SSD (solid-state drive) installeren

Status
Niet open voor verdere reacties.
hoe weet ik welke sata ik heb?
Kijk eens in CPU-Z onder tab Mainboard

''SATA-600 is backwards compatible with SATA-150 and SATA-300. It's merely the transfer speed. The connectors are all the same but the machine will be able to reduce the speed to the maximum your storage controller (storage chip on your laptops main board) can handle."

Mogelijk komt deze update nog van pas : Bios Update voor MS 7707 moederbord

Versie: 1.0F
Systeem: Win 7 64bit
Releasedatum: 07.04.2011

http://www.medion.com/nl/service/_lightbox/treiber_details.php?did=9744

Laatst bewerkt:
is dit echt veilig
want heb vrienden die dat hebben gedaan en dan moesten ze hun pc opsturen voor reparatie

Maar dit is geen prutsen.
Medion zegt : "Het uitvoeren van deze update vergroot de algehele systeem stabiliteit."
Ze zullen de update niet voor niets uitgeven.
Wanneer je de instructies volgt zal er weinig mis kunnen gaan.

It's up to you !

Een Medion MS-7707 mainboard heeft zowel SATA 3Gb/s als SATA 6Gb/s aan boord.

De oranje SATA connectors zijn voor SATA 3 Gb/s en de zwarte voor SATA 6Gb/s.
Zie ook mijn site: http://members.multiweb.nl/schaaijw/erazer-nl.html

Voor maximale stabiliteit gebruik ik de Microsoft AHCI SATA drivers i.p.v Intel RST.
Zelf gebruik ik de SSD als systeem bootschijf en een harddisk voor data / backup etc.

De laatste BIOS voor de MS-7707 (Windows 7 64bit) is inmiddels versie 1.0G
http://www.medion.com/nl/service/_lightbox/treiber_details.php?did=9744

als ik zie zijn alle zijn de 2 zwarte gebruikt voor de hdd van medion: 2 tb die werkt op 5400rpm en de 2de zwarte wordt gebruikt cd/drive gebruikt. en bij de oranje is er 1 gebruikt en die gaat naar de hot swap slot. het is misschien mogelijk om bv de zwarte die gebruikt wordt voor de hdd in een oranje te steken?

Zeker, dat heb ik ook zo gedaan. De gewone harddisk en de cd-dvd drive kunnen op de (oranje)
SATA 3Gb/s poorten dan kunnen de SSD en één hotswap slot op de zwarte SATA 6Gb/s poorten.

is dit makkelijk, want ik er eigenlijk niks van hoe ik het moet doen. en moet ik iets doen aan de bios. want om de halfjaar formateer ik mijn pc een keer.

Zeker, dat heb ik ook zo gedaan. De gewone harddisk en de cd-dvd drive kunnen op de (oranje)
SATA 3Gb/s poorten dan kunnen de SSD en één hotswap slot op de zwarte SATA 6Gb/s poorten.

heb ik dan ook geen verlies van snelheid als ik mijn hdd op de oranje zet. of maakt da ni uit omdat hem maar 5400rpm heeft

Laatst bewerkt door een moderator:
Het is eenvoudig zelf te doen, door het omwisselen van de kabels van zwarte en oranje SATA poorten
op het hoofdbord. Voor de snelheid maakt het niet uit, de harddisk kán die snelheden echt nooit halen!!! ;)
Zie ook de Atto bench test plaatje op mijn site (onderaan).

Zorg dat in de BIOS het boot (opstart) medium de juiste is (boot prioriteit) en de SATA in AHCI mode staat.

Laatst bewerkt:
ik heb hier 2 foto's genomen hoe nu mijn bios is ingesteld. maar ik weet niet welke ik moet aanpassen:

DSC02885.jpg

DSC02886.jpg

Ok, even de laptop opgestart omdat ik anders niet 'gemakkelijk'de bios op de pc in kan.
Als ik me goed kan herinneren zijn SATA port 3 en 4 de 3Gb/s poorten (oranje) en
SATA port 1 en 2 de 6Gb/s poorten (zwart) (de snelle).

In de BIOS, onder de 'Advanded TAB', de 'Advanced Chipset Setup' klikken.
Onder de regel 'SATA Mode' controleren of de SATA mode op AHCI staat als géén RAID
configuratie is gebruikt.

In de BIOS onder de 'Boot TAB', zie je de ingestelde opstartvolgorde.
Als er meer harddisks of SSD met harddisk zijn geplaatst, kan onderaan in dat scherm
de opstartvolgorde nader worden gespecificeerd onder 'Hard Disk Drive BBS Priorities'.

Laatst bewerkt:
ik moet eigenlijk maar 1 zwarte slot hebben. ik weet niet hoe ik mijn boot prioriteit configureren

OK, dat lijkt prima.
Je kunt pas de harddisk bootprioriteit kiezen als er ook wat te kiezen valt.

Dus, pas wanneer een 2-de harddisk of een SSD is bijgeplaatst, zal deze
dan ook zichtbaar zijn in de bios...

Zoals ik zei: 'Als er méér harddisks of SSD met harddisk zijn geplaatst, kan
onderaan in dat scherm de opstartvolgorde nader worden gespecificeerd
onder 'Hard Disk Drive BBS Priorities'. '

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan