SSD tbv Laptop veilig?

Status
Niet open voor verdere reacties.

arjan de knalle

Gebruiker
Lid geworden
8 mrt 2007
Hallo Helpmij lezers,
Ik heb een BTO notebook van een jaar oud met daarin een 200gb 16mb cache Shock-Proof HDD (Hitachi Travelstar). De laptop wordt 1x per week een hele avond (van 21.00 tot 04.00 gebruikt voor het draaien van muziek in een discotheek. Het moet daarom een betrouwbare laptop HD zijn zodat deze niet op een avond ermee kapt. De laptop wordt blootgesteld aan hevige trillingen van de bas-speakers die er staan. Afgelopen weekend ging er een licht computer kapot, waarschijnlijk HD crash, door trillingen. U begrijpt mijn angst dat dit ook bij mijn laptop gaat gebeuren
Mijn vraag nu is, zijn de SSD schijven ook trillings gevoelig?
Ook de keuze in SSD is me niet duidelijk. Op tweakers staat een OZC voor 249 met 155MB/s lees en 90MB/s schrijf. Is dit vergelijkbaar met wat ik nu heb? Ik heb al gekeken op Hitachi maar dat is me niet duidelijk.
Ik hoor graag een advies.

Een SSD is veel minder schok- en trillinggevoelig wegens het gebrek aan bewegende onderdelen.
.
De snelheden zijn op dit moment over het algemeen hetzelfde, maar dat kan later wel eens gaan veranderen. De prijs is wel een nadeel, SSD's zijn stukken duurder. Mocht dat echter geen probleem zijn is een SSD prima te overwegen.

Zoals dillondarko hierboven al zegt, een SSD is veel veiliger.
In de reguliere harde schijven draaien een aantal schijven (platters) op 5400, 7200 of 10000 rotaties per minuut rond, waarbij de schrijfkop en platters met een heel dun laagje lucht van elkaar gescheiden zijn. Een harde stoot kan dus voldoende zijn om hem te slopen.

Bij een SSD is dit echter wat anders: deze werken op basis van flash geheugen (zoals in een MP3 speler). In een SSD (solid state disk) zijn dus geen bewegende onderdelen te bekennen, en flash geheugen gaat in de toekomst waarschijnlijk ook nog een flinke snelheidswinst en prijsdaling doormaken.

Helaas zijn SSD's nu nog duur, maar wel goed geschikt voor jouw eisen.
Hoop alleen dat de rest van je laptop er ook goed mee overweg kan.

Hoop alleen dat de rest van je laptop er ook goed mee overweg kan.

Waar zie jij problemen in dan? Elke recente laptop is intern voorzien van S-ATA, en aangezien nu de consumenten SSD's dat ook zijn...

Verder is het hetzelfde wat ik al vertelde he :p

Ik bedoelde de constante trillingen van de speakers :p
Maar ik snap je reactie, heb het een beetje onduidelijk gezegd :p

Ssd

Ik heb voor wat prijzen gekeken en inderdaad - nog best prijzig voor de snellere toegangs/schrijf tijden. Een advies om bijvoorbeeld een halfjaar te wachten?

Als je het er voor over hebt kun je hem nu ook kopen.
Denk eerlijk gezegd niet dat we een spectaculaire prijsdaling door gaan maken in de komende maanden.

Voor de time being zou je ook kunnen denken aan een backup hd die je hetzelfde inricht als degene die in de laptop zit.

Die leg je dan op een plek waar de bas niet zo doortrilt (kantoor? kluis?)
zodra je een crash zou hebben is het laptop uit - schroefjes los - hd wisselen, laptop starten en je draait weer. (max 10 minuten werk) en dan eens in de zoveel tijd de schijf syncen kwa muziek (als je die op die schijf hebt staan natuurlijk)

In de meeste laptops is het 1 a 2 schroefjes los draaien om het klepje van de hd los te trekken

Ssd

een Backup HDD is zeker geen slechte optie. Ik heb al een flashdisk USB stick overwogen, allemaal bedankt voor jullie tips :thumb:

Hmm, daar zie ik dan ook het nut niet van in. Je laptop moet immers muziek draaien vanaf die stick, maar de laptop HD (met o.a. Windows) is nog steeds net zo kwetsbaar als anders (de trillingen waar jij je zorgen om maakt) lijkt me.

Laatst bewerkt:
Nee je begrijpt het verkeerd: hij kan een externe harde schijf kopen, zorgt dat de inhoud zo gelijk mogelijk blijft (regelmatig bijwerken dus), die externe harde schijf legt ie ergens in een kluis, kantoor of waar dan ook.
Zodra de harde schijf van z'n laptop het begeeft kan ie een nieuwe harde schijf kopen, die inbouwen en dan heeft ie alle inhoud van z'n vorige harde schijf nog op die externe staan.

Dan raad ik TS aan een wekelijkse (of om de dag, ligt eraan hoevaak je de laptop gebruikt) image te maken en die op de externe HD te zetten. Anders heb je er nog vrij weinig aan.

Beter voorkomen dan genezen, daarom lijkt me een SSD gewoon slimmer. Werkt je budget tegen, tja dan moet je voor de externe HD of een lekkere grote USB stick gaan.

Overigens vind ik het nooit verkeerd sowieso al backups te maken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan