SSD schijf wordt niet automatisch gevonden (dus geen opstart)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Chopra

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
21 okt 2003
Typisch. Sinds 2 dagen wordt mijn SSD schijf waarop OS W8 staat niet meer gevonden.
Staat ook niet in BIOS in opstartrij vermeld. Wél in Bootkeuze (F11/Asrock) en daar kan ik hem op de - ik meen - 5e plaats zien staan en selecteren, waardoor alsnog boot volgt.

Op dit moment slaag ik er niet in om in het (uitgebreide) BIOS de keuze aan te geven omdat hij niet in die rij vermeld wordt.
Ik zie hem weer wél in het uitgebreide overzicht onder HDDnogwat - op diezelfde pagina een stukje naar beneden (weet even niet wat er exact staat). Daar worden 3 schijven vermeld, waarbij de SSD op de 3e plaats van 3 staat.
Weer niet te wijzigen, voorzover ik kan ontdekken.

Heeft iemand hier een oplossing voor misschien?

In de BIOS kan aangegeven worden welke HD/SSD de boot-device is.
Wat wel te denken geeft is dat dit "zo maar" in de BIOS kennelijk veranderd is. Dat gaat niet zo mar uit zich zelf.

Wat ik als oorzaak kan bedenken is dat op een bepaald moment de boot-ssd niet meer aangesloten zat op het moederbord en daarna weer wel.
Dat kan als de stroomkabel of de datakabel van de ssd niet stevig genoeg ingeplugd zit, hetzij aan de moederbordkant, hetzij aan de ssd-kant.
Advies: loop ze even na en druk ze goed aan. Er zijn data-sata-stekkers met vergrendeling die dus niet zo maar los kunnen trillen. Die zijn aan te raden.

Iets dergelijks is mij ook eens overkomen. Heb best wel lang naar DE oplossing lopen zoeken..
Ik had 2 hot swappable bays met harddisks; in de bovenste de ssd met het WinOS7 en in de andere meestal een data schijf. Ik had een andere harddisk waar ik Linux op had gezet. De bedoeling was ipv dual boot - wat ik zelf niet altijd lekker vind werken - om de windows ssd te gebruiken als startdisk, of die er uit en in het zelfde slot de linux disk als startdisk. Werkte wel ok, met linux. Maar als ik de windows disk terug zette had ik dus dit gekke probleem. Ik denk dat het niet altijd aan de kabels ligt (bij mij denk ik niet al sluit ik niets uit). Ik moest ook het bios in om windows uiteindelijk aan de praat te krijgen.
Zo was het probleem ontstaan.
Mijn "oplossing" was om de ssd vast in te bouwen en (uiteraard) met een ander kabeltje aan te sluiten (want intern).
Daarna werkte alles weer als vanouds. Alleen geen swappable disks meer, maar daarvoor staat nu een mini naast de windows pc. :-)

Laatst bewerkt:
Misschien helpt de bios reset naar de defaults?
Batterij vh moederbord is nog OK?

In de BIOS kan aangegeven worden welke HD/SSD de boot-device is.
Wat wel te denken geeft is dat dit "zo maar" in de BIOS kennelijk veranderd is. Dat gaat niet zo mar uit zich zelf.

Wat ik als oorzaak kan bedenken is dat op een bepaald moment de boot-ssd niet meer aangesloten zat op het moederbord en daarna weer wel.
Dat kan als de stroomkabel of de datakabel van de ssd niet stevig genoeg ingeplugd zit, hetzij aan de moederbordkant, hetzij aan de ssd-kant.
Advies: loop ze even na en druk ze goed aan. Er zijn data-sata-stekkers met vergrendeling die dus niet zo maar los kunnen trillen. Die zijn aan te raden.

Gecheckt en alles zit goed vast. Blijft wel vreemd dat ik dit niet kan wijzigen in het BIOS.

Iets dergelijks is mij ook eens overkomen. Heb best wel lang naar DE oplossing lopen zoeken..
Ik had 2 hot swappable bays met harddisks; in de bovenste de ssd met het WinOS7 en in de andere meestal een data schijf. Ik had een andere harddisk waar ik Linux op had gezet. De bedoeling was ipv dual boot - wat ik zelf niet altijd lekker vind werken - om de windows ssd te gebruiken als startdisk, of die er uit en in het zelfde slot de linux disk als startdisk. Werkte wel ok, met linux. Maar als ik de windows disk terug zette had ik dus dit gekke probleem. Ik denk dat het niet altijd aan de kabels ligt (bij mij denk ik niet al sluit ik niets uit). Ik moest ook het bios in om windows uiteindelijk aan de praat te krijgen.
Zo was het probleem ontstaan.
Mijn "oplossing" was om de ssd vast in te bouwen en (uiteraard) met een ander kabeltje aan te sluiten (want intern).
Daarna werkte alles weer als vanouds. Alleen geen swappable disks meer, maar daarvoor staat nu een mini naast de windows pc. :-)

De schijf is ook heel netjes ingebouwd, hangt dus niet aan een kabeltje o.i.d. Steeds als intern gebruikt.

Misschien helpt de bios reset naar de defaults?
Batterij vh moederbord is nog OK?

Zal zo nog even kijken. Het systeem is pas een maand in gebruik, maar idd een batterijtje kan dan toch ook altijd nog leeg zijn.
ik begrijp werkelijk niet dat ik de schijf wél in het compacte bootoverzicht zie en niet in het gewone, uitgebreide BIOSoverzicht.
Zal de reset proberen.

Nu dan toch gelukt om de prioriteit van 3 naar 1 te zetten onder 'Harddrive BBS priorities'.
Compie start weer netjes op.

Dank weer voor het meedenken en suggesties!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan