SSD uitzoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb hier even 3 low budget SSD's naast elkaar gezet en vergeleken:

SSD: Crucial M500 120GB
Prijs: 82,50 euro
- Read speed: 500 MB/S - 62.000 IOPS
- Write speed: 130 MB/S - 35.000 IOPS

SSD: Samsung 840 120GB
Prijs: 79 euro
- Read speed: 530 MB/S - 86.000 IOPS
- Write speed: 130 MB/S - 32.000 IOPS

SSD: Kingston SSDNow V300 120GB
Prijs: 79 euro
- Read speed: 450 MB/S - 85.000 IOPS
- Write speed: 450 MB/S - 55.000 IOPS

Als ik hier naar kijk dan krijg ik een duidelijk beeld dat de Kingston SSDNow V300 gewoon het beste eruit komt bij deze drie! Ik snap niet waarom jullie deze zo afraden, kunnen jullie me hiervoor een reden geven?

De fabrikant specs vertellen hier niet alles dat heeft te maken met comprimeerbare en niet-comprimeerbare data.

Hierbij een rechtstreekse vergelijking: http://nl.hardware.info/vergelijkingstabel/499127/maniac2003/harddisksssds-ssd

Wat je ziet is dat de accesstime bij de Crucial en Samsung veel lager ligt. Kortom de schijf reageert sneller.
hardware.info
De AS SSD benchmark meet min of meer hetzelfde, met één belangrijk verschil: AS SSD maakt gebruik van oncomprimeerbare data, waar de testdata van Atto wel extreem goed comprimeerbaar is. SandForce gebaseerde SSD’s hebben zodoende geen voordeel van de ingebouwde compressietrucjes binnen AS SSD: de resultaten zijn zodoende 'worst case' voor deze SSD’s.
De Kingston is een stuk sneller wanneer de data comprimeerbaar is, bij niet-comprimeerbare data zijn de Crucial en Samsung meestal in het voordeel.

Individuele reviews:
Crucial - http://nl.hardware.info/tv/586/crucial-m500-ssd-video-review
Kingston - http://nl.hardware.info/reviews/390...-120gb-review-beste-budget-ssd-van-dit-moment

Maar goed ik vraag me werkelijk af of dit verschil in real-life naar voren komt. Mijn voorkeur, met deze 3, gaat uit naar de Crucial vanwege de eerdere ervaringen.
Samsung staat als betrouwbaar te boek. Maar over de huidige SandForce (Kingston) chips is zover ik weet ook niet echt klagen.
Al met al denk ik zelf dat je met geen van deze SSD's een slecht product koopt en is het meer een persoonlijke afweging. Hoe dan ook het snelheidsverschil is duidelijk merkbaar.

Bedankt voor de informatie! Ik heb nu een Kingston gekocht (mede doordat hij een bronzen award kreeg bij Hardware info en ik las er veel goede reviews over) en als hij niet bevalt stuur ik hem terug en koop ik een Samsung of Crucial. Dinsdag komt hij binnen en schroef ik hem in mijn laptop. Ik laat wel horen of hij bevalt of niet!

Alvast bedankt voor alle hulp!

Laatst bewerkt:
Prima, dan blijf ik nog even hangen en hoor ik graag jouw ervaring.

zo kunnen ook anderen een s weten wat te doen bij een nieuwe hd of ssd

groetjes uit mijn mixstudio,
PcE
(PS: waarom ik zei over de mixstudio is omdat dit de break was in de mix, ik maak wel een part 2:))

Bij SSD's maakt dat inderdaad wel een verschil maar het moet wel in het budget passen. Maar goed zelfs de 128GB is een hele verbetering t.o.v. je oude HDD. Je moet ergens een lijn trekken anders blijf je je budget oprekken.

**Tips voor een betrouwbare geldboom kweker zijn welkom** :P

De schijf komt vandaag binnen (heb 120GB besteld) en ik heb op mijn pc een sata 300 poort dus hogere snelheden als 300 mb/s zal ik niet gaan halen!

Het is nu 2 dagen geleden dat ik de SSD binnen heb gekregen. De dag dat ik hem binnenkreeg heb ik de video hoe je hem moet installeren netjes opgevolgd, 1: Doe de SSD in je PC, 2: Stop de clone software in je pc en start deze op, vanaf hier ging het fout! Mijn laptop heeft namelijk een UEFI in plaats van de traditionele BIOS. Dus mijn laptop weigerde van de CD te starten met clone software en in plaats daarvan probeerde hij Windows 8 te starten vanaf de externe HDD. Dit lukte natuurlijk niet (BSOD) en toen ging hij starten in automatisch herstel. Ik probeerde automatisch problemen vinden optie, maar in plaats van dat hij het probleem oploste crashte de pc en had hij blijkbaar de Boot Configuration Data (BCD) beschadigd. Opstarten werd vanaf dat punt onmogelijk (ook geen mogelijkheid meer om in herstel te starten). Nu heb ik hier een Windows 7 Ultimate 64bit iso bemachtigd, die ga ik nu op USB zetten en daarvan proberen te starten. Dan maar Windows 7 installeren op SSD en hopen dat het dan weer goed gaat!
Ik heb verder de SSD nog niet veel gebruikt, maar de upgrade software in combinatie met een (U)EFI is echt een grote ramp!!

Ik houd jullie verder op de hoogte!
Roel

Edit: Oke, computer weer aan de praat op de HDD. De BCD file was blijkbaar verwijderd en deze heb ik kunnen herstellen in de EFI Shell (een groot voordeel van de EFI!). Nu een goed clone programma zoeken die werkt op de UEFI en met Windows 8. Dit is nu mijn vraag: Wie kan mij een clone programma geven die werkt op een UEFI en op Windows 8?

Alvast bedankt

Extra edit: Het is eindelijk gelukt! Met Paragon software heb ik het voor elkaar gekregen! De eerste ervaringen met de SSD zijn nu erg goed! Alles gaat veel sneller dan eerst. De SSD zelf is dus wel een aanrader, maar met de clone software moet je oppassen!

Bedankt allemaal voor jullie hulp!

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan