse installatie,dat lijkt mij dan wel het beste.

Wordt de SSD wel herkent als je hem aansluit op de HDD poort? Dus even de HDD eruit halen en alleen die SSD erin zetten?

Laatst bewerkt:
Heb nu zo'n 15 harde schijven naar maagdelijke lege SSD's gekloont en eentje die al gebruikt was, dus met partities, die werden allemaal verwijderd, wat logisch is als je een kloon van een schijf maakt, wordt ook aangeven dat die leeg dient te zijn.
Ook bij klonen van alleen partities wordt die eerst verwijderd, een unallocated space wil de tool hebben.

Kloon zelf eens want als ik het zo lees is dat nog niet gebeurd.

Kloon zelf eens want als ik het zo lees is dat nog niet gebeurd.
En dat leid je uit...?

Ik maar ook Andre hebben genoeg tips en trucs gegeven. Als de ts daar verder niets mee doet is dat verder niet mijn probleem, wel de zijne.
Ik steek mijn energie in het opzoeken van linken naar waar ook tips en trucs staan.
Ik ben niet gek hè, ik ben ook niet onwetend hoor, wat computers aangaat.

Ik ben zelf al 10 jaar lang in de gelukkige staat dat ik nooit hoef te klonen. Als ik al een nieuwe pc zou kopen dan haal ik de SSD of HDD uit de oude en zet deze gewoon weer in de nieuwe pc.
Zo simpel kan het zijn, maar ja.....dat is Linux.

Vroeger in Windows tijd wel gekloond, maar ik ben meer van de verse installaties. Dan begin je lekker fris en fruitig op een nieuwe pc. Veel beter en fijner werken.

Zo ik kan nu wel zeggen dat ik alles over klonen met software weet. Een expert geworden zal ik maar zeggen. Conclusie: Columnisten die mij denken uit te leggen hoe je moet klonen en dan beschrijven hoe dat gaat hebben zeker te weten hun advies nooit aan de praktijk getoetst. Even afgezien van het feit dat ze vergeten te melden dat er meer moet gebeuren dan de vier regels waarin het klonen wordt beschreven, vrijwel altijd aan elkaar identiek, om te denken dat het dan goed gaat. Mensen die beweren nooit problemen te hebben vormen de uitzondering op de regel denk ik dan maar, maar brengen me er steeds weer toe om het toch weer te proberen. Echt, dames en heren vergeet het. Google er maar oplos, teveel ellende door mislukking om op te noemen. Softwarematig klonen, probeer maar, tenzij u suïcidale aanleg hebt.

Dan kom ik nu bij Femke. Lieve Femke, onbeschoft dat ik tot nu toe niet heb gereageerd op je suggesties, maar neem van me aan dat ik alles heb gedaan en geprobeerd wat je hebt aan bevolen of wat je je heb afgevraagd. Daardoor is mijn conclusie ook: Doe wat Femke aanbeveelt. Maak een schone installatie. Gebruik de niet te klonen HD daarna als tweede schijf en haal daar de info vandaan. Kopieer wat je op je SSD wilt hebben als c-info en wordt weer gelukkig. En lange Pier wordt Lange Pionier. Dat waren nog eens tijden! Zou ik nou gewoon een domme jongen zijn, of niet ervaren ( sinds de commodore), dan zou verder stilzwijgen mij sieren, maar ik heb zeer veel ervaring, mogelijk misschien minder verstand van dit mooie wereldje van verwondering, bewonderring en eindeloze ergernis, dus denk ik te mogen zeggen. Softwarematig klonen, als uw leven uw lief is, begin er niet aan en luister naar Femke, de rots in de branding. Hmmm dat moest ik ff kwijt. (Mag gewist worden) :)

Ben het met jou en Femke eens... schoon is in principe het beste...
Maar als jouw vraag is om met jouw kloonproblemen te helpen.... dan doen we dat.
Stel we hadden meteen gezegd, moet je niet doen ga schoon installeren....
Wat je dan hier vaak als reactie ziet, hoeft NIET dus jouw reactie te zijn:...
"ik kom hier met een probleem op het helpmij forum, zo heet het toch.... bijna verontwaardigd geschreven.. en nu wordt mijn vraag afgescheept met ..... doe maar een schone installatie..."
Frequente helpers zullen dit beeld wel een beetje herkennen... men voelt zich met de vraag niet serieus genomen... door zo een antwoord, zelfs met uitleg te geven....

Ik blijf dus wel op het strand... Femke neemt de honneurs waar in de branding... ;)

Succes verder....!

Maar als jouw vraag is om met jouw kloonproblemen te helpen.... dan doen we dat.
Precies!
Maar als het allemaal niet helpt of lukt, dan komen we met andere opties. Da's logisch (zou Johan gezegd hebben ;) )

En dan ben ik realistisch genoeg om aan te geven dat je beter....zus of zo kan doen.

Vragensteller voelen zich misschien niet altijd serieus genomen.
Wij als helpers voelen ons (althans ik) ook niet altijd serieus genomen omdat er vaak geen enkele terugkoppeling komt van onze (mijn) hulp en energie. Dat is vaker geopperd.

Wat egkok (toch niet de beroemde Erik Kok uit Hilversum?) schrijft is duidelijk overdreven, moest er smakelijk om lachen maar het had uiteraard niet zo gehoeven ;)

Net nog een schijf gekloond voor iemand, een slecht werkende HDD naar een nieuwere HDD, dus geen SSD met Minitool/Partition Wizard.

Erbij gehangen, partities gewist, source schijf aangegeven, doel schijf aangegeven en dat het de bootschijf gaat worden, apply gebruikt, PC start opnieuw op, gaat naar de kloonafdeling, kwartiertje wachten, schijf omgewisseld en start met de nieuwere schijf op.

Heb 1 x meegemaakt dat de bootsector was vern.... maar gerepareed met BCDedit en het werkte weer.

Wat die "Lange Pionier" moet beteken ontgaat mij.....

Ja weet je, het is natuurlijk nooit een garantie dat wanneer iets bij jou wel gaat of werkt, dat het bij een ander ook zo is.
Niet iedereen is even gehaaid, of heeft snel iets door of heeft het geduld of what ever; laten we het daar maar op houden.

Je hoeft ook niet constant te herhalen dat het bij jou wel altijd goed gaat; nogmaals, een ander is jij niet en andersom.

Ik denk dat ik ook maar naar het strand ga.....

Laatst bewerkt:
Naar aanleiding van mijn laatste reactie; ik heb voordat ik hier de vraag stelde alles geprobeerd en moest tot de conclusie komen dat ik hulp nodig had via Helpmij. Alle suggesties hier gedaan had ik al geprobeerd maar gezien de overtuiging die uitging van de antwoorden nogmaals geprobeerd en nogmaals omdat ik me niet kon voorstellen dat het niet kon. Dus geen van de antwoorden is veronachtzaamd. Femke heb ik zolang laten wachten op mijn reactie, waarvoor nogmaals excuus omdat ik gewoonweg een schijf wilde klonen lege-artis, zoals het op de gebruiksaanwijzingen stond. Ik meen me te herinneren dat toen True Image nog door Symantec werd verkocht alles perfect verliep dus waarom dan nu niet meer. Lange Pier, Lange Pionier als woordspeling leek mij wel leuk gezien de hoeveelheid klonen die je hebt gemaakt met software die m.i. niet werkt, maar waarschijnlijk door jouw succes toch wel weer gebruikt gaat worden, En Femke, laat je niet verleiden tot kribbigheden en/of ruzietjes, zoals je zo vaak tegenkomt op de fora, en nu al zeker niet omdat je gewoon gelijk hebt gehad, meteen al, zou me veel moeite hebben bespaard, ik had meteen naar je moeten luisteren en meteen moeten reageren, pfffffffffff soooosorry. Blijf erbij dat de vier meest voor de hand liggende software progs volstrekt waardeloos zijn, ook al heeft Lange Pier er geen moeite mee, laat de rest van de wereld ze in hemelsnaam niet gebruiken want er is al ellende genoeg. Ik ga Win 10 pro op Samsung 1T installeren, maar er hoeft niet veel te gebeuren of ik vermorzel die SSD. Dat weer wel.

I had a dream!!

Dromen zijn bedrog? I had a Dream! Ik droomde dat een kloon maken 10 jaar geleden nog geen enkel probleem was zodat dat tien jaar later, laten we zeggen hier en nu, ook nog moest kunnen en beter en makkelijker. Dus ik dacht, Femke ligt toch op het strand, laat ik het voor de allerlaatste keer nog eens proberen, met wat toevoegingen. Ten eerste win 7 geüpgraded naar Win 10 pro, net een dag te laat voor gratis, maar voor 38 € licentie en download ook prettig geregeld!! Daarna nog eens de SSD Samsung geformatteerd. En klonen maar. Software van Samsung deed het nu ook niet, maar i.v.m. Win 10??, maar True Image begon zowaar als of er niks aan de hand was geweest zo maar te klonen. M.a.w. ik heb mijn HD gekloond naar SSD en deze werkt uitstekend. Hoe kan ik nu terugkrabbelen?? En Femke? Nu heb ik toch gekloond. Alhoewel een schone install toch ook wel lekker fris aanvoelt. Probleem opgelost! Hoe weet ik nog steeds niet maar wel gelukt. Allemaal bedankt

Gefeliciteerd :thumb: , maar jammer van die € 38 getuige dit artikel....Overigens heb ik hetzelfde gedaan met licenties voor Win7 Pro en Win 10 Pro voor een nieuw systeem...beide voor € 35 \ stuk. :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan